AKN248 var för hög...

Startat av Fredde, 29 september 2018, 10:22:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.

Men 50-lappen gör ju att de står för sina egna kostnader. Jag undrar tvärtom hur samhället och kunder/resenärer hade drabbats om vi haft ett mer stelbent system. T.ex vid ett akut tågstopp, en besökande Atlantkryssare eller liknande, då vi inte kan skicka ut några bussar pga att de inte går att ställa på... för att någon slags övre gräns för antal påställningar per år kan ha uppnåtts.
Då hamnar vi istället i en situation där bussbolagen bara skaffar bussar där de har heltidsjobb, och struntar fullständigt i alla tillfälliga uppdrag och andra höjdpunkter där man snabbt behöver många bussar.

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:31:49 PM
Vad har TS med denna diskussion att göra menar du? Ska alla som skapar en tråd ställas till svars för allt som skrivs där senare?

Jag gissar bara här, men jag tror att med "TS " syftar Nico på Transportstyrelsen, medan du syftar på Trådskaparen. Ett rent missförstånd bara.

Harald Nordius

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:00:45 PM
Om det är så som du skriver så är ju avgiften beräknad på ett genomsnitt av kostnaderna som självklart hade varit lägre om antal på/avställningar hade varit lägre.
Det är ju en avgift per tillfälle. så om det hade varit färre tillfällen så hade det också kommit in mindre pengar. Förmodligen består kostnaden av en rörlig del per av/påställning och en fast del för att man har ett system som gör det möjligt att ställa av eller på via internet. Den senare slås ut på alla av/påställningar, d.v.s. ju fler av/påställningar desto lägre kostnad per tillfälle.

Lars-Håkan_E

Kostnaden för på/avställning infördes ju för ett par år sedan just för att täcka kostnaderna, eftersom de flesta transaktioner sker online är kostnaderna låga medans avgiften ska täcka även om du skickar in avställningen/påställningen i pappersform

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 12:13:14 PM
Det gör de ju, de 50:- täcker säkerligen med råge kostnaderna och det blir ansenliga summor staten inkasserar på detta vis. Så lägg ner nu, tråden handlade om en nerkörd vägport!
Är det någon strikt regel att man måste hålla sej till vad tråden ursprungligen handlade om menar du?

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 14:12:42 PM
Är det någon strikt regel att man måste hålla sej till vad tråden ursprungligen handlade om menar du?

Nej, men mera allmän hyfs kanske. Har man ett ämne man brinner för, kan man ju alltid starta egna trådar, istället för att kapa andras.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2018, 15:21:48 PM
Nej, men mera allmän hyfs kanske. Har man ett ämne man brinner för, kan man ju alltid starta egna trådar, istället för att kapa andras.
Nu vet jag ju inte precis om det var just jag som frångick det ursprungliga ämnet, det kanske var du när du skrev:
1 713 700 ören per år för att vara exakt. Utöver skatten tillkommer dessutom försäkringen. Har man dessutom flera fordon dräneras kassan ratt snabbt om de står påställda och helförsäkrade, om de samtidigt inte kan köra in pengar fem-sju dagar i veckan.
Var det uttalandet mer allmän hyfs, varför startade inte du en egen tråd istället för att som du kallar det kapade andras trådar?

Knut

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.
hvordan blir det merkostnad for andre?? Da fattar inte den här personen. Man betalar en avgift för påställningen. Om kostnaden hadde varit 75 kr så ville nok avgiften varit på 100
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

zjbus

Citat från: Knut skrivet 30 september 2018, 16:57:56 PM
hvordan blir det merkostnad for andre?? Da fattar inte den här personen. Man betalar en avgift för påställningen. Om kostnaden hadde varit 75 kr så ville nok avgiften varit på 100
Så här, ju fler av/påställningar dess högre kostnader högre kostnader leder till högre avgifter för varje av/påställning. Hade av/påställningar varit ovanliga så hade avgiften blivit lägre för varje.

Nico

Alltså zjbus... vet inte om du driver med oss eller om du verkligen inte förstår‽

Grejen är att detta inte kostar Transportstyrelsen (och skattebetalarna) något då det som sagt är en helt automatiserad funktion för beställnings- och utskicksprocess. Den enda fysiska arbetsinsatsen görs av brukaren av fordonet som vederbörande ställer av/på.

Schablonavgiften som tas ut är till just för att täcka de kostnader som finns för själva papperet som skrivs ut, portokostnader etc. Avgiften är sedan mycket väl tilltagen (i förhållande till den faktiska kostnaden) så ju fler av-/påställningar, desto mer pengar tjänar Transportstyrelsen de facto på det.

I övrigt så har Ersa rätt om att när jag tidigare i tråden skrev TS så menade jag givetvis Transportstyrelsen och inte trådstartaren. Det råkade bli ett TS i hastigheten, då det är en vedertagen förkortning som jag själv även ofta använder yrkesmässigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 20:11:40 PM
Alltså zjbus... vet inte om du driver med oss eller om du verkligen inte förstår‽

Grejen är att detta inte kostar Transportstyrelsen (och skattebetalarna) något då det som sagt är en helt automatiserad funktion för beställnings- och utskicksprocess. Den enda fysiska arbetsinsatsen görs av brukaren av fordonet som vederbörande ställer av/på.

Schablonavgiften som tas ut är till just för att täcka de kostnader som finns för själva papperet som skrivs ut, portokostnader etc. Avgiften är sedan mycket väl tilltagen (i förhållande till den faktiska kostnaden) så ju fler av-/påställningar, desto mer pengar tjänar Transportstyrelsen de facto på det.

I övrigt så har Ersa rätt om att när jag tidigare i tråden skrev TS så menade jag givetvis Transportstyrelsen och inte trådstartaren. Det råkade bli ett TS i hastigheten, då det är en vedertagen förkortning som jag själv även ofta använder yrkesmässigt.
Oss är det du och Ersa? Eftersom Ersa inte tycks kunna svara på vad han menade med att angripa mej om mera allmän hyfs för att jag inte höll mej till trådens ursprung och skrev om avgifter för på/avställningar vilket han själv hade börjat med långt tidigare i tråden så kan du väl hälsa att det skulle vara intressant och höra ett svar på det och hur han resonerade när han skrev att jag kapar andras trådar när det uppenbarligen var han själv som gjorde det.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 21:02:52 PM
Oss är det du och Ersa? Eftersom Ersa inte tycks kunna svara på vad han menade med att angripa mej om mera allmän hyfs för att jag inte höll mej till trådens ursprung och skrev om avgifter för på/avställningar vilket han själv hade börjat med långt tidigare i tråden så kan du väl hälsa att det skulle vara intressant och höra ett svar på det och hur han resonerade när han skrev att jag kapar andras trådar när det uppenbarligen var han själv som gjorde det.

Du citerar Nicos inlägg, men bemöter inte alls hans argument? Okej! ;D
"Oss" är väl alla som bemött dig i debatten? Bl.a Knut, Mikael Lövgren, Björn Forslund och Harald Nordius.
"Angripa"? Är det en nutida term på då man blir kränkt över att andra har avvikande åsikter än en själv?
Hur jag än letar hittar jag dessvärre inget inlägg där jag börjar kritisera och ifrågasätta arbetssättet med av- och påställningar först av alla. Å andra sidan skrev du tidigare att det "kanske" var jag som frångick ämnet.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2018, 21:52:51 PM
Du citerar Nicos inlägg, men bemöter inte alls hans argument? Okej! ;D
"Oss" är väl alla som bemött dig i debatten? Bl.a Knut, Mikael Lövgren, Björn Forslund och Harald Nordius.
"Angripa"? Är det en nutida term på då man blir kränkt över att andra har avvikande åsikter än en själv?
Hur jag än letar hittar jag dessvärre inget inlägg där jag börjar kritisera och ifrågasätta arbetssättet med av- och påställningar först av alla. Å andra sidan skrev du tidigare att det "kanske" var jag som frångick ämnet.
Och du svarade på en fråga som jag ställde till Björn Forslund: Är det någon strikt regel att man måste hålla sej till vad tråden ursprungligen handlade om? med Nej, men mera allmän hyfs kanske. Har man ett ämne man brinner för, kan man ju alltid starta egna trådar, istället för att kapa andras. Så visade det sej att du själv hade börjat skriva om avgifter och kostnader i denna tråd långt tidigare än mej utan att starta en egen tråd istället för att kapa andras, var det mer allmänt hyfs?
Jag känner mig inte alls kränkt men tycker nog att man ska leva som man lär.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 20:11:40 PM
Alltså zjbus... vet inte om du driver med oss eller om du verkligen inte förstår‽

Grejen är att detta inte kostar Transportstyrelsen (och skattebetalarna) något då det som sagt är en helt automatiserad funktion för beställnings- och utskicksprocess. Den enda fysiska arbetsinsatsen görs av brukaren av fordonet som vederbörande ställer av/på.

Schablonavgiften som tas ut är till just för att täcka de kostnader som finns för själva papperet som skrivs ut, portokostnader etc. Avgiften är sedan mycket väl tilltagen (i förhållande till den faktiska kostnaden) så ju fler av-/påställningar, desto mer pengar tjänar Transportstyrelsen de facto på det.

I övrigt så har Ersa rätt om att när jag tidigare i tråden skrev TS så menade jag givetvis Transportstyrelsen och inte trådstartaren. Det råkade bli ett TS i hastigheten, då det är en vedertagen förkortning som jag själv även ofta använder yrkesmässigt.
Om nu funktionen är helt automatiserad och Transportstyrelsen inte gör några fysiska arbetsinsatser som du skriver varför är AKN 248 då fortfarande skriven avställd?
Funktioner kan vara hur automatiserade som helst men det blir alltid följder som inte automatiken klarar därav högre kostnader för fler transaktioner så Transportstyrelsen gör inga ökade vinster med fler transaktioner.

Fredrik Gelin



Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 23:41:31 PM
Om nu funktionen är helt automatiserad och Transportstyrelsen inte gör några fysiska arbetsinsatser som du skriver varför är AKN 248 då fortfarande skriven avställd?
Funktioner kan vara hur automatiserade som helst men det blir alltid följder som inte automatiken klarar därav högre kostnader för fler transaktioner så Transportstyrelsen gör inga ökade vinster med fler transaktioner.

Jag gissar att bussen ställts av igen efter olyckan med tanke på hur den ser ut på bilderna i början av tråden.
Det är som sagts tidigare mycket pengar att ligga ute med om man inte har användning för bussen.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


zjbus

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 oktober 2018, 07:33:04 AM

Jag gissar att bussen ställts av igen efter olyckan med tanke på hur den ser ut på bilderna i början av tråden.
Det är som sagts tidigare mycket pengar att ligga ute med om man inte har användning för bussen.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Din gissning är fel, bussen har varit avställd sedan 180917, det tar sin tid innan administrativ personal har korrigerat alla uppgifter, allt sköts inte per automatik som en del tycks tro.
Visst är det mycket pengar men det är ju upp till fordonsägaren att planera och organisera sitt innehav efter sitt eget behov, finns inget allmänt intresse i det och allmänheten ska självklart inte drabbas av högre kostnader som ett enskilt företag drar på sig.