AKN248 var för hög...

Startat av Fredde, 29 september 2018, 10:22:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Det vore uppenbarligen på tiden att transportstyrelsen inför en avgift för varje på och avställning så alla vi andra slipper finansiera dom småsnålas eviga transaktioner som naturligtvis medför en hel del extra jobb och kostnader.

Mikael Lövgren

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 10:55:31 AM
Det vore uppenbarligen på tiden att transportstyrelsen inför en avgift för varje på och avställning så alla vi andra slipper finansiera dom småsnålas eviga transaktioner som naturligtvis medför en hel del extra jobb och kostnader.

Allt sker ju via internet så något extrajobb på transportstyrelsen är det ju inte. den ende som får lite extrajobb är ju bussåkaren. men det kan spara en hel del pengar om man tex inte har jobb för bussen under en månad.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Björn Forslund

Det kostar redan 50:- har jag för mig, att ställa på. Inget nytt.

zjbus

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 30 september 2018, 11:20:05 AM
Allt sker ju via internet så något extrajobb på transportstyrelsen är det ju inte. den ende som får lite extrajobb är ju bussåkaren. men det kan spara en hel del pengar om man tex inte har jobb för bussen under en månad.
Även om det sker via internet så medför det extrajobb för personalen på transportstyrelsen så det är väl bättre att var och en finansierar sina omkostnader.
Det ligger ju inte i allmänhetens intresse om någon har skaffat fordon som de inte har sysselsättning för.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:29:24 AM
Det kostar redan 50:- har jag för mig, att ställa på. Inget nytt.
En hög avgift som säkerligen hade varit lägre om inte vissa hade satt i system att jämt och ständigt avställa/ställa på sina fordon.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:33:22 AM
Även om det sker via internet så medför det extrajobb för personalen på transportstyrelsen så det är väl bättre att var och en finansierar sina omkostnader.
Det ligger ju inte i allmänhetens intresse om någon har skaffat fordon som de inte har sysselsättning för.

Läs mitt inlägg ovan, tack!
Mycket av busstrafik är säsongsbundet, och det är inte ovanligt att många lokaltrafikbussar ställs av under sommarens semestrar när behovet är mindre. För turistbussar är det ofta tvärtom, på sommaren kommer många turister och kryssningsfartyg vilket kräver ett stort antal bussar.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:33:22 AM
Även om det sker via internet så medför det extrajobb för personalen på transportstyrelsen så det är väl bättre att var och en finansierar sina omkostnader.

Som Mikael Lövgren skrev ovan så medför detta inget extraarbete för Transportstyrelsen såtillvida att detta är en automatiserad tjänst (jämförbar med att beställa olika intyg via nätet från diverse myndigheter).

Ingen handpåläggning från personalen på TS nyttjas alltså för detta. Avgiften är istället till för att täcka typ portokostnader mm. just så att samhället inte belastas för utskicken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:39:50 AM
Läs mitt inlägg ovan, tack!
Mycket av busstrafik är säsongsbundet, och det är inte ovanligt att många lokaltrafikbussar ställs av under sommarens semestrar när behovet är mindre. För turistbussar är det ofta tvärtom, på sommaren kommer många turister och kryssningsfartyg vilket kräver ett stort antal bussar.
Jag har läst ditt inlägg!
Det är en helt annan sak att ställa av/på ett fordon 1 gång vid säsongsskifte men att göra det som fallet är med AKN 248 c:a 15 gånger på ett halvår det är något helt annat.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:51:59 AM
Jag har läst ditt inlägg!
Det är en helt annan sak att ställa av/på ett fordon 1 gång vid säsongsskifte men att göra det som fallet är med AKN 248 c:a 15 gånger på ett halvår det är något helt annat.

Nu är reglerna så att man får göra på det viset. De har inte gjort något fel.
Ska du ha en stor buss påställd året runt rör det sig om kanske 80000 i skatt o försäkring. Mycket pengar för ett mindre bolag som inte har fasta körningar året runt.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:51:59 AM
Jag har läst ditt inlägg!
Det är en helt annan sak att ställa av/på ett fordon 1 gång vid säsongsskifte men att göra det som fallet är med AKN 248 c:a 15 gånger på ett halvår det är något helt annat.

Alltså zjbus, det är ganska uppenbart att du inte har någon större koll på just detta vilket i stort sett samtliga övriga deltagare berättat för dig. Är det inte bättre att du då pudlar i frågan istället för att driva det hela vidare. Hade detta varit ett problem för TS så kan du vara övertygad om att de hade vidtagit åtgärder för att ändra detta för länge sedan. Det här förekommer även inom bilhandeln och en del andra branscher. Vill minnas att det även görs inom tex. entreprenad- och skogsbranschen när de tillfälligt har maskiner som inte brukas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 11:43:21 AM
Som Mikael Lövgren skrev ovan så medför detta inget extraarbete för Transportstyrelsen såtillvida att detta är en automatiserad tjänst (jämförbar med att beställa olika intyg via nätet från diverse myndigheter).

Ingen handpåläggning från personalen på TS nyttjas alltså för detta. Avgiften är istället till för att täcka typ portokostnader mm. just så att samhället inte belastas för utskicken.
Om det är så som du skriver så är ju avgiften beräknad på ett genomsnitt av kostnaderna som självklart hade varit lägre om antal på/avställningar hade varit lägre.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:56:45 AM
Nu är reglerna så att man får göra på det viset. De har inte gjort något fel.
Ska du ha en stor buss påställd året runt rör det sig om kanske 80000 i skatt o försäkring. Mycket pengar för ett mindre bolag som inte har fasta körningar året runt.
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.

Det gör de ju, de 50:- täcker säkerligen med råge kostnaderna och det blir ansenliga summor staten inkasserar på detta vis. Så lägg ner nu, tråden handlade om en nerkörd vägport!

zjbus

Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 12:00:11 PM
Alltså zjbus, det är ganska uppenbart att du inte har någon större koll på just detta vilket i stort sett samtliga övriga deltagare berättat för dig. Är det inte bättre att du då pudlar i frågan istället för att driva det hela vidare. Hade detta varit ett problem för TS så kan du vara övertygad om att de hade vidtagit åtgärder för att ändra detta för länge sedan. Det här förekommer även inom bilhandeln och en del andra branscher. Vill minnas att det även görs inom tex. entreprenad- och skogsbranschen när de tillfälligt har maskiner som inte brukas.
Vad är det som är så uppenbart att jag inte har någon koll på, att det skulle vara vanligt med av/påställning av samma fordon c:a 30 ggr/år? Bilhandeln skriver du, knappast troligt att en och samma bil skulle byta ägare 30 ggr/år i snitt och dessutom mellan bilhandlare.
Att tillfälligt ha fordon/maskiner som inte brukas det är en sak men att hamna i den situationen ideligen det är något helt annat.
Vad har TS med denna diskussion att göra menar du? Ska alla som skapar en tråd ställas till svars för allt som skrivs där senare?

Björn Forslund

Alla med kännedom om branschen vet att många mindre bolag gör på detta vis. Man har en viss överkapacitet för att kunna klara toppar, och dessa bussar ställs på vid behov. Ett bolag som kör uteslutande beställningstrafik lever ju på en mycket rörlig marknad och måste kunna ta jobb med kort varsel ibland och då ställer man snabbt på en avställd buss. Dagens internet och mobiltelefoner gör att detta kan ske omgående, men det blir en viss eftersläpning i bilregistret.