SS linje 161 vid Gillegatan igen

Startat av Gunnar D, 29 september 2018, 09:12:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Ändhållplatsuppehållet vid Gillegatan lördag 28 sep 1963 ger förare Gustafsson tid att posera framför H21 5251.
Att köra på linje 161 under en dag innebar förstås delad tjänst. På lördag morgon gick tur 1 (den enda) ut från Brännkyrkahallen kl 5.43 och in kl 9.12.
På eftermiddagen gick den ut kl 11.58 och in kl 16.00. Mellan bostaden i Segeltorp och Brännkyrkahallen körde Gustafsson sin Fiat.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Mr G

Tack. Den bilden kan man se ofta. Och länge.
吉先生

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2018, 09:12:44 AM


Ändhållplatsuppehållet vid Gillegatan lördag 28 sep 1963 ger förare Gustafsson tid att posera framför H21 5251.
Att köra på linje 161 under en dag innebar förstås delad tjänst. På lördag morgon gick tur 1 (den enda) ut från Brännkyrkahallen kl 5.43 och in kl 9.12.
På eftermiddagen gick den ut kl 11.58 och in kl 16.00. Mellan bostaden i Segeltorp och Brännkyrkahallen körde Gustafsson sin Fiat.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Ja verkligen en bild att titta länge på och njuta av!
Vi har ju tidigare diskuterat det där vem/vilka som körde linje 161 stadigt på 50- och 60-talen. Den här bilden är från år 1963 och då var uppenbarligen Gustafsson fast på 161:an. Den jag minns under min boendeperiod på Mälarhöjden var ju Olofsson som jag berört tidigare. Olofsson var, liksom jag förstått av de som lärde känna Gustafsson, ytterst trevlig och vänlig. Till många kollegers förvåning så föredrog Olofsson korta linjer, kanske för att han tyckte att fick bättre kontakt med trafikanterna då. Men Olofsson övergav linje 161 cirka vid 60-talets början till förmån för den ännu kortare linje 131 (vilket jag också faktiskt gjorde!) och då måste alltså Gustafsson tagit över efter Olofsson. Linje 161 innebar väl förstås delad tjänst men man kan ju undra hur många varv det var på en dagtjänst på linje 131 att köra upp- och nedför backen?

//Mr H

Niklas Bygdestam

Kördes det även med Metropolbussar på linje 161?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 05 oktober 2018, 10:56:03 AM
Ja verkligen en bild att titta länge på och njuta av!
Vi har ju tidigare diskuterat det där vem/vilka som körde linje 161 stadigt på 50- och 60-talen. Den här bilden är från år 1963 och då var uppenbarligen Gustafsson fast på 161:an. Den jag minns under min boendeperiod på Mälarhöjden var ju Olofsson som jag berört tidigare. Olofsson var, liksom jag förstått av de som lärde känna Gustafsson, ytterst trevlig och vänlig. Till många kollegers förvåning så föredrog Olofsson korta linjer, kanske för att han tyckte att fick bättre kontakt med trafikanterna då. Men Olofsson övergav linje 161 cirka vid 60-talets början till förmån för den ännu kortare linje 131 (vilket jag också faktiskt gjorde!) och då måste alltså Gustafsson tagit över efter Olofsson. Linje 161 innebar väl förstås delad tjänst men man kan ju undra hur många varv det var på en dagtjänst på linje 131 att köra upp- och nedför backen?

//Mr H

Efter 5 april 1964 återfanns Gustafsson på linje 138, Örnsberg-Gillegatan. Lediga SoH och slippa krångla sig upp till Klubbacken. Sedan förlorade jag honom ur sikte men kanske körde han vidare på linje 135, efterföljaren till 161:an. Han gick i pension 1974 och själv körde jag "hans" tjänst på linje 135 en sommardag 1971.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 oktober 2018, 18:55:34 PM
Kördes det även med Metropolbussar på linje 161?

Inte vad jag vet men linjen försvann ju redan 1964 i och med att t-bana 2 öppnades. Det var ju långt före dagen H och den bussbristen.Kanske förekom på arvtagaren linje 135 men det var väldigt trånga gator som de här linjerna gick på åtminstone upp till Klubbacken. På linje 131 förekom däremot Metropoler då och då när den kördes. Tror att Gunnar D visat en bild på det också.

//Mr H