Gamla Testbussar hos SL?

Startat av Buzzlover, 26 september 2018, 09:01:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Gick igenom lite gamla inlägg på forumet igår och hittade en tråd om en testbuss hos Skelleftebuss, gjorde lite research och hittade denna sida
http://phototrans.pl/15,281491,50.html
och på samma sida hittade jag även denna
http://phototrans.pl/15,288764,50.html

Min fråga är, har dessa varit testbussar hos SL? (förslagsvis Keolis med tanke på sätena) men det verkar inte varit långvariga i Sverige med tanke på att de aldrig fick Svensk registreringsplåt, och om någon vet varför de inte blev långvariga skulle det också vara intressant.
En teori skulle kunna vara att Keolis inte ville ha Solaris efter floppen 2009 - 2010?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

virtual1

Nej, dessa dök aldrig upp i nån kommersiell trafik i Sverige vad jag vet, tyvärr. Och jag tror inte Keolis har vart nån specifik bromskloss där för Solaris heller eftersom man beställde en hel del till Göteborg efter den misslyckade testen i Stockholm.

Det intressanta dock - är väl denna (och några andra) bild/er: http://phototrans.pl/14,759195,4.html - som är taget en bra bit efter denna var ny och lackad i blått - här står ju "Testbuss, Lågentre" på sidan, vilket tyder på att den på nåt sätt vart i Sverige en period IAF, men varför lägger man på en sån dekal om man inte vill ha den i kommersiell trafik för test?

Buzzlover

Citat från: virtual1 skrivet 26 september 2018, 09:38:30 AM
Nej, dessa dök aldrig upp i nån kommersiell trafik i Sverige vad jag vet, tyvärr. Och jag tror inte Keolis har vart nån specifik bromskloss där för Solaris heller eftersom man beställde en hel del till Göteborg efter den misslyckade testen i Stockholm.

Det intressanta dock - är väl denna (och några andra) bild/er: http://phototrans.pl/14,759195,4.html - som är taget en bra bit efter denna var ny och lackad i blått - här står ju "Testbuss, Lågentre" på sidan, vilket tyder på att den på nåt sätt vart i Sverige en period IAF, men varför lägger man på en sån dekal om man inte vill ha den i kommersiell trafik för test?

Ja, alltså den har varit en testbuss hos Skelleftebuss ett tag iallafall och hade då Skelleftebuss dekaler, hur länge vet jag dock inte men inlägget jag syfter på är denna
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57770.0
Och här verkar den ha fått den dekalen du pratar om, det är ju då konstigt att de bara tog bort "Skelleftebuss" och inte lågentré dekalen.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

virtual1

Citat från: Buzzlover skrivet 26 september 2018, 09:55:39 AM
Ja, alltså den har varit en testbuss hos Skelleftebuss ett tag iallafall och hade då Skelleftebuss dekaler, hur länge vet jag dock inte men inlägget jag syfter på är denna
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57770.0
Och här verkar den ha fått den dekalen du pratar om, det är ju då konstigt att de bara tog bort "Skelleftebuss" och inte lågentré dekalen.

Kan ju vart Skelleftebuss själva som tog bort den dekalen då den lämnade den, men synd att vi inte kunnat se nån bild på den i trafik här i Sverige.

S Svensson

Ofta är det så att provfordon skiljer sig alltför mycket från fordon i serieproduktion. Därför är det ofta att provfordon sedan de provats i trafik skrotas. Exempelvis Volvo B10R med Aabenraakaross. En av två som kom till Sverige. Den andra var en B10M. Men B10R testades som brandprov. Sedan finns ju några Volvo van Hool . Dessa kunde ses ibland gå sin provrunda Göteborg-Kinna-Borås-fvb ?-Göteborg.
Finns det provkomponenter skall företagen avstå att köpa provbussar.