Går det att identifiera bussen?

Startat av Niklas Bygdestam, 24 september 2018, 04:13:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Klicka på den här länken:

https://1.bp.blogspot.com/-QSSUDys8krg/VrRxRzR1VlI/AAAAAAAAIqw/hNiOoyOm4Uo/s1600/Esso-taverna_e4_jarna.jpg

En härlig nostalgibild från E4 förr i tiden :D

Det är en bild från E4 vid Järna. Bilden är från 1970-talet. Macken finns kvar än idag. När bilden togs var det Esso, idag är det Circle K. Byggnaden till matstället finns, men har varit stängd ett tag. Möjligt att den återöppnas snart igen. Det är många som tankar vid den här macken så ett matställe där kan säkert gå ihop även idag.

Motorvägen tycks ha sin ände just där när bilden togs. Man kan se motorvägsskyltar och det verkar vara motorvägens ände och sedan gick den norrut mot Stockholm. Idag är den givetvis utbyggd söderut sedan länge.

Men titta till höger om macken. Man kan se en buss stående där. Bussen känns gammal. Troligen byggd före 1967 och har säkert rullat i vänstertrafik. Går det att identifiera den här bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Tycker det ser ut som en finsk Autokori, och den är säkerligen byggd för högertrafik från början.
Autokori började dyka upp här efter högeromläggningen, men det kan ju även vara en finsk buss på besök.

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 24 september 2018, 08:42:17 AM
Kan vara en Lier Strada.

//Peter

Inte omöjligt! Bollnäs Omnibuss hade en gul sådan! Behöver se bilden på en större skärm....

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 september 2018, 08:44:22 AM
Inte omöjligt! Bollnäs Omnibuss hade en gul sådan! Behöver se bilden på en större skärm....

Raderade mitt inlägg när jag såg ditt svar. Jag tror vid närmare granskning av bilden att din beskrivning att det kan vara en Autokori stämmer bättre än min. :)

Ulf Berlin

Det var väl vid den macken SLT bussarna hade sin samtrafik?/Ulf
(Fick byta där en gång vid en resa från Flen till Liljeholmen)


Niklas Bygdestam

Om bussen är en Autokori så behöver den ju inte vara registrerad i Sverige.

Hur vanligt var det på 1970-talet med finskregistrerade bussar i Sverige? Färjetrafiken fanns ju även då, men hade det slagit igenom i Finland att köra över turistbussar med färjorna? Eller var det ännu ovanligt på den tiden?

Men såldes Autokori i fler länder på den tiden? Kan de ha sålt bussar även i t ex Danmark eller Tyskland? För då kan ju bussen vara från något av de länderna också.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

http://www.carrusdelta.fi/en/the-history/

"""The company started to sell products outside of Finland, and the first buses to be exported were delivered to Sweden in 1966. In 1969, the annual production capacity was 129 bodies, of which an amount of 19 were delivered to foreign customers."""
"""Oy Delta Plan AB. In the late 1960s, a new site was bought in Nuolemo, Lieto. A decision to build a new factory was made and the body production moved to the new site in 1973. Simultaneously, the company name was changed from Autokori Oy to Oy Delta Plan Ab and the new Delta body models were introduced. The export market continued to expand and the first bused to Norway and Iceland were manufactured in the 1970s. In 1976 the company made a record in the volume of produced bodies as the total amount of completed units rose to 246. 77 of these buses were delivered to the export market. The company's buses were also awarded more prizes at many international exhibitions, including an exhibition in France."""