Keolis 5711 på 77'an

Startat av Hasse L, 21 september 2018, 15:33:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CSB 314.

Fast alldeles nytt med boggibussar på linjen är det ju inte:

CDO 771.

Ulf Berlin

Kul att se.
Tycker inte att ledvagnarna i 60xx serien är alltför fullsatta(före/efter S:t Eriksplan)/Ulf

Nico

Nu är det väl Nyboda som kör 77:an för stunden, men oavsett vad så försöker väl Keolis sedan ett par år tillbaka att i görligaste mån undvika boggivagnar på innerstadslinjer. Detta då pga. hög skadefrekvens då trånga trafikmiljöer och boggi inte är den bästa kombon. Undantaget är väl annars vissa turer på 76:an som sätts ut av Frihamnen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Ja, boggibussarna I 75xx-serien är numera förpassade till förortstrafik i första hand.
Några rullar på 72:an och 75:an som dock haft vissa problem med skador vilket var en starkt bidragande orsak till att den första serien flyttades från Söderhallen till Frihamnen där tanken var att de skulle rulla på Lidingölinjerna.
På Lidingö har de gjort god tjänst.
57xx-serien i Nyboda återfinns ofta i Söderort, men gör även vissa inhopp på bl a linje 77, 151 och 152 emellanåt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 september 2018, 08:41:28 AM
Ja, boggibussarna I 75xx-serien är numera förpassade till förortstrafik i första hand.
Några rullar på 72:an och 75:an som dock haft vissa problem med skador vilket var en starkt bidragande orsak till att den första serien flyttades från Söderhallen till Frihamnen där tanken var att de skulle rulla på Lidingölinjerna.
På Lidingö har de gjort god tjänst.
57xx-serien i Nyboda återfinns ofta i Söderort, men gör även vissa inhopp på bl a linje 77, 151 och 152 emellanåt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
75xx över 7530 gick väl aldrig i innerstaden?
Ses"rätt ofta"även på 76an ;)
57xx boggierna syns varje dag vid Tullinge och Tumba stationer./Ulf

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2018, 15:24:51 PM
75xx över 7530 gick väl aldrig i innerstaden?
Ses"rätt ofta"även på 76an ;)
57xx boggierna syns varje dag vid Tullinge och Tumba stationer./Ulf

Inte 5701-571x, de har mig aldrig veterligen synts söder om söderort.

homer

5701-5721 är kortare (13,75) än de övriga Volvo i 57XX (14.5) , 5701-5710 beställdes till Björknäs för Linje 71, men när 71:an kortades av till Slussen gick de lika bra att köra långa boggi och ledbussar så bussarna blev omplacerade till Nyboda, varför dem fick reginalstandard vet jag inte då de i E19 avtalet är krav på 55 sittplatser på alla linjer som trafikerar Slussen, kanske tänkte man att dem kunde meranvändas på värmdölinjer som inte gick till Slussen men då är de å andra sidan inte regionalkrav

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2018, 15:24:51 PM
75xx över 7530 gick väl aldrig i innerstaden?
Ses"rätt ofta"även på 76an ;)
57xx boggierna syns varje dag vid Tullinge och Tumba stationer./Ulf
Helt rätt, 7531 och uppåt går normalt i Huddingetrakten och i Söderort.
Frihamnen kör mycket riktigt boggi på "sina" avgångar på 76an.
57xx-serien i Nyboda rullar regelmässigt även på någon eller några avgångar på 151 i rusningstrafiken varför de sporadiskt kan dyka upp även söder om Söderort beroende på hur man definierar det området.
Tyvärr blev min mobilbild på detta alltför rörelseoskarp häromdagen, så jag får göra ett nytt försök vid tillfälle.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 22 september 2018, 21:51:06 PM
Inte 5701-571x, de har mig aldrig veterligen synts söder om söderort.



Hej,

De 57xx-boggi som rullar i Botkyrka är den längsta varianten, se bild. De ligger i den högre 57xx-serien.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 september 2018, 09:25:45 AM


Hej,

De 57xx-boggi som rullar i Botkyrka är den längsta varianten, se bild. De ligger i den högre 57xx-serien.

Japp, precis vad jag menade, och de rullar i princip aldrig i innerstaden heller, om inte möjligen nån tur på 726an

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 23 september 2018, 10:01:38 AM
Japp, precis vad jag menade, och de rullar i princip aldrig i innerstaden heller, om inte möjligen nån tur på 726an

:)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Kan inte tycka att det är så smart att lägga korta respektive långa boggivagnar i samma nummerserie. Chansen är då ganska stor att t.ex. en stressad trafikledare missar vid ett vagnbyte, omläggning osv. De kortare boggivagnarna (under 13,99 m) kan man ju använda överallt medan de längre inom Stockholms stad bara får trafikera gator där undantag eller dispens finns.

Behöver trafikledningen göra någon typ av åtgärd så tycker i alla fall jag som sagt personligen att det är bra om man direkt genom vagnsnumret kan avgöra somligt. Bl .a. då om en vagn är för lång, vad den har för färg, får den gå motorväg etc. istället för att blanda fordon med olika egenskaper i samma inv.nummerserie.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 23 september 2018, 12:04:44 PM
Kan inte tycka att det är så smart att lägga korta respektive långa boggivagnar i samma nummerserie. Chansen är då ganska stor att t.ex. en stressad trafikledare missar vid ett vagnbyte, omläggning osv. De kortare boggivagnarna (under 13,99 m) kan man ju använda överallt medan de längre inom Stockholms stad bara får trafikera gator där undantag eller dispens finns.

Behöver trafikledningen göra någon typ av åtgärd så tycker i alla fall jag som sagt personligen att det är bra om man direkt genom vagnsnumret kan avgöra somligt. Bl .a. då om en vagn är för lång, vad den har för färg, får den gå motorväg etc. istället för att blanda fordon med olika egenskaper i samma inv.nummerserie.

Du kan nog lugnt lita på att operatören har både kompetens och tekniska system för att hålla koll på sina fordon. Vissa andra operatörer numrerar bara i löpnummerordning och får det att fungera ändå.

I detta fall är bussarna inte ens stationerade i samma depå, så risken för felutsättning får anses vara försvinnande liten.

Nico

Håller verkligen inte med dig där. Ser felaktigt utsatta vagnar alltför ofta och det hos samtliga entreprenörer och trafikområden i Stockholmsområdet... även om det är mera frekvent på vissa håll. Sen får man hålla isär saker. De tekniska systemen fungerar normalt vid utsättning, då man får en varning om man t.ex. försöker att sätta ut en vagn på ett omlopp den inte är godkänd för. Det är dock inte här felen normalt uppstår.

Däremot uppstår lätt fel/missar när det kommer till diverse manuella åtgärder, som bl.a. trafikledaråtgärder. Detta då det här krävs att man som trafikledare har koll. Detta då mycket fortfarande sker manuellt (utan teknikstöd) och därmed innbär att trafikledaren själv måste ha kunskap om både fordon och ha en bra lokalkännedom. Förutom detta med missar på fordonslängd (körning utan dispens) vid bl.a. snabba omläggningar så är ett av de vanligaste misstagen fortfarande att det körs icke godkända fordon i miljözon. Sannolikt då för att man missat vid t.ex. ett vagnbyte och sannolikt bara antagit att vagn XX49 har samma egenskaper som vagn XX51.

Det var ju mycket för att hålla isär olika fordonstyper som man förr hade fordonslitteran vilket underlättade. Förr hade man även i huvudsak lokala trafikledningar vilket oxå innebar att de enskilda trafikledarna även hade bättre koll på [de färre] vagnindividerna. I dagens tidevarv, och i synnerhet med en stor flytande vagnpark, så blir detta ännu svårare. Att då blanda olika fordonstyper i samma nummerserie är knappast något som underlättar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman