GDGs Arvid Carlsson

Startat av 1896, 21 september 2018, 13:39:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Jag tror mig ha klurat ut att Arvid var född 18951013, vilket skulle innebära att Arvid var 26 år gammal då han startade sin första busslinje den 13 Mars 1922, men när avled denna för GDG så betydelsefulle man ? Detta torde ligga lite närmare i tiden, så någon här kanske besitter den vetskapen ?

Arne Widgren

Om det är Karl Arvid Carlsson från Grums som åsyftas så avled han 1969-04-25
Källa: Sveriges Dödbok 1901-2013

Mvh Arne Widgren

Lokalhistoria

Eftersom jag håller på och skriver om huvudkonkurrenten till Arvid Carlsson, Trafik A.-B. Haglund & Larsson, och det finns andra beröringar än konkurrens mellan dem så har jag samlat lite uppgifter om Arvids förehavanden. Kanhända jag missat nån uppgift, men det första jag har om honom är när han ansökte om trafiktillstånd den 19/1 1923 och tydligen fick den 14/7 1923.

Tanken är att göra en liten sammanställning om Arvid Carlsson också eftersom även han var inblandad i Karlstads Omnibuscentral. Därför ett försök väcka liv i den här tråden.

Göran

Kolla med Bussveteranerna i Alster. Dom var mycket behjälpliga när vi skrev boken om Höglunds i Säffle

1896

Citat från: Lokalhistoria skrivet 28 september 2018, 21:16:11 PM
Eftersom jag håller på och skriver om huvudkonkurrenten till Arvid Carlsson, Trafik A.-B. Haglund & Larsson, och det finns andra beröringar än konkurrens mellan dem så har jag samlat lite uppgifter om Arvids förehavanden. Kanhända jag missat nån uppgift, men det första jag har om honom är när han ansökte om trafiktillstånd den 19/1 1923 och tydligen fick den 14/7 1923.

Tanken är att göra en liten sammanställning om Arvid Carlsson också eftersom även han var inblandad i Karlstads Omnibuscentral. Därför ett försök väcka liv i den här tråden.

1922 var nog knappast trafiktillstånd det första man tänkte på när man ville starta busstrafik, det kan nog vara värt att kolla upp när kravet på trafiktillstånd kom till också.

Lokalhistoria

Att det blir köp först och tillstånd sen finns det många exempel på. Kag har ingen koll på de formella kraven, däremot har jag sett i Automobildiarierna att de ansökte om få bli yrkesförare och använda fordon i yrkestrafik. Detta var redan 1920, men eventuellt var det skillnader länsvis.

Sen, med tanke på att bussbolag angett start av verksamhet innan de knappt fyllt i ansökan, så verkar det som de började köra först och ansökte sen. Eftersom det kunde dröja bortemot året innan det gått genom alla instanser så gällde tydligen, går det så går det-principen. Största problemet var nog, då som nu, Vän Av Ordning. Det förekommer såna anmälningar i diarierna.

Likaså förekommer det ansökningar från befintliga rörelseinnehavare att det inte ska tillåtas några fler på samma ort

bilomnibussen

Jag har under hösten sysslat med sortering av en stor mängd arkivmaterial hos Värmlands Bussveteraner. Där förekommer lite material om Haglund & Larsson, kan kolla upp och specificera vid nästa besök som nog blir under januari 2019.
Mvh Jan G