UL-bussar i Sigtuna - 13 september 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 13 september 2018, 23:13:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer bilder på de två UL-linjerna som trafikerar Sigtuna. Mercedesbuss KR-Trafik 264 passerr Sigtunastiftelsen som linje 188 mellan Uppsala och Sigtuna/Hällsboskolan. Tyvärr var bussen felskyltad. Den skulle vända vid Hällsboskolan och gå som linje 183 till Knivsta. Men linjenumret var korrekt.



Kristian Larsson Busstrafik 169 på linje 183 passerar Sigtunastiftelsen på väg från Hällsboskolan/Sigtuna mot Knivsta.

Två olika entreprenörer för UL-trafiken, alltså. Men jag misstänker att Nobina är huvudentreprenören mot UL och anlitar mindre bussbolag som underentreprenörer i dessa fall.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Janne Rickman

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 september 2018, 23:13:29 PM


Här kommer bilder på de två UL-linjerna som trafikerar Sigtuna. Mercedesbuss KR-Trafik 264 passerr Sigtunastiftelsen som linje 188 mellan Uppsala och Sigtuna/Hällsboskolan. Tyvärr var bussen felskyltad. Den skulle vända vid Hällsboskolan och gå som linje 183 till Knivsta. Men linjenumret var korrekt.



Kristian Larsson Busstrafik 169 på linje 183 passerar Sigtunastiftelsen på väg från Hällsboskolan/Sigtuna mot Knivsta.

Två olika entreprenörer för UL-trafiken, alltså. Men jag misstänker att Nobina är huvudentreprenören mot UL och anlitar mindre bussbolag som underentreprenörer i dessa fall.



Kristian Larsson har inget med TZA544 att göra. Den ägs av Björks Buss.

/Janne

Mikael T Nilsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 15 september 2018, 08:40:54 AM


Kristian Larsson har inget med TZA544 att göra. Den ägs av Björks Buss.

/Janne

Hej,

Tack för uppgiften! Kan den ha ägts av Kristian Larsson tidigare? Se:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=48036&ref=dosearch&svalue=Tza544
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 september 2018, 23:13:29 PM


Här kommer bilder på de två UL-linjerna som trafikerar Sigtuna. Mercedesbuss KR-Trafik 264 passerr Sigtunastiftelsen som linje 188 mellan Uppsala och Sigtuna/Hällsboskolan. Tyvärr var bussen felskyltad. Den skulle vända vid Hällsboskolan och gå som linje 183 till Knivsta. Men linjenumret var korrekt.

264 är Björks även den, men Björks, Kristian larsson m.m ingår i Sambus som i sin tur tog över efter KR om jag inte minns fel, men denna är iallafall Björks buss.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa


Mikael T Nilsson

Tack för era svar! Är inventarienumren till dessa två bussar kopplade till Björks eller är det en kvarleva från tidigare brukare/ägare?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Janne Rickman

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 september 2018, 12:38:13 PM
Tack för era svar! Är inventarienumren till dessa två bussar kopplade till Björks eller är det en kvarleva från tidigare brukare/ägare?


Båda tillhör Björks.


/Janne

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 september 2018, 12:38:13 PM
Tack för era svar! Är inventarienumren till dessa två bussar kopplade till Björks eller är det en kvarleva från tidigare brukare/ägare?

Är inte bägge bussarnas invnr ursprungligen KR-nummer? Finns säkert någon som har en lista över dåvarande KR Trafik att jämföra med.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2018, 09:57:26 AM
Är inte bägge bussarnas invnr ursprungligen KR-nummer? Finns säkert någon som har en lista över dåvarande KR Trafik att jämföra med.

Nej. 169 tillhörde weidermans först, har inte varit KR.

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Anders Lundén

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2018, 09:57:26 AM
Är inte bägge bussarnas invnr ursprungligen KR-nummer? Finns säkert någon som har en lista över dåvarande KR Trafik att jämföra med.

Jovisst är de det. 264 är väl ff reggad på KR men körs av Björks. 169 är ett ärvt KR-nummer. Anledningen till att man kopierade numren minns jag inte, det finns säkert en tråd om det långt tillbaka på Bussnack. Kan det varit något med tankstation i Knivsta? eller något med radion?
// Anders

Buzzlover

Citat från: Anders Lundén skrivet 16 september 2018, 14:29:27 PM
Jovisst är de det. 264 är väl ff reggad på KR men körs av Björks. 169 är ett ärvt KR-nummer. Anledningen till att man kopierade numren minns jag inte, det finns säkert en tråd om det långt tillbaka på Bussnack. Kan det varit något med tankstation i Knivsta? eller något med radion?
// Anders
Har alltid varit nyfiken, varför valde man att de skulle fortsätta vara reggad på KR å inte på operatören som fick de?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin