GDG Kristinehamn

Startat av 1896, 13 september 2018, 09:38:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

När jag läser ett nr av GDG INFOrmellt -88, så framgår att GDG övertog Trafik AB Haglund & Larsson i Karlstad 1946, detta bolag hade enligt tidningen även stadstrafiken i Kristinehamn. Vid koll med GDG Bibeln, så framgår mycket riktigt att bolaget ifråga övertogs -46 med ett antal linjer och 23 fordon, men det står ingenting om att GDG skulle ha övertagit stadstrafiken i Kristinehamn, så vad hände med denna ?

Mats Karlsson

Uppgiften om att Haglunds skulle ha funnits i Kristinehamn har jag aldrig fått någon rätsida på. I bussboken från 1938 nämns Kristinehamns Omnibustrafik, startat 1923 och ägt sedan 1934 av Asplunds sterbhus. Nästa uppgift jag har är att Kristinehamns Omnibustrafik AB bilades 1944 och att Kristinehamns kommun tog över bolaget 1967.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2018, 19:13:23 PM
Uppgiften om att Haglunds skulle ha funnits i Kristinehamn har jag aldrig fått någon rätsida på. I bussboken från 1938 nämns Kristinehamns Omnibustrafik, startat 1923 och ägt sedan 1934 av Asplunds sterbhus. Nästa uppgift jag har är att Kristinehamns Omnibustrafik AB bilades 1944 och att Kristinehamns kommun tog över bolaget 1967.

Har du kollat vad det finns för uppgifter i Kristinehamns kommuns arkiv ? Förmodligen finns det mest från tiden då bolaget var kommunägt, men kanske finns det något om tidigare historik.

Lokalhistoria

Eftersom jag håller på med just Trafik A.-B. Haglund & Larsson kan jag nämna en uppgift om stadstrafiken i Kristinehamn. Vid försäljningen av bolaget till GDG undantogs just stadstrafiken. Den drevs av en svåger till Haglunds.

Jag har gjort försök få reda på lite mer därom, men inte lyckats än. Problemet är att det behövs mer detaljer för att kunna spåra något. Dessutom verkar Haglund & Larsson ha försvunnit in i den eviga glömskan.

Ett annat bolag med nästan samma namn som också körde på östra Värmland, det var Hugo Larsson & Co (ev benämnt Omnibus Haglund & Larsson. Där finns det ännu mindre uppgifter, men Hugo Larsson & Co drevs av bröder till Trafik A.-B. Haglund & Larsson. Eftersom de lånade bussar av varann så kanske det kan vara av betydelse för trafiken. Visserligen köptes Hugo Larsson & Co upp 1938, men nytt bolag kan ha bildats. Rättare sagt, det bildades flera bolag med Haglundar och Larssonar i som för tillfället är obekanta.

bilomnibussen

Angående det kommunala övertagandet av stadstrafiken i Kristinehamn förklarar det varför man ändrade färgsättning på bussarna 1967 samtidigt som man anskaffade flera bussar som var mera stadstrafiktillvända. En konstnär fick i uppdrag att svara för färgsättningen. Den äldre var nästan exakt samma färger som ASG lastbilar hade. Mörkblå med gul mittenbård. Det här hände när jag låg i lumpen i Kristinehamn 1967-68.

Mvh Jan G