Arriva 8505 på 663

Startat av Fredrik Gelin, 11 september 2018, 19:43:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

På "skogslinjerna" 661-663 brukar det oftast vara Volvobussar i 83xx-serien eller Scania normalbussar som tursätts, men ibland blir det även boggi som synes.
Den fuktiga morgonen den 4:e september var 8505 utsatt på 663.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Tack för fin bild! Det var i alla fall inte en av de längsta boggibussarna (de i 87xx-serien)  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Fredrik Gelin



Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 september 2018, 19:56:45 PM
Tack för fin bild! Det var i alla fall inte en av de längsta boggibussarna (de i 87xx-serien)  :)



Citat från: ks skrivet 11 september 2018, 21:38:15 PM
Jättefin bild!

Tack för komplimangerna!
Skulle man köra 87xx på 662 och 663 kan jag tänka mig att det blir svårt att komma fram på vissa ställen pga längden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 september 2018, 08:36:19 AM



Tack för komplimangerna!
Skulle man köra 87xx på 662 och 663 kan jag tänka mig att det blir svårt att komma fram på vissa ställen pga längden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

På 662 är det en backvändning i Markim-Erikslund som blir tight. Annars går det att köra boggi utan större problem på båda, men det gäller ju att man vet var man har bussen förstås.

Fredrik Gelin

Jag hade för mig att det var en backvändning som ställde till det som sagt, men det känns ändå trångt att exempelvis möta mjölkbilen till Kragsta gård på Skålhamravägen med en boggi då jag förmodar att den grenar lite mer än en normalbuss trots motsvängande bakaxel som jag förmodar att VDL:erna har.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 september 2018, 17:44:24 PM
Jag hade för mig att det var en backvändning som ställde till det som sagt, men det känns ändå trångt att exempelvis möta mjölkbilen till Kragsta gård på Skålhamravägen med en boggi då jag förmodar att den grenar lite mer än en normalbuss trots motsvängande bakaxel som jag förmodar att VDL:erna har.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Backvändningen går med boggi, men det är ju så klart lite mer utmaning. 663 går ju inte så ofta, så jag vet inte om risken är jättestor att möta just mjölkbilen?
Men det finns ju egentligen bara en anledning att köra boggi där och det är vagnfel. Annars ska det ju vara kortvagn.

Lars-Håkan_E

En 13 meters med styrbar stödaxel brukar normalt kräva betydligt mindre utrymme vid backvändning i en korsning gentemot en 12 meters 2 axling.

Man kan i princip stå efter vänsterkanten på en 5 meters väg (och ännu smalare) och lägga om fullt åt vänster och backa in i ett grindhål som är 3,5 meter brett.

Nu har jag inte kört just VDL men 3 axliga Setra o MB.

Jag kommer in med den 2 axliga 12 metersbussen också, men den genar över gräsmattan med vänster bakhjul och höger framhjul hamnar väldigt nära höger vägkant.




buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 september 2018, 23:23:22 PM
En 13 meters med styrbar stödaxel brukar normalt kräva betydligt mindre utrymme vid backvändning i en korsning gentemot en 12 meters 2 axling.

Man kan i princip stå efter vänsterkanten på en 5 meters väg (och ännu smalare) och lägga om fullt åt vänster och backa in i ett grindhål som är 3,5 meter brett.

Nu har jag inte kört just VDL men 3 axliga Setra o MB.

Jag kommer in med den 2 axliga 12 metersbussen också, men den genar över gräsmattan med vänster bakhjul och höger framhjul hamnar väldigt nära höger vägkant.

Det jag kan tänka mig här är att man riskerar svepa med sig saker när man ska ut sen. Vi backar ner på en infart med en häck till höger om bussen. Damen som bor på andra sidan häcken är inte så trevlig, så det är viktigt att vi inte under några omständigheter rufsar till häcken när vi sen ska göra ett skarpt rattutslag till vänster för att komma ut.