Arriva 8111 (Volvo B9S) - nu i SL-rött - 11 september 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 11 september 2018, 12:19:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Citat från: homer skrivet 30 oktober 2018, 16:51:04 PM
Nja, var de inte så att alla garagen som fick b9s fick de samtidigt, nämligen augusti 2005, Täby, Norrtälje, Råsta, Kallhäll, Botkyrka, Tyresö, Ösmo, Björknäs och Mölnvik. De enda garaget som har fått de långt senare än alla andra är väl Handen, Vaxholm vet jag inte när dom fick sina..

Råsta fick en (Connex 3861) under våren 2005 ungefär samtidigt som Busslink 6301-6309 leverererades.  Dessa tio bussar ingick inte i trängselbeställningen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

igel

Citat från: buskörare skrivet 31 oktober 2018, 04:09:11 AM
Försvann det när det infördes på riktigt då eller?
Vet inte för övriga linjer. Men
608X hade bivit 608. 680X hade ändrats till att få Tekniska högskolan som ändhållplats och blivit 680. 670X hade upphör att vara direktbuss (stannar nu på alla mellanliggande hållplater utom Engarn) och fått Danderyds sjukhus som ändhållplats och blivit 670E.

Fredrik Gelin

Var det inte något politiskt strul som utmynnade i att X:et försvann?
Jag har ett vagt minne av att någon politiker uttalade sig vid försökets slut och sade att X-linjerna inte skulle fortsätta.
Det hela löstes genom att linjerna infördes i den ordinarie trafikbeställningen minus X:et och åtminstone i fallet med 608 även minskat utbud.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

När 608X fanns, så fanns ingen vanlig 608 samtidigt, vad jag kan minnas. Vilket tydligt visade att X:et användes felaktigt under trängselförsöket.  De redan existerande X-linjerna hade ju redan funnits i decennier, med betydelsen "avvikande linjesträckning än ordinarie linje", och då oftast med en krokigare omväg. T.ex 620X, 636X och 654X som är/var mest tänkta som skolavgångar.

Därefter kom suffixet C till i många linjer, vilket ju var ett betydligt suffix på bussar som man vill visa går in i "city". Dock används/användes dessa väl huvudsakligen för avgångar till/från Cityterminalen?

buskörare

#19
Funderat på varför 624 och 628 har C på sina som går in till city, men inte 680. Men 624/628 har väl inte riktigt samma sträcka/hållplatser i Åkersberga som 624C/628C? Har jag för mig. 680 är ju exakt samma utöver att varannan har DAS som slutstation.

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 31 oktober 2018, 08:55:26 AM
Funderat på varför 624 och 628 har C på sina som går in till city, men inte 680. Men 624/628 har väl inte riktigt samma ströcka/hållplatser i Åkersberga som 624C/628C? Har jag för mig. 680 är ju exakt samma utöver att varannan har DAS som slutstation.
Handlar nog mest om att det är linjenummerbrist i området.../Ulf

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 oktober 2018, 23:05:34 PM
Handlar nog mest om att det är linjenummerbrist i området.../Ulf

Fast 680 heter 680 Stockholm när den går till stan och 680 Danderyds sjukhus när den går dit. Den heter inte 680C.

igel

Citat från: buskörare skrivet 01 november 2018, 03:46:47 AM
Fast 680 heter 680 Stockholm när den går till stan och 680 Danderyds sjukhus när den går dit. Den heter inte 680C.
Fast 624C och 628C stannar aldrig i Danderyds sjukhus, medans 680 alltid stannar i Danderyd även turerna som går till Humlegården.

buskörare

Citat från: igel skrivet 01 november 2018, 20:39:33 PM
Fast 624C och 628C stannar aldrig i Danderyds sjukhus, medans 680 alltid stannar i Danderyd även turerna som går till Humlegården.

Det var precis det jag skrev tidigare. Att de har lite olika sträckning/hållplatser.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

Citat från: igel skrivet 30 oktober 2018, 21:16:45 PM
Alla direktbussar till "stan" slutade på X. Dvs.

151X Norsborg - Fridhemsplan
221X Larsberg - Ropsten
481X Västra Orminge - Klarabergsgatan
484X Mölnvik - Klarabergsgatan
485X Hemmesta - Klarabergsgatan
561X Jakobsberg - Sergels torg
608X Vallentuna - Humlegården
624X Åkersberga - Humlegården
628X Margretelunds centrum - Humlegården
670X Vaxholm - Humlegården
680X Resarö - Humlegården
746X Visättra - Fridhemsplan
747X Skäcklinge - Fridhemsplan
815X Tyresö - Klarabergsgatan




Alla dessa linjer finansierades av Stockholmsförsöket. Vid årsskiftet 2006/2007 avslutades Stockholmsförsöket och i och med att trängselavgifterna försvann fanns det inte längre någon finansiering för ovan nämnda X-linjer varvid de lades ner. I en gammal tidtabell jag har från 1/1 2007 går det exempelvis att läsa "Samtliga X-linjer som ingick i Stockholmsförsöket dras in från och med 1 januari 2007". Trängselavgifterna återkom efter ett par månader, men då skulle pengarna gå till bygget av Förbifart Stockholm istället för till kollektivtrafik.

Dock var det många resenärer som rest med X-linjerna och de flesta linjer återinfördes efter hand, fast nu finansierade via den vanliga vägen (biljetter och skatter). Linjerna fick i de flesta fall tillbaka de linjenummer de haft fast utan X:et. I en del fall var dock linjenumret utan X upptaget, t ex linje 624 och 628. Dessa linjer fick då suffixet C istället för X för att kunna skilja linjerna åt. Det är orsaken till att till exempel linje 608 och 680 saknar C:et till skillnad från 624C och 628C.

Mer detaljer: http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=108


buskörare

Citat från: Carl skrivet 03 november 2018, 17:44:49 PM

Alla dessa linjer finansierades av Stockholmsförsöket. Vid årsskiftet 2006/2007 avslutades Stockholmsförsöket och i och med att trängselavgifterna försvann fanns det inte längre någon finansiering för ovan nämnda X-linjer varvid de lades ner. I en gammal tidtabell jag har från 1/1 2007 går det exempelvis att läsa "Samtliga X-linjer som ingick i Stockholmsförsöket dras in från och med 1 januari 2007". Trängselavgifterna återkom efter ett par månader, men då skulle pengarna gå till bygget av Förbifart Stockholm istället för till kollektivtrafik.

Dock var det många resenärer som rest med X-linjerna och de flesta linjer återinfördes efter hand, fast nu finansierade via den vanliga vägen (biljetter och skatter). Linjerna fick i de flesta fall tillbaka de linjenummer de haft fast utan X:et. I en del fall var dock linjenumret utan X upptaget, t ex linje 624 och 628. Dessa linjer fick då suffixet C istället för X för att kunna skilja linjerna åt. Det är orsaken till att till exempel linje 608 och 680 saknar C:et till skillnad från 624C och 628C.

Mer detaljer: http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=108

Tack för intressant info! Jag bytte till SL-trafiken 2009, så hur det började med trängsellinjerna hade jag ingen koll på. Men hur kommer det sig då att SL fortfarande står för leasingen? Eller gör dom inte det?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 03 november 2018, 21:12:53 PM
Tack för intressant info! Jag bytte till SL-trafiken 2009, så hur det började med trängsellinjerna hade jag ingen koll på. Men hur kommer det sig då att SL fortfarande står för leasingen? Eller gör dom inte det?

De bussar som finansierades av SL knöts till resp kontrakt med krav på trafikutövaren att hyra dessa, på slutet har ju bussar fasats ut och kraven på att hyra dem har förändrats i flera avtal men alla dessa bussar som finns kvar i trafiken ägs nog fortfarande av landstinget i grunden.

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 november 2018, 22:10:00 PM
De bussar som finansierades av SL knöts till resp kontrakt med krav på trafikutövaren att hyra dessa, på slutet har ju bussar fasats ut och kraven på att hyra dem har förändrats i flera avtal men alla dessa bussar som finns kvar i trafiken ägs nog fortfarande av landstinget i grunden.
SL köpte i princip bussarna åt entreprenörerna med krav på att bussarna inte fick användas utanför det kontrakt de köptes för.
Efter trängselförsöket har SL finansierat inköp av gas- och etanolbussar och även då ställt krav på att bussarna inte får användas utanför de kontrakt de köpts till utan SLs uttryckliga medgivande.
Numera har SL dock frångått denna lösning och låter entreprenörerna köpa de fordon som krävs för trafiken i respektive kontrakt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk