SS H27 Büssing 1964

Startat av Gunnar D, 05 september 2018, 14:31:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Efter några månader i trafik ses här H27 5554 vid Tegelbacken 9 mars 1964.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

De färdiga dörrhålen för högerdörrarna förfulade tyvärr en i övrigt snygg buss!

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 05 september 2018, 14:31:14 PM


Efter några månader i trafik ses här H27 5554 vid Tegelbacken 9 mars 1964.

Mvh Gunnar

Fin bild!
Men här sitter i alla fall framhjulen inte en bit in som på H25 och H26 så "trottoarskraparna" borde ha varit glada!

/Mr H

WalleW

Ja, en fin bild  :)...

...på en buss vars utseende jag aldrig kom att älska helhjärtat  :-\,
men i mitt tycke gör den sig som bäst sedd ur den här aktuella vinkeln...

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 05 september 2018, 14:31:14 PM


Efter några månader i trafik ses här H27 5554 vid Tegelbacken 9 mars 1964.

Mvh Gunnar


Citat från: Björn Forslund skrivet 05 september 2018, 14:37:04 PM
De färdiga dörrhålen för högerdörrarna förfulade tyvärr en i övrigt snygg buss!


Jag har alltid tyckt att det är roligt med högerstyrda Büssing :D

Det som ser konstigast ut är väl fönstret i mitten som ju är anpassat för att ändra till en dörr. Den förberedda framdörren tänker man faktiskt inte så mycket på.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att den ändå är byggd som högerstyrd och inte vänsterstyrd omställningsbuss som ju annars var vanligt 1964.

En fråga: Jag antar att ombyggnaden till högertrafik även blev av på bussen? När stod just den här bussen färdig som högertrafiksbuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

****
Wow! Mycket snygg bild, som jag missat tills nu, p.g.a. att jag var bortrest när den visades  :)

Stefan Isaksson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 september 2018, 07:22:19 AM
Jag tycker det är anmärkningsvärt att den ändå är byggd som högerstyrd och inte vänsterstyrd omställningsbuss som ju annars var vanligt 1964.

Nja, går det att bygga en sådan här buss som vänsterstyrd i vänstertrafik? Ingångsdörren måste ju i så fall flyttas bakåt i bussen, samtidigt som betalning blir klart besvärlig. Det arrangemanget (som jag vet existerade) funkar väl egentligen bara på landsbygdslinjer, i stadstrafik tycks det mig direkt olämpligt (om det inte är en konduktörsvagn förstås).

Var förresten H28 "förberedd" för högertrafik? (De byggdes ju som bekant aldrig om) Anledningen till att jag frågar, är att vissa spår av högertrafikförberedelser på H27-an som nämns tidigare i tråden kanske bara är som det blir när en bussmodell som egentligen är framtagen för högertrafik byggs i vänstertrafikutförande. Det kan förklara både spåren av dörrpost vid förarplatsen och det raka fönstret där utgångsdörrarna skulle byggas (i sistnämnda fallet kan det ha med busstommens konstruktion att göra).

SI

Peter Rost

H25-26, och H28 var inte förberedda för högertrafik då dessa levererades före beslutet om högertrafikens införande 1963.

//Peter