Arriva 7211 i Norrortstrafiken - 4 september 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 04 september 2018, 17:01:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag har noterat att man bytt klädsel på flera om inte alla i serien då Swebustyget hade gjort sitt för länge sedan.
Bytet har skett gradvis och den första jag såg med Keolis klädsel var 7064 och det redan i vintras har jag för mig.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ola Å

Det här med inventarienummer är ju lite speciellt, 7211 är en Scania hos Arriva och en MAN hos Keolis, hopblandningsrisken är ju inte stor, för några år sedan (säkert minst 10) fanns det två Volvoledbussar som numrerats 4157, en hos Busslink i Norrort och en i Lunda eller på Mälaröarna, båda var uppställda bredvid varandra på terminalen i Danderyd, blev ett spännande äventyr att leta rätt på dessa ekipage  8)

Karsten

Citat från: Ola Å skrivet 09 september 2018, 10:24:53 AM
Det här med inventarienummer är ju lite speciellt, 7211 är en Scania hos Arriva och en MAN hos Keolis, hopblandningsrisken är ju inte stor, för några år sedan (säkert minst 10) fanns det två Volvoledbussar som numrerats 4157, en hos Busslink i Norrort och en i Lunda eller på Mälaröarna, båda var uppställda bredvid varandra på terminalen i Danderyd, blev ett spännande äventyr att leta rätt på dessa ekipage  8)

Vid något tillfälle har jag sett två röda B9S med inventarienummer 6459 uppställda på Sjöbergs plan i gamla Slussenterminalen. Så det förekommer fortfarande sånt där som får oss siffernördar lite extra nördiga.

Men 4157 var väl en H27 i Tyresö som övergick i Swebus ägo 1995? Och var inte Swebus 4157 en Scania? 4227 och 4228 fanns dock samtidigt hos de båda operatörerna och var tämligen lika varandra.

Bussmicke



Citat från: Karsten skrivet 09 september 2018, 12:22:10 PM
Men 4157 var väl en H27 i Tyresö som övergick i Swebus ägo 1995? Och var inte Swebus 4157 en Scania?

Så vill jag också ha det till.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ola Å skrivet 09 september 2018, 10:24:53 AM
Det här med inventarienummer är ju lite speciellt, 7211 är en Scania hos Arriva och en MAN hos Keolis, hopblandningsrisken är ju inte stor, för några år sedan (säkert minst 10) fanns det två Volvoledbussar som numrerats 4157, en hos Busslink i Norrort och en i Lunda eller på Mälaröarna, båda var uppställda bredvid varandra på terminalen i Danderyd, blev ett spännande äventyr att leta rätt på dessa ekipage  8)

Kul! :-)
7211 finns även hos Nobina i Södertälje, som Scaniaboggi. Det finns alltså tre 7211 i SL-trafiken just nu.

Citat från: Karsten skrivet 09 september 2018, 12:22:10 PM
Vid något tillfälle har jag sett två röda B9S med inventarienummer 6459 uppställda på Sjöbergs plan i gamla Slussenterminalen. Så det förekommer fortfarande sånt där som får oss siffernördar lite extra nördiga.


Ja, det var ju lite lustigt, samma vagntyp med samma invnr. Keolis Nacka/Värmdö möter Nobina Södertörn/Tyresö vid Slussen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Oskar A

Citat från: Karsten skrivet 09 september 2018, 12:22:10 PM
Vid något tillfälle har jag sett två röda B9S med inventarienummer 6459 uppställda på Sjöbergs plan i gamla Slussenterminalen. Så det förekommer fortfarande sånt där som får oss siffernördar lite extra nördiga.

Men 4157 var väl en H27 i Tyresö som övergick i Swebus ägo 1995? Och var inte Swebus 4157 en Scania? 4227 och 4228 fanns dock samtidigt hos de båda operatörerna och var tämligen lika varandra.

H27 4157 hamnade aldrig hos Swebus utan slutade hos Busslink och enligt bild på Bussmickes hemsida http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H027/index.html#H27%204157%20OSJ323%20Gullmarsplan%20910924.jpg ser det som sagt ut som att den kan ha levererats till Tyresö. Swebus 4157 vill jag ha till att den tillhörde Ekerö från början men slutade sina dagar i Märsta, ditflyttad under Swebustiden men sedermera övertagen av Arriva där den fick nummer 7076. Nedan ett par bilder.



Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

buskörare

Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 september 2018, 22:20:20 PM
7063-7068 som rullade en tid i Täby är nu i Märsta

Idag såg jag 7068 på 524, så den verkar vara tillbaka i Vallentuna. Om inte Märsta kör några egna avgångar på den?

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 14 september 2018, 19:34:54 PM
Idag såg jag 7068 på 524, så den verkar vara tillbaka i Vallentuna. Om inte Märsta kör några egna avgångar på den?

Intressant! Tack för info. Systervagn 7067 rullade i Märsta i går.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 14 september 2018, 19:34:54 PM
Idag såg jag 7068 på 524, så den verkar vara tillbaka i Vallentuna. Om inte Märsta kör några egna avgångar på den?

Någon av 706x är kvar i Okvista, dock kör Märsta några få kortturer Upplands Väsby - Vallentuna i högtrafik samt på morgonen om jag inte misstar mig.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 15 september 2018, 11:46:11 AM
Någon av 706x är kvar i Okvista, dock kör Märsta några få kortturer Upplands Väsby - Vallentuna i högtrafik samt på morgonen om jag inte misstar mig.

Det här var vid 18.20-tiden i Arninge. Så i så fall var det nog Vallentuna som körde den. Gamla Vallentuna som det kallas hos oss av nån anledning.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2018, 12:52:36 PM
Det här var vid 18.20-tiden i Arninge. Så i så fall var det nog Vallentuna som körde den. Gamla Vallentuna som det kallas hos oss av nån anledning.

Gamla Vallentuna kallades den del av Vallentunatrafiken som tillhörde E16-avtalet (Alltså 524, 660-668) när jag var på Arriva. Detta kommunicerades egentligen bara ut i schemafrågorna eftersom inte alla förare hade linjekännedom på dessa linjer. De förare och scheman som enkom höll sig till E20-linjer benämndes då "nya Vallentuna".

Huruvida det fortfarande är så eller om fordon och personal blandas vet nog du bättra.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 15 september 2018, 14:00:49 PM
Gamla Vallentuna kallades den del av Vallentunatrafiken som tillhörde E16-avtalet (Alltså 524, 660-668) när jag var på Arriva. Detta kommunicerades egentligen bara ut i schemafrågorna eftersom inte alla förare hade linjekännedom på dessa linjer. De förare och scheman som enkom höll sig till E20-linjer benämndes då "nya Vallentuna".

Huruvida det fortfarande är så eller om fordon och personal blandas vet nog du bättra.

Eftersom det fortfarande är olika avtal, så skiljer vi fortfarande på Gamla Vallentuna vs Okvista (Jag har inte hört Nya Vallentuna, bara Okvista.. Det är i dagsläget många förare från Norrort som kör heltid på 660-linjerna, men de hör ju fortfarande till Norrort och går inte automatiskt över till Transdev. Möjligt att man erbjuder dessa förflyttning till Märsta, men vet inget om det.

Anders Lundén

Bara en fundering. Bussflyttarna mellan Märsta och andra Arrivadepåer handlar det inte om att få stänga ned alla etanolstationer förutom den i Märsta?! Bonus blir då också att de 70xx-bussarna som finns möjlighet för Transdev att hyra redan är placerade i Märsta när de tar över.

Finns etanolstation kvar i Okvista? Om inte så tror jag inte att någon 70xx är placerad där?
Hur är det med Råsta? Är etanolen bort där också? Jag har ff några bussar noterade som etanol.

// Anders

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2018, 15:22:21 PM
Eftersom det fortfarande är olika avtal, så skiljer vi fortfarande på Gamla Vallentuna vs Okvista (Jag har inte hört Nya Vallentuna, bara Okvista.. Det är i dagsläget många förare från Norrort som kör heltid på 660-linjerna, men de hör ju fortfarande till Norrort och går inte automatiskt över till Transdev. Möjligt att man erbjuder dessa förflyttning till Märsta, men vet inget om det.
Det skulle kunna förklara att det numera blandas friskt mellan busstyperna på 66X-linjerna och 524.
Jag såg en ledbuss för första gången på 660V tidigare i veckan, då verkar det logiskt att en Norrortsförare får köra något varv på den med samma buss som hen kört till Vallentuna tidigare i tjänsten, det kan iofs också vara en bra början på en intjänst som fortsätter med exempelvis en 610 senare.
Jag har tidigare konstaterat att det länkas mellan 524, 687 och 610/608 åt båda håll, så att blanda in även 660 i dess båda varianter verkar logiskt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


F.Å

Citat från: Anders Lundén skrivet 16 september 2018, 14:34:41 PM
Bara en fundering. Bussflyttarna mellan Märsta och andra Arrivadepåer handlar det inte om att få stänga ned alla etanolstationer förutom den i Märsta?! Bonus blir då också att de 70xx-bussarna som finns möjlighet för Transdev att hyra redan är placerade i Märsta när de tar över.

Finns etanolstation kvar i Okvista? Om inte så tror jag inte att någon 70xx är placerad där?
Hur är det med Råsta? Är etanolen bort där också? Jag har ff några bussar noterade som etanol.

// Anders

Inga etanolfordon kvar på Råsta mig veterligen. Vilka har du noterade, så kanske vi kan räta ut det?