Arriva 7211 i Norrortstrafiken - 4 september 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 04 september 2018, 17:01:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Medlemmen Busskörare har tidigare rapporterat här på Bussnack att ett gäng Scaniabussar ska ersätta en del av Norrorts Volvo B9S-ledvagnar i Norrort under hösten.
Hittills har jag sett f.d. Märstavagn 7815 som är ny i Norrort.

Men i dag dök även en 12-meters Scania upp i Norrortstrafiken, Arriva 7211, på lokallinje 601 i Danderyd, se bild. Tydligen ersätts Volvoledvagnarna inte bara av Scanialeder utan även "normalvagnar" från Märsta.
Eller så handlar det om att en del äldre Scania 12-metersvagnar slopas i Norrort, d v s de i Arrivas 70xx-serie.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Det är kanske så att 70xx-serien återbördas till Märsta där de hör hemma enligt avtal.
Om jag förstått det rätt kommer de att erbjudas till den som tar över Märsta (Transdev) nästa sommar för en låg kostnad.
Det förutsätter kanske att de tas in för översyn och när det närmar sig även en besiktning av SL och eventuell hyrestagare och då måste ju bussarna finnas i Märsta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Ska ersättas skrev jag inte, ryktet sade att flertalet Märstavagnar kommer att flyttas till Norrort när Transdev tar över. Just nu lär inga b9:or skickas bort, ersättningstrafiken är över först i december och tills dess lär de stanna. Vid årsskiftet kommer enligt uppgift ett gäng MAN till, och så ev Scanialeder framåt sommaren 2019 då. Övertagandet är väl i början av sommaren?
Arriva äger ju sina bussar, så har dom köpt loss bussar från Swebus (var det väl som hade innan?) så är det ju enklare för de som börjar bli gamla att flyttas till oss och rulla här sista åren. Mängden MAN börjar ju bli rätt stor, så medelåldern blir nog bra ändå.

Har förövrigt sett 7533 gå på Råstalinjer, den gick ju hos oss via Märsta-avtalet ett tag ihop med 7531 och 32. Om jag inte minns helt fel.

Tillägger att alla kortscanior som rullat i norrort har gjort det pga Vallentuna. Det är ju där dom hör hemma egentligen och fortfarande oftast går.

Mr.Omsi

Fick syn på 7214 idag, även 7208 rullar i Täby



7063-7068 som rullade en tid i Täby är nu i Märsta

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för era intressanta svar och bilden på syskonvagnen.

Spännande att Transdev blir ny entreprenör i Märsta. Omfattas även Vallentuna av detta avtal?

Det ser ut som att allt fler Märstavagnar flyttar till Norrort redan nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin



Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 september 2018, 12:44:38 PM
Hej,

Tack för era intressanta svar och bilden på syskonvagnen.

Spännande att Transdev blir ny entreprenör i Märsta. Omfattas även Vallentuna av detta avtal?
...

Ja och nej nej, Vallentuna ingår i Märstakontraktet som Transdev vann, men är en egen del kan man säga eftersom det i anbuden skulle specificeras hur stor del av anbudet som avsåg Vallentunatrafiken.
Eventuellt kommer Vallentunatrafiken att föras över till Norrort i samband med det kontraktets trafikstart 2020 och därmed ingå i den upphandlingen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 september 2018, 17:01:04 PM

Ja och nej nej, Vallentuna ingår i Märstakontraktet som Transdev vann, men är en egen del kan man säga eftersom det i anbuden skulle specificeras hur stor del av anbudet som avsåg Vallentunatrafiken.
Eventuellt kommer Vallentunatrafiken att föras över till Norrort i samband med det kontraktets trafikstart 2020 och därmed ingå i den upphandlingen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Norrort har trafikstart 2021 om inget ändrats.

Fredrik Gelin

Så är det naturligtvis, jag gjorde en tankevurpa där.
Tack för uppmärksamheten!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 september 2018, 17:16:12 PM
Så är det naturligtvis, jag gjorde en tankevurpa där.
Tack för uppmärksamheten!

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Faktum är att det även på jobbet snackas om 2020 i lunchrummet.  ??? Jaja, lär visa sig.

Nico

Håll isär momenten. Upphandling och tilldelning för bla Norrort blir 2020. Trafikstart sen blir 2021.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 05 september 2018, 20:04:18 PM
Håll isär momenten. Upphandling och tilldelning för bla Norrort blir 2020. Trafikstart sen blir 2021.

Ja? Är det nån som skrivit om tilldelningen här?

Nico

Fick uppfattningen om att begreppen blandades ihop. Se tex det du själv skrivit om diskussionen i "lunchrummet" ovan. Därav klargörandet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det blir lätt missförstånd och osäkra uppgifter om man går mestadels på "rykten" och "lunchrumssnack". Officiella uppgifter vore att föredra. Om sådana finns tillgängliga alltså.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 06 september 2018, 08:41:25 AM
Det blir lätt missförstånd och osäkra uppgifter om man går mestadels på "rykten" och "lunchrumssnack". Officiella uppgifter vore att föredra. Om sådana finns tillgängliga alltså.

Jag ser ingen här som går på lunchrumssnack, gör du?

Mikey

Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 september 2018, 22:20:20 PM
7063-7068 som rullade en tid i Täby är nu i Märsta

När dessa väl är på tapeten så såg jag idag att 7063 har fått Keolis-inredning i de grön-blåa färgerna, gissningsvis plockad ur någon annan gammal buss. Har man hivat ut den gamla gråa Swebus-inredningen ur alla 6 bussar som rullat i Täby, eller är det något särskilt som föranlett detta på just denna buss? Den har ju trots allt bara 9-10 månader kvar i trafik, såvida inte bytet gjordes för länge sedan och bara har gått lite obemärkt förbi...