Bus nordic - Gemensamma krav av bussköp vid upphandling

Startat av homer, 03 september 2018, 17:44:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: homer skrivet 03 september 2018, 20:57:54 PM
förstår inte vad du menar riktigt, i SL trafiken är majoriteten av alla bussar klass I, vad jag vet är de bara Nobina i Södertälje som har några enstaka 13 m bussar samt Nobina i Norrtälje som har klass II. i Innerstaden är de garanterad bara klass I...

I ytterområdena är det inte alls ovanligt med klass II. I Norrort är nog ca hälften klass II. Alla som är nyinköpta efter Arriva tog över 2013 närmare bestämt.

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2018, 19:23:53 PM
I alla SLs avtal är det bälteskrav på vägar över 70 km/h. Det enda undantag jag känner till är i E20 avtalet, där kravet endast gäller bussar av årsmodell 2006 eller yngre.

Gick under arbetsnamnet sitt-i-nitti när kravet skulle förhandlas (det var innan de nya 80-gränserna införts).

homer

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 03 september 2018, 21:43:07 PM
Okej? Så alla MAN-ledvagnar i Gubbängen och Nacka/Värmdö är klass I? Alla nya CityWide-bussar som Keolis köpte in för några år sedan. Alla B9S, merparten är helt klart klass II. Sen har vi hundratals boggibussar som är klass II, ex VDL i Danderyd m.m.

Alla MAN ledvagnar hos Keolis är klass I, även alla scania och Volvo Boggi och alla B9S, de enda Bussar hos Keolis som är klass II är de nyaste Citywide ledvagnarna

Citat från: buskörare skrivet 04 september 2018, 05:39:06 AM
I ytterområdena är det inte alls ovanligt med klass II. I Norrort är nog ca hälften klass II. Alla som är nyinköpta efter Arriva tog över 2013 närmare bestämt.

Nej Arrivas nya MAN boggi är klass I

Måns Johannesson

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 03 september 2018, 21:53:58 PM
Tack för ett bra inlägg. Helt uppåt väggarna att man kör bussar med ex bara en barnvagnsplats samt regionalbussar på 77 med 1-1-1 dörrar och höga trappor i släpet. Dessa bussar hör inte hemma i en modern innerstadstrafik.

Jo, det blir ofta rätt trångt runt utgångsdörrarna på dessa vagnar när de går på 77an, speciellt vid bakersta dörren där det inte finns någon barnvagnsplats att dra sig in mot när folk skall tränga sig fram mot dörren.

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 03 september 2018, 21:53:58 PM
Jag minns även när MAN-bussarna 40xx levererades till innerstaden, då saknade de barnvagnsplats bak. Något som fick innerstadsborna med barnvagn att gå i taket. Så där fick Keolis backa och tänka om.

Det var 7031-7039 som levererades utan barnvagnsplats bak.

/Måns

Daniel Lindblom