Bus nordic - Gemensamma krav av bussköp vid upphandling

Startat av homer, 03 september 2018, 17:44:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Svensk kollektivtrafik har nyss kommit ut med en uppdaterad kravmall för bussar som köps in vid upphandlad trafik.

https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/partnersamverkan/dokument/mallavtal-och-kravbilagor/bus-nordic/bus-nordic-ver-1.0-sv-aug-2018-fyll-i.pdf

De finns framförallt 1 sak jag skulle vilja att vi kollar lite närmare på och det berör framförallt SL bussar.

CitatFör fordon som är avsedda
för befordran av fler än
22 passagerare utöver föraren finns det tre
fordonsklasser:

KLASS I
Fordon utformade för befordran av ståplatspassagerare. Ett fordon i denna klass är
utrustat med säten och ska ha utrymme för ståplatspassagerare. För denna bussklass ska
endast förarsätet vara utrustat med säkerhetsbälte
.

KLASS II
Fordon som huvudsakligen tillverkats för befordran av sittplatspassagerare och som är
utformade för att medge befordran av ståplatspassagerare i mittgången och/eller i ett
utrymme som inte är större än det utrymme som upptas för två dubbelsäten. För denna
bussklass ska alla säten vara utrustade med säkerhetsbälten.
 

angående "flexutrymme" eller i allmänt tal "barnvagnsplats"

Citat
Klass I
1800 - 2500 mm
Klass I ledbuss 1800 -2500 mm + 1300 mm

Klass II

1300 - 1800 mm, justeras genom t.ex. fällbara
sätesrader eller borttagbara säten

Jag tolkar detta som att SL inte längre kan köra med klass 1 bussar på motorvägslinjer, eftersom klass 1 bussar enbart ska ha bälte på förarplatsen,  rätt eller fel?

Jag tolkar de också som att SL inte längre kan kräva större barnvagnsplatser på bussarna mot vad man haft i övriga Sverige eftersom man nu måste ha klass II bussar på alla motorvägslinjer... rätt eller fel?

Vad jag inte hittar information om är antalet dörrar. kommer SL fortsätta kunna köra 1+1+1 på tex boggi bussar som går motorvägslinjer?

buskörare


Karsten

Citat från: buskörare skrivet 03 september 2018, 19:16:14 PM
Är det bälteskrav på motorväg då?

I alla SLs avtal är det bälteskrav på vägar över 70 km/h. Det enda undantag jag känner till är i E20 avtalet, där kravet endast gäller bussar av årsmodell 2006 eller yngre.

Daniel Lindblom

Klass II bussar kryllar det av numera på tunga tätortslinjer som ex 172, 173, 179, 707 för att nämna några. Det är över mitt förstånd att man kör med bussar anpassade för motorvägslinjer på dessa och många många fler linjer. Snart finns det väl bara Klass I bussar i innerstaden.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2018, 19:23:53 PM
I alla SLs avtal är det bälteskrav på vägar över 70 km/h. Det enda undantag jag känner till är i E20 avtalet, där kravet endast gäller bussar av årsmodell 2006 eller yngre.

Ah, det var just det jag funderade på. Om E20 hade egen variant.

Slash2

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2018, 19:23:53 PM
I alla SLs avtal är det bälteskrav på vägar över 70 km/h. Det enda undantag jag känner till är i E20 avtalet, där kravet endast gäller bussar av årsmodell 2006 eller yngre.
Nu har jag inte koll på vad E20-avtalet omfattar, men det går dagligen bussar utan bälte på linjerna hemmavid (806-808 och 818C). Dessa linjer går ju på motorväg 229 med 90 km/h, inte sällan även med stående passagerare. Bussarna i fråga (enstaka OmniLink i 24xx-serien om mina ovetenskapliga observationer stämmer) är iofs yngre än årsmodell 2006.

buskörare

Citat från: Slash2 skrivet 03 september 2018, 19:44:06 PM
Nu har jag inte koll på vad E20-avtalet omfattar, men det går dagligen bussar utan bälte på linjerna hemmavid (806-808 och 818C). Dessa linjer går ju på motorväg 229 med 90 km/h, inte sällan även med stående passagerare. Bussarna i fråga (enstaka OmniLink i 24xx-serien om mina ovetenskapliga observationer stämmer) är iofs yngre än årsmodell 2006.

E20 är Norrort och Råsta. Då verkar det som om det är fel att det är krav. Åtminstone överallt.

Knut

er det ikke krav i Sverige på klasse 1 maks 70 km/t?
Det er et krav i Norge og klasse 2 maks 80 km/t
klasse 3 inntil 100 km/t
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

buskörare

Citat från: Knut skrivet 03 september 2018, 20:11:33 PM
er det ikke krav i Sverige på klasse 1 maks 70 km/t?
Det er et krav i Norge og klasse 2 maks 80 km/t
klasse 3 inntil 100 km/t

Nej, inga hastighetsbegränsningar baserat på klass I Sverige.

homer

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 03 september 2018, 19:32:50 PM
Klass II bussar kryllar det av numera på tunga tätortslinjer som ex 172, 173, 179, 707 för att nämna några. Det är över mitt förstånd att man kör med bussar anpassade för motorvägslinjer på dessa och många många fler linjer. Snart finns det väl bara Klass I bussar i innerstaden.

förstår inte vad du menar riktigt, i SL trafiken är majoriteten av alla bussar klass I, vad jag vet är de bara Nobina i Södertälje som har några enstaka 13 m bussar samt Nobina i Norrtälje som har klass II. i Innerstaden är de garanterad bara klass I...

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2018, 19:23:53 PM
I alla SLs avtal är det bälteskrav på vägar över 70 km/h. Det enda undantag jag känner till är i E20 avtalet, där kravet endast gäller bussar av årsmodell 2006 eller yngre.

Enbart bälteskrav på norra halvan av 639. Dvs på den delen som går i lägre hastighet. Under första halvan av dagens Norrtäljeavtal var ju de bälteslösa 55xx-vagnarna som utgjorde stommen i trafiken på södra halvan av linjen.
Numera är det ju bälten på alla fordon på hela linjen, men det beror inte på förändrade krav från SL, utan för att äldre fordon fallit för åldersgränsen och ersatts med nyare. Trafikutövaren ligger en bra bit före huvudmannen, således.

I övrigt i trafikområdet är det väl bara 676, 677 och 686 som har bälteskrav från huvudmannen. Förhoppningsvis blir det mer krav på bälten i samband med den kommande upphandlingen.

Daniel Lindblom

Citat från: homer skrivet 03 september 2018, 20:57:54 PM
förstår inte vad du menar riktigt, i SL trafiken är majoriteten av alla bussar klass I, vad jag vet är de bara Nobina i Södertälje som har några enstaka 13 m bussar samt Nobina i Norrtälje som har klass II. i Innerstaden är de garanterad bara klass I...

Okej? Så alla MAN-ledvagnar i Gubbängen och Nacka/Värmdö är klass I? Alla nya CityWide-bussar som Keolis köpte in för några år sedan. Alla B9S, merparten är helt klart klass II. Sen har vi hundratals boggibussar som är klass II, ex VDL i Danderyd m.m.

Fredrik Gelin

Rent generellt har jag inte hört om något formellt krav på bälten för bussar i tätortstrafik som en stor del av SL-trafiken sorterar under.
Däremot har SL själva valt att kräva bälten på många linjer men samtidigt skrivit in ett undantag för äldre bussar eftersom det dels finns avtalsbundna bussar som saknar bälten, tex i Södertörn, men om jag minns rätt var det inte heller något krav före 2006.
Sedan har flera entreprenörer valt att köpa klass 2-bussar som "nedgraderats" till klass 1 rent formellt för att kunna ta fler stående passagerare.
Numera är det dock ovanligt med något annat än klass 2 för nya bussar utanför innerstaden då det är svårt att använda klass 1-bussar utanför SL-trafiken och bussarna inte alltid kan skrivas av på en avtalsperiod om de tex som i Norrort köps in några år efter avtalets start.
Det innebär att de bussar man köper in måste gå att använda även i andra avtal än det bussen köps in för.
SL får därmed mer än man skrivit in i de äldre avtalen även om det blir allt vanligare med krav på klass 2 även i förortstrafiken vartefter man upphandlar nya trafikområden.
Det rullar faktiskt klass 2-bussar dagligen även i Stockholms innerstad på linje 77 medan det fortfarande är gott om klass 1-bussar i förortstrafiken bla söder om Stockholm.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 03 september 2018, 21:43:07 PM
Okej? Så alla MAN-ledvagnar i Gubbängen och Nacka/Värmdö är klass I? Alla nya CityWide-bussar som Keolis köpte in för några år sedan. Alla B9S, merparten är helt klart klass II. Sen har vi hundratals boggibussar som är klass II, ex VDL i Danderyd m.m.
B9:orna är i regel klass 1 oavsett inredning, hur det är med de nyare bussarna i Gubbängen med flera områden vet jag dock inte.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Daniel Lindblom

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 september 2018, 21:49:38 PM
Rent generellt har jag inte hört om något formellt krav på bälten för bussar i tätortstrafik som en stor del av SL-trafiken sorterar under.
Däremot har SL själva valt att kräva bälten på många linjer men samtidigt skrivit in ett undantag för äldre bussar eftersom det dels finns avtalsbundna bussar som saknar bälten, tex i Södertörn, men om jag minns rätt var det inte heller något krav före 2006.
Sedan har flera entreprenörer valt att köpa klass 2-bussar som "nedgraderats" till klass 1 rent formellt för att kunna ta fler stående passagerare.
Numera är det dock ovanligt med något annat än klass 2 för nya bussar utanför innerstaden då det är svårt att använda klass 1-bussar utanför SL-trafiken och bussarna inte alltid kan skrivas av på en avtalsperiod om de tex som i Norrort köps in några år efter avtalets start.
Det innebär att de bussar man köper in måste gå att använda även i andra avtal än det bussen köps in för.
SL får därmed mer än man skrivit in i de äldre avtalen även om det blir allt vanligare med krav på klass 2 även i förortstrafiken vartefter man upphandlar nya trafikområden.
Det rullar faktiskt klass 2-bussar dagligen även i Stockholms innerstad på linje 77 medan det fortfarande är gott om klass 1-bussar i förortstrafiken bla söder om Stockholm.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tack för ett bra inlägg. Helt uppåt väggarna att man kör bussar med ex bara en barnvagnsplats samt regionalbussar på 77 med 1-1-1 dörrar och höga trappor i släpet. Dessa bussar hör inte hemma i en modern innerstadstrafik.

Jag minns även när MAN-bussarna 40xx levererades till innerstaden, då saknade de barnvagnsplats bak. Något som fick innerstadsborna med barnvagn att gå i taket. Så där fick Keolis backa och tänka om.