H31 Högerombyggnad

Startat av Björn Forslund, 01 september 2018, 13:42:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

I MfSS från tidiga 1967 finns uppgift om att Capitoler H23, H24, H30 samt Bussing H26 och H31 skulle byggas om för högertrafik vid Hornsbergs verkstad. Att så skedde med Capitolerna vet vi, men Bussing skickades väl till Danmark för ombyggnad? Någon som vet säkert?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 september 2018, 13:42:39 PM
I MfSS från tidiga 1967 finns uppgift om att Capitoler H23, H24, H30 samt Bussing H26 och H31 skulle byggas om för högertrafik vid Hornsbergs verkstad. Att så skedde med Capitolerna vet vi, men Bussing skickades väl till Danmark för ombyggnad? Någon som vet säkert?

Jag kan i alla fall säga säkert att jag såg SS-Büssingar skeppas ut i Helsingborg sommaren 1967 på järnvägsvagnar. Svårt att få ett grepp om hur många det var på ett längre tåg som sedan dessutom rangerades upp på färjorna! Jag antog då att de var på väg till Svendborg för högerombyggnad. Jag kan ju tro att H25 och H26 som var mindre förberedda än H27 byggdes om av tillverkaren medan H27 byggdes om av SL. Men det är en gissning. I nr 1 1967 av MfSS vars omslag pryds av en Örbyvagn så fanns det en ganska så ingående beskrivning. Har för mig att de enda bussar man kunde åka i såväl höger- som vänsterutförande vid omläggningen var H23, kanske för att de ju var så unika att man kanske inte ville stå utan smalare bussar? Gissning igen!

//Mr H

Niklas Bygdestam

Kan det vara att några Büssing byggdes om av Hornsbergs verkstad och några andra i Danmark? Alltså att Büssing byggdes om på ett par olika ställen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 september 2018, 07:24:41 AM
Kan det vara att några Büssing byggdes om av Hornsbergs verkstad och några andra i Danmark? Alltså att Büssing byggdes om på ett par olika ställen?

I MfSS dec 1966 finns en ombyggnadsplan. Om den följdes (vilket den nog gjorde i övrigt) så skulle H25 och H27 byggas om i Danmark juni-oktober och H26 i Hornsberg juni-oktober. Låter konstigt undrar om det inte är felskrivet? H25 och H26 var väl ungefär lika i ombyggnadsarbete och lika dåligt förberedda så det låter väl troligare att de skickades till Danmark och den mer förberedda H27 byggdes om i Hornsberg. Vi kan väl i alla fall spika att H25 sannolikt byggdes om i Danmark juni-oktober 1967.

/Mr H

Gunnar D



Här ovan ombyggnadsplanen från MfSS feb 1967.

I boken "Dubbeldäckare i Stockholm" står att H31 byggdes om i Danmark. De var ju förberedda liksom H27 var. Har ett svagt minne av att jag läst att högerombyggnad av dessa "ingick i priset" men jag kan ha fel.
SS/SL hade ju erfarenhet av att bygga om helt från vänsterutförande (H23, H24, H30 och H25 5507).
Någon som vet var Büssingtyperna ombyggdes?

/Gunnar

Björn Forslund

Som sagt, det där var preliminära planer. SS/SL köpte nya bussar med råge, något som sedan ledde till att H25, H26 och H29 såldes, och Capitoler flyttades ut i periferin. Tanken var först att ett stort antal bussar behövdes i det nya "miljonprogrammet" på Järvafältet innan T-banan var utbyggd, men det visade sig bli försenad byggstart och bussarna behövdes inte.
H31 gick fram till Dagen H, sedan ställdes de av och det dröjde lång tid innan de kom i trafik igen då man hade gott om bussar när alla de 550 nya satts i trafik.
Det finns bilder på ombyggnad av Capitoler i Hornsberg, men några Bussing syns inte till, så sannolikt fick de rulla till Svendborg för ombyggnad.



Gunnar D

Ett försök till sammanfattning av de två tidigare inläggen:

De två bilderna tror jag bl.a. visar några H25 i olika kompletteringsfaser efter högerombyggnad i Hornsberg 1968. Skyltning "6" resp "7" torde vara löpnummer för bussarna på "linan".
I historiken från Svendborg står att 65 tidigare levererade Büssing ombyggdes till högertrafik. Under förutsättning att SL:s vänsterbussar ombyggdes litteravis torde dessa 65 bestå av H26, H27 och H31.

Högerombyggnad av SL Büssing skulle då gjorts sålunda:

30 st H25 ombyggda i Hornsberg
10 st H26         "         Svendborg
35 st H27         "                 "
20 st H31         "                 "

Låter detta rimligt?

/Gunnar

Railmaster

Notera även att H31 har ett förändrat utseende i fronten mellan strålkastarna efter att de är ombyggda till högetrafik, är det värme och ventilationssystemet som byggts om?

Ulf Berlin