Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2018, 17:06:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 10:50:26 AM
Jag förstår inte vad du menar med den kommentaren.
Friheten att driva ett eget företag istället för att bli styrd uppifrån.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 20:24:19 PM
Tråkig utveckling med Swebus hade varit bättre att låta SJ Buss vara, ett välrenommerat företag som fanns i 79 år och därefter ombildades till Swebus som alltså fick kasta in handduken efter 28 år.

I praktiken så var Swebus utsålt redan efter knappt 5 år, först till Britter och sedan till Norrmän.

Sedan många år så drev man flera linjer på liknande sätt som Flixbus gör idag, man sålde biljetter och lät andra utföra trafiken, om Swebus hade försökt klara sig vidare så hade man knappast utfört någon trafik i egen regi inom ett par år.

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2018, 14:51:49 PM
Så är det ju, men alla bolag är ju ute efter att göra vinst, så länge det inte är ett statligt eller kommunalt bolag så skiter de rent ut sagt i kunden så länge de kan tjäna pengar på det

De statliga och kommunala/landstingsägda bolag jag har jobbat åt har varit de som haft minst kundfokus, ett "privat" bolag som jobbar i konkurrens måste i betydligt högre grad vara kundorienterade, om jag och mina chaufförer inte tar hand om kunderna och upprätthåller deras förtroende har vi snart inga jobb.


zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:00:38 PM
I praktiken så var Swebus utsålt redan efter knappt 5 år, först till Britter och sedan till Norrmän.

Sedan många år så drev man flera linjer på liknande sätt som Flixbus gör idag, man sålde biljetter och lät andra utföra trafiken, om Swebus hade försökt klara sig vidare så hade man knappast utfört någon trafik i egen regi inom ett par år.
Ännu värre alltså, man skulle låtit SJ Buss vara och aldrig ombildat till Swebus.
Inte internationellt väl.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 11:22:07 AM
Det var inte enbart statliga företag som konkurrerade ut privata och det pågick ingen ständig strid, det fanns linjerättigheter också.

Nu ska vi nog hålla oss till tiden efter länshuvudmannareformen, på många håll så slogs privata åkare ut av företag drivna med skattemedel men i många fall så slogs kommunala bolag ut av statsägda och tvärtom, i flera fall genom rejäla underbud med exempel.

Ersa

Dock kan man ju undra om varumärket Swebus kan komma att säljas ut i framtiden? Om sisådär fem år eller mer. FlixBus lär ju knappast ha nån långsiktig nytta av det varumärket, eller något slags dotterbolag.
Å andra sidan har ingen köpt och återanvänt varumärket Linjebuss ännu. Men kul är det att varumärket Interbus lever vidare.

Som jämförelse i USA har varumärket Pan Am använts på två små flygbolag samt några tågtransporter från 1990-talet och framåt.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:11:15 PM
Nu ska vi nog hålla oss till tiden efter länshuvudmannareformen, på många håll så slogs privata åkare ut av företag drivna med skattemedel men i många fall så slogs kommunala bolag ut av statsägda och tvärtom, i flera fall genom rejäla underbud med exempel.
Utvecklingen har alltså inte gått till det bättre och kommunala bolag som driver busstrafik finns väl överhuvudtaget inte längre.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 19:11:31 PM
Dock kan man ju undra om varumärket Swebus kan komma att säljas ut i framtiden? Om sisådär fem år eller mer. FlixBus lär ju knappast ha nån långsiktig nytta av det varumärket, eller något slags dotterbolag.
Å andra sidan har ingen köpt och återanvänt varumärket Linjebuss ännu. Men kul är det att varumärket Interbus lever vidare.

Som jämförelse i USA har varumärket Pan Am använts på två små flygbolag samt några tågtransporter från 1990-talet och framåt.
Vore ju betydligt mer intressant om varumärket SJ Buss fick leva vidare.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 11:32:33 AM
Friheten att driva ett eget företag istället för att bli styrd uppifrån.

De senaste åren har ytterst få mindre bussåkare haft någon egen långlinjetrafik, Swebus och Nettbuss var de stora aktörerna innan Flixbus.
Nilsbuss har avvecklat sin del i Svenska buss (till Nettbuss) så där blir det nu bara Bergkvarabuss kvar med sin Malmölinje, av mindre bussåkare finns Silverlinjen Stockholm-Öland, Mohlins Härjedalingen (som nu delvis ansluter sig till Flixbus) Tapanis linje till Haparanda och Y-buss linjer.
Dessutom några åkare b.la Blåklintbuss som kör i kombination med färjeanslutningar.


Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:22:14 PM
Vore ju betydligt mer intressant om varumärket SJ Buss fick leva vidare.

Det är knappast ett problem att registrera detta idag, frågan är varför man skulle göra det.

SJ har ju inte direkt ett jättegott rykte i dagsläget så att förknippas med tåg vill nog ingen.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:24:48 PM
De senaste åren har ytterst få mindre bussåkare haft någon egen långlinjetrafik, Swebus och Nettbuss var de stora aktörerna innan Flixbus.
Nilsbuss har avvecklat sin del i Svenska buss (till Nettbuss) så där blir det nu bara Bergkvarabuss kvar med sin Malmölinje, av mindre bussåkare finns Silverlinjen Stockholm-Öland, Mohlins Härjedalingen (som nu delvis ansluter sig till Flixbus) Tapanis linje till Haparanda och Y-buss linjer.
Dessutom några åkare b.la Blåklintbuss som kör i kombination med färjeanslutningar.
Det finns i.a.f. några utövare kvar som inte har sålt sin själ till internationella jättar, all heder åt dom.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:26:43 PM
Det är knappast ett problem att registrera detta idag, frågan är varför man skulle göra det.

SJ har ju inte direkt ett jättegott rykte i dagsläget så att förknippas med tåg vill nog ingen.
SJ buss har ju ett betydligt bättre rykte än Swebus

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:04:17 PM
om jag och mina chaufförer inte tar hand om kunderna och upprätthåller deras förtroende har vi snart inga jobb.
Något som fler företagare borde tänka på

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:22:14 PM
Vore ju betydligt mer intressant om varumärket SJ Buss fick leva vidare.

Nja, rent varumärkesmässigt gillar jag nog ordet Swebus bättre. Kort, koncist och tydligt. Det lär vara de äldre svenska orden Swerige och Omnibus som satts ihop, men fungerar precis lika bra för engelsktalande att tro att det är Sweden och Bus.

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:31:38 PM
SJ buss har ju ett betydligt bättre rykte än Swebus

Här skulle jag nog dock påstå att majoriteten av dagens befolkning, och nästan alla som är under 40 år, inte har någon aning om vad SJ Buss, Wasatrafik och Postens diligenstrafik var för några bolag. Kan ett idag näst intill okänt gammalt varumärke ens ha ett rykte?

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:30:23 PM
Det finns i.a.f. några utövare kvar som inte har sålt sin själ till internationella jättar, all heder åt dom.

Heder betalar inga räkningar. Det krävs inkomst i rena pengar för detta. Om förlusterna börjar hopa sig och valet står mellan att lägga ner hela den egna verksamheten, eller fortsätta under Swebus, Nettbuss eller numera FlixBus... då väljer nog de flesta att "sälja sig" för att fortsätta få sin inkomst.