Vita bussar i Örebro nästa år

Startat av Ted Selander, 30 augusti 2018, 12:55:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Citat från: Sputnik skrivet 01 september 2018, 14:34:35 PM
eller den nog så viktiga arbetsmiljön för föraren, vad vet jag?
Min erfarenhet är att den inte är i topp, aldeles för hög ljudnivå på förarplatsen.

New_options


Sundås

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 13:27:36 PM
Spekulerar bara nu, och skulle gissa på samma vita lacknyans i grunden som VL har idag, och därefter blir det bara strajpning och dekaler som övriga färger.
En lila rand för Örebro, motsvarande VLs blå rand kanske skulle bli bra? Om även Södermanland skulle gå med fullt ut i framtiden skulle de ju kunna ha samma vita lack med en ljusgrön rand.

Det dröjer nog innan Sörmland väljer att gå med i så fall. Det arbetas för fullt med upphandlingsunderlag till Eskilstuna och södra/västra delarna tilldelades ju tidigare i år för ett antal år framåt. Här är ju också upplägget annorlunda med ett mycket större inflytande från kommunernas sida.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

pnott

Citat från: Sundås skrivet 17 september 2018, 19:44:04 PM
Det dröjer nog innan Sörmland väljer att gå med i så fall. Det arbetas för fullt med upphandlingsunderlag till Eskilstuna och södra/västra delarna tilldelades ju tidigare i år för ett antal år framåt. Här är ju också upplägget annorlunda med ett mycket större inflytande från kommunernas sida.
Mycket inflytande från kommunernas sida är ju normen i Västmanland, så just det borde inte vara något hinder.
I Västmanland är endast trafiken mellan kommunerna finansierad av regionen. Inom kommunerna finansieras trafiken av kommunen, som också är med i planeringen av trafiken och bestämmer över taxor. I Hallstahammar och Surahammar är det ju t o m så att trafiken är helt separat från VL. Den upphandlas direkt av kommunerna och går under namnet Brukslinjen. På VL:s hemsida hittar du inte ens tidtabeller för Brukslinjen.

Bussmicke

Dock inte 511 och 514 till Hallsta och Sura, de är fortfarande VL
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 18 september 2018, 21:49:32 PM
Dock inte 511 och 514 till Hallsta och Sura, de är fortfarande VL
Ja, 500-linjerna är de som finansieras av regionen och som körs av regionen (=VL). Övrig trafik finansieras av kommunerna. Hallsta och Sura har alltså valt att upphandla denna "tilläggstrafik" själva, medan övriga kommuner köper den från regionen.