Vita bussar i Örebro nästa år

Startat av Ted Selander, 30 augusti 2018, 12:55:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Men hur vita? SR har en artikel i ämnet, men enligt den ska bussarna se lika ut i de båda "Svealandslänen", då blir det väl inte fullt så vitt?
Någon mer insatt som vet besked?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7031656

Daniel Lindblom

Underbart. Vitt är visserligen lite tråkigt men lila var inte snyggt.

homer

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 30 augusti 2018, 15:32:31 PM
Underbart. Vitt är visserligen lite tråkigt men lila var inte snyggt.

tycker helt motsatt, den lila färgen som är nu är riktigt snygg och passar bra på bussar

AO

Är det någon som vet något mer om bussarna än färgen? Vad är det för bussar som är beställda?

Bussmicke

Citat från: AO skrivet 30 augusti 2018, 23:14:33 PM
Är det någon som vet något mer om bussarna än färgen? Vad är det för bussar som är beställda?
Tyvärr MAN som vanligt i detta landet.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 30 augusti 2018, 15:32:31 PM
Underbart. Vitt är visserligen lite tråkigt men lila var inte snyggt.

Där är du nog relativt ensam om den åsikten =)

Daniel Lindblom

Citat från: virtual1 skrivet 31 augusti 2018, 08:05:19 AM
Där är du nog relativt ensam om den åsikten =)

Må så vara men lila är inte en färg jag tycker passar på fordon. Vita bilar är exempelvis jättevanligt medans lila är mycket sällsynt.

virtual1

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 31 augusti 2018, 09:12:38 AM
Må så vara men lila är inte en färg jag tycker passar på fordon. Vita bilar är exempelvis jättevanligt medans lila är mycket sällsynt.

Smaken är som baken...

Daniel Lindblom

Citat från: virtual1 skrivet 31 augusti 2018, 10:17:00 AM
Smaken är som baken...

Så sant. Egentligen är jag inte ett jättefan av vita bussar då är så svåra att få till bra på bild i stark sol. Men Berlins MAN och Mercedes-Benz bussar som är vita tycker jag ser riktigt stilrena ut.  :)

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 31 augusti 2018, 04:56:30 AM
Tyvärr MAN som vanligt i detta landet.

Kanske inte "tyvärr" för ägarna, förarna och passagerarna? De produkter som fungerar bäst blir lätt de populäraste. Man kan ju inte variera sig för variationens skull, om det innebär dyrare, opålitligare och sämre trafik.

Daniel Lindblom

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 10:48:12 AM
Kanske inte "tyvärr" för ägarna, förarna och passagerarna? De produkter som fungerar bäst blir lätt de populäraste. Man kan ju inte variera sig för variationens skull, om det innebär dyrare, opålitligare och sämre trafik.

Helt riktigt. Instämmer till fullo.

Fredrik Gelin

Sedan har det väl med prislappen att göra också, MAN tillhör ju inte de dyraste men inte heller de billigaste man kan köpa.
Det måste ju dock som Ersa skriver finnas en orsak till att just MAN säljer bra.
Min gissning är att de har en bred produktportfölj som passar många olika behov.
Sedan är det väl så att om man redan har ett antal bussar från samma tillverkare är det ju logiskt att köpa fler av dem snarare än att prova något nytt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Ska men dessutom upphandla bussar till kommunala bussföretag i två (framöver kanske tre?) län, så skadar det ju inte ekonomiskt att kunna göra gemensamma upphandlingar, med en slags busstyp, och ett någorlunda gemensamt reservdelslager.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 augusti 2018, 20:48:21 PM
Sedan har det väl med prislappen att göra också, MAN tillhör ju inte de dyraste men inte heller de billigaste man kan köpa.
Det måste ju dock som Ersa skriver finnas en orsak till att just MAN säljer bra.
Min gissning är att de har en bred produktportfölj som passar många olika behov.
Sedan är det väl så att om man redan har ett antal bussar från samma tillverkare är det ju logiskt att köpa fler av dem snarare än att prova något nytt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

När det gäller offentligt ägda företag måste alla inköp upphandlas och det har sedan många år varit MAN/Neoplans nisch genom att erbjuda det lägsta priset.

Därför är det inte på något sätt förvånande att nästan alla sådana företag köper just MAN.

Sputnik

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 10:48:12 AM
Kanske inte "tyvärr" för ägarna, förarna och passagerarna? De produkter som fungerar bäst blir lätt de populäraste. Man kan ju inte variera sig för variationens skull, om det innebär dyrare, opålitligare och sämre trafik.

Nu är ju det bara en av alla parametrar, men komfortmässigt som passagerare tycker jag att både Volvo 8900 och Scania Citywide är ton bättre än MAN-skräpet som Keolis kör med på många håll i och runt Staden.

Kanske TCO är bättre med MAN, eller pålitligheten, eller den nog så viktiga arbetsmiljön för föraren, vad vet jag?