Trafik vid Liljeholmsplan 1963

Startat av Gunnar D, 28 augusti 2018, 17:54:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Blandad trafik vid Liljeholmsplan 28 aug 1963.

Mvh Gunnar

WalleW

Snyggt, Gunnar!

En i mitt tycke mycket trevlig kvälls(?)bild med liv och rörelse i från förra århundradet  :) !
En Opel Rekord med taksökare från sent 50-tal hörde väl inte precis till vanligheterna i
trafikbilden, inte heller Chevan (-58 ?) i hgv-utförande, också med taksökare, framför
Metropolen... ;D

/   M v h   Walle

zjbus

Instämmer med föregående talare.
Mvh zjbus

Ingwar Åfeldt

Tack för en trevlig och intressant bild! Jag jobbade ju som konduktör på linje 14, vagn 2, på den tiden och det torde vara linje 14 som kommer över bron bakom linje 16. Den 28 augusti hade jag dock uttjänst (jobbade tidig tjänst) och bilden är uppenbarligen tagen på eftermiddagen så jag är inte med.  ;)

M v h
Ingwar

Bussmicke

Så trevligt att se, så lite bilar mot idag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D



Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 augusti 2018, 03:44:11 AM
Tack för en trevlig och intressant bild! Jag jobbade ju som konduktör på linje 14, vagn 2, på den tiden och det torde vara linje 14 som kommer över bron bakom linje 16. Den 28 augusti hade jag dock uttjänst (jobbade tidig tjänst) och bilden är uppenbarligen tagen på eftermiddagen så jag är inte med.  ;)

M v h
Ingwar

Ok, kan du vara med på tur 1 samma dag ca kl 10.45 när den närmar sig hpl Bäckvägen ovan?

undrar
Gunnar

P.S. Obs den gamla vägsträckningen t.v. D.S.

Ingwar Åfeldt

Oj, linje 14! Tyvärr tror jag inte att jag har kvar några papper som kan ge mig svar på vilken tur jag jobbade på kl 10.45. Kan mycket väl ha varit tur 1. Om jag kunde se ansiktet på föraren så kunde jag avgöra om det är "min" förare. Jag jobbade ju alltid tillsammans med samma förare. Jag skall göra ett tappert försök och se om jag kan hitta vilka turer jag jobbade på den 28/8. Tack för ännu en bra bild!

M v h
Ingwar

Gunnar D



Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 augusti 2018, 21:16:13 PM
Om jag kunde se ansiktet på föraren så kunde jag avgöra om det är "min" förare. Jag jobbade ju alltid tillsammans med samma förare.

Svårt att få fram ansikte för identifiering men ovan interiör från den avställda B23 642 i Brännkyrkahallen 23 aug 1963. Minns att jag först skulle ta en bild inne i en B23 som stod intill men där var golvet fullt av sandsäckar. Tror att B23 ersattes kring årsskiftet 62/63 av A24/B24 från Bromma. Om du tjänstgjorde på B23 kanske du kom att föredra B24?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Nej, B23 har jag aldrig jobbat på. På linje 14 gick "på min tid" A24/B24 och A29/B29. Personligen föredrog jag helt klart att jobba på A24/B24. Speciellt om tåget bestod av 2 st A24. Lite extra kraft resulterande i några minuter längre rast vid Fridhemsplan för fika eller en kvick lunch.

M v h
Ingwar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 30 augusti 2018, 15:39:00 PM


Svårt att få fram ansikte för identifiering men ovan interiör från den avställda B23 642 i Brännkyrkahallen 23 aug 1963. Minns att jag först skulle ta en bild inne i en B23 som stod intill men där var golvet fullt av sandsäckar. Tror att B23 ersattes kring årsskiftet 62/63 av A24/B24 från Bromma. Om du tjänstgjorde på B23 kanske du kom att föredra B24?

Mvh Gunnar

Hej Gunnar!
(Roligt att stöta på dig häromsistens! Synd att det inte blev mer tillfälle för prat och umgänge!)

Är nog första gången jag ser en interiörbild på en B23 (en B23 av det slaget så att säga). Intressant med den avställda vagnen med sandsäckarna. Verifierar att man använde B23:orna för belastningsprov på bron över Hägerstensvägen! De stog ju avställda på t-banespåren så det var ju enkelt gjort och precis så sa också en av projektledarna för byggnationen av Nybodahallen som jag stötte på för en tid sedan . "Normalt använder man ju lastbilar för sådana prov men eftersom de stog där på spåren och var användbara så tog vi spårvagnarna. Vi belastade de med sandsäckar". Där ser man så kul att det ytterligare verifierades!

Mvh
//"Mr H"

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 augusti 2018, 23:46:23 PM
Nej, B23 har jag aldrig jobbat på. På linje 14 gick "på min tid" A24/B24 och A29/B29. Personligen föredrog jag helt klart att jobba på A24/B24. Speciellt om tåget bestod av 2 st A24. Lite extra kraft resulterande i några minuter längre rast vid Fridhemsplan för fika eller en kvick lunch.

M v h
Ingwar

Intressant! De flesta springvagnskondisar jag pratat med sedan Brännkyrkatiden föredrog A29. Dels för att det var eftersittning vilket gjorde det lättjobbat men även för att det var rymligare att gå med enkelsätena (man ser på Gunnars bild hur trångt det egentligen är mellan Ängbyvagnssätena). Sedan har en del pratat om nyttan med tre av-/påstigningsdörrar (för att inte tala om när man öppnade alla 6 dörrar för avstigning vid Slussen!).
Naturligtvis ingen kritik i detta Ingwar man kan ju givetvis ha annan uppfattning men B29 har nog de flesta skakat på huvudet åt p.g.a det vi nämnt tidigare och då framförallt de dragiga plattformsdörrarna. Kan lägga till att vissa även pratat om svårigheterna att hålla sig någonstans i kupéerna under biljettering pga inredningen och förstås hållarmaturen. Jag har pratat med ett tiotal f.d Brännkyrkaiter om detta då de fortfarande fanns kvar den period då jag jobbade vid Liljeholmen.

//Mr H

Harald Nordius

Gången i Ängbyvagnarna räckte till att gå i. Det var ju inga ståplatser i kupéerna. Hålla i sig kan man inte göra när man tar betalt, för då är händerna upptagna med annat. Jag har inte jobbat på A29, så jag kan inte jämföra, men i Ängbyvagarna kunde man vid behov ta spjärn mot sätena på båda sidor av gången. Att det var enkelsäten i A29 var väl för att det skulle kunna vara stående i kupéerna och det var väl ingen fördel.

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 31 augusti 2018, 11:13:39 AM
Gången i Ängbyvagnarna räckte till att gå i. Det var ju inga ståplatser i kupéerna. Hålla i sig kan man inte göra när man tar betalt, för då är händerna upptagna med annat. Jag har inte jobbat på A29, så jag kan inte jämföra, men i Ängbyvagarna kunde man vid behov ta spjärn mot sätena på båda sidor av gången. Att det var enkelsäten i A29 var väl för att det skulle kunna vara stående i kupéerna och det var väl ingen fördel.

Min minnesbild är förstås stående i högtrafik i gångarna i såväl A24 som A29 och då var A29 ändå att föredra. Däremot är det märkligt med A29 att man kostade på så mycket man gjorde ändå, tänker mest på korg och framförallt mycket fina boggier. Men något högtalarsystem kunde man inte tänka sig. Det kan väl möjligen tala emot att vara kondis i dem. Det kanske var en annan avdelning på SS som beslutade om det.

/Mr H

AGR17

Citat från: Mr H skrivet 31 augusti 2018, 13:35:45 PM
Min minnesbild är förstås stående i högtrafik i gångarna i såväl A24 som A29 och då var A29 ändå att föredra. Däremot är det märkligt med A29 att man kostade på så mycket man gjorde ändå, tänker mest på korg och framförallt mycket fina boggier. Men något högtalarsystem kunde man inte tänka sig. Det kan väl möjligen tala emot att vara kondis i dem. Det kanske var en annan avdelning på SS som beslutade om det.

/Mr H

Jag hade "Fridagsavlösning" i BKH på V2 2 dagar Linje 14 och 3 dagar linje 16. Jag fördrog A24 B24 för på B29 drog det från plattformsdörrarna. B29 gick mjukt på grund av SAB hjulen. Med vänlig hälsning AGR

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 31 augusti 2018, 13:35:45 PM
Min minnesbild är förstås stående i högtrafik i gångarna i såväl A24 som A29 och då var A29 ändå att föredra. Däremot är det märkligt med A29 att man kostade på så mycket man gjorde ändå, tänker mest på korg och framförallt mycket fina boggier. Men något högtalarsystem kunde man inte tänka sig. Det kan väl möjligen tala emot att vara kondis i dem. Det kanske var en annan avdelning på SS som beslutade om det.

/Mr H
Det var inte tillåtet att stå i gången på Ängbyvagnarna. Lät man ändå folk göra det så fick man väl skylla sig själv.