Ett farväl till Swebus!

Startat av Carl Eric, 26 augusti 2018, 21:28:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Det är säkert ingen som har missat att Swebus har blivit uppköpta av Flixbus. Och enligt Swebus hemsida sker det faktiska övertagande av själva trafiken imorgon måndag den 27 augusti. Således blir idag den sista dagen med Swebus existerar i sin nuvarande form!

Som en hyllning till Swebus har jag gått igenom mina arkiv och hittat ett gäng bilder, på Swebus bussar från ett par år tillbaka i tiden. De flesta av dem är från starten av min karriär som bussfotograf och således inga mästerverk, men välkomna ändå att titta på mitt farväl till Swebus!


Vi börjar i Säfsen i Dalarna, den 1 mars 2010, med Swebus 5607 som jag gissar befann sig på en abonnerad körning


De kommande bilderna är tagna på Cityterminalen i Stockholm, en gråmulen fredag i april 2010, närmare bestämt den 9 april 2010. Först ut är Swebus 5606.


Swebus 6804 i en, enligt mig, väldigt snygg lackering! Bussen är på väg till Uppsala.


Swebus 6223 var på väg mot Jönköping


Swebus 6179 ankommer på linje 890 från Dalarna.


Swebus 6807 mot Karlstad. Bussen verkar ha fått fortsatt liv i Finland!


Sista bussen från Cityterminalen är Swebus 6053.


Nu är det fredagen den 21 maj 2010, platsen är E4an utanför Fruängen och bussen som passerar är Swebus 6780.


Lördagen den 12 juni 2010 var jag på väg till mitt konfirmandläger, då jag på Örebro central fångade Swebus 6226. Enligt SBH har den bussen fortsatt sitt liv hos Siljan Buss.


Året är fortfarande 2010 men det har hunnit bli den 18 augusti och platsen är Knutpunkten i Helsingborg. Swebus 7019 - ytterligare en buss som lever vidare i Finland - är på väg till Köpenhamn.


Den 22 augusti 2010 skulle Swebus 6336 köra upp till Stockholm på linje 832.


Nytt år och nya möjligheter! Den 3 januari 2011 står Swebus 6222 redo för en tur på linje 867, Swebus Arlanda-satsning!


Dagen efter, den 4 januari 2011 är det Swebus 6778 som ska köra till Mora på linje 890. Framför ser vi forummedlemmen Tonnie.


Den 7 januari 2011 står Tonnie framför Swebus 6219, som skulle avgå mot Göteborg på linje 801, som gick längs med E20 ned till Göteborg.


Nu är vi framme på den 2 juni 2011, och Swebus 7017 som ska köra en chartertur till Uddevalla.



Tack för alla resor och för att ni har varit en del av den dagliga synen på svenska vägar under väldigt många år!


//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niklas Bygdestam

Trevliga bilder! Här ser man epokerna när det hette Swebus Express och sedan bara blev Swebus. Jag tyckte det var synd att de tog bort namnet Express. Jag tyckte att det var lite klass över namnet. Expressbussar som körde runt i landet. Det kändes lite finare än vanliga bussar. Swebus var ju ett namn som hade använts på vanliga stadsbussar, regionbussar osv. Det var Express som jag tyckte var det som visade vad det var fråga om.

Om jag förstått saken rätt så är det från och med idag namnet Swebus ska bort helt och allt blir Flixbus. Och bussarna ska väl nu så snart det går få bort namnet Swebus och det ska väl märkas om till Flixbus på samtliga., Alla ska väl också bli gröna snart.

Men en epok går i graven nu när Swebus blir Flixbus. Det sista som är kopplat till SJ-Buss försvinner nu. Swebus ägdes ju av SJ de första åren så Swebus var ju på sätt och vis SJ:s verksamhet de första åren.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Idag ska ju Swebus bli Flixbus på riktigt. Men syns några tecken på detta redan nu? För tillfället finns Swebus hemsida kvar se https://www.swebus.se/

Alltså när jag skriver inlägget är hemsidan kvar. Vi får se om den ställs om och när detta sker.

Kommer de redan nu på en gång att märka om alla bussar? Ska Swebus loggor på bussarna bort snarast möjligt och märkas om till Flixbus nu?

Och vad för förändringar kommer det märkas i trafiken?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Gelin

Jag såg en Swebus vid Fridhemsplan förra veckan och på den hade man satt på nya dekaler som förkunnade att Swebus är en del av Flixbus, så de verkar ha mjukstartat redan...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Fredrik Gelin

Det jag redan noterat är att det dykt upp nya dekaler där det står att Swebus är en del av Flixbus.
Jag gissar att att de inte målar/stripar om alla bussar omedelbart, det blir nog en gradvis övergång där nyleveranser blir i Flixbus färger och de gamla Swebusarna stripas i Flixbus färger när det passar underhållas--och körschemat för respektive buss.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2018, 07:57:31 AM
Jag såg en Swebus vid Fridhemsplan förra veckan och på den hade man satt på nya dekaler som förkunnade att Swebus är en del av Flixbus, så de verkar ha mjukstartat redan...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jo, det gjorde de nog på de flesta bussar för en månad sen drygt

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 augusti 2018, 03:48:50 AM
Idag ska ju Swebus bli Flixbus på riktigt. Men syns några tecken på detta redan nu? För tillfället finns Swebus hemsida kvar se https://www.swebus.se/

Alltså när jag skriver inlägget är hemsidan kvar. Vi får se om den ställs om och när detta sker.

Kommer de redan nu på en gång att märka om alla bussar? Ska Swebus loggor på bussarna bort snarast möjligt och märkas om till Flixbus nu?

Och vad för förändringar kommer det märkas i trafiken?

www.swebus.se kommer nog leva kvar många år till, men man kommer säkerligen bli omdirigerad till flixbus på en gång.

zjbus

Det går utför, det sista som fanns kvar utav SJ-Buss, Postens diligenstrafik och GDG försvinner nu.

mittlinje

Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2018, 09:39:57 AM
Det går utför, det sista som fanns kvar utav SJ-Buss, Postens diligenstrafik och GDG försvinner nu.

Kan också gå till det bättre! Hela livet består av förändringar, inte bara hos företag. Man kan också se det som att äntligen raderas statligt monopol ut genom att namn som förknippas med det fasas bort?

Björn Ax

Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2018, 08:16:09 AM
www.swebus.se kommer nog leva kvar många år till, men man kommer säkerligen bli omdirigerad till flixbus på en gång.

Japp. Nu blir man omdirigerad till flixbus.se när man besöker swebus.se


Lars-Håkan_E

Trevligt, en gammal Hammarstrandsbuss, hela serien 3311-16 hade ett s för mycket i Swebus.

3311-13 Bräcke, 3314-16 Hammarstrand

Niklas Bygdestam

Citat från: JH skrivet 28 augusti 2018, 14:47:05 PM



Om den där målas om till grönt och blir Flixbus skulle jag bli väldigt förvånad ;)

Men var är den här bilden tagen? Och när?

Detta är väl JNS 441? Enligt Bilregistret skulle den finnas i livet, men avställd sedan 2007. Var finns denna då idag? Eller är den kanske skrotad eller såld utomlands ändå?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

zjbus

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 augusti 2018, 19:00:56 PM

Detta är väl JNS 441? Enligt Bilregistret skulle den finnas i livet, men avställd sedan 2007. Var finns denna då idag? Eller är den kanske skrotad eller såld utomlands ändå?
Ja, enligt Transportstyrelsen så ägs den i dag av FALCKS OMNIBUS GÄLLIVARE AB
Mvh zjbus

Niklas Bygdestam

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2018, 19:10:34 PM
Ja, enligt Transportstyrelsen så ägs den i dag av FALCKS OMNIBUS GÄLLIVARE AB
Mvh zjbus


Ja, men avställd sedan 2007. Så har de verkligen kvar bussen? Eller kan de ha skrotar den eller sålt den? Om den finns kvar kan man ju anta att den är ett vrak.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.