Stockholms söderort & Huddinge - 26 augusti 2018 (Keolis, Nobina & Traveller)

Startat av Mikael T Nilsson, 26 augusti 2018, 19:24:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2018, 17:03:50 PM
Intressant! Tack! Så den klassiska "Nybodalinjen" 165 tillhör inte längre Nyboda? Eller trafikerar både Nyboda och Gubbängen denna linje numera?
Jag hänger inte med i alla svängar med omflytt inom Keolis City och SSV. En del rokader mellan linjerna vs depåtillhörighet skedde ju i samband med att Fredriksdalsdepån invigdes.

Men ändå märkligt att Gubbängen valde att endast tursätta Scaniabussar på just linje 165 denna dag. Endast Scanialedvagnar rullade på linje 165 denna eftermiddag. Man borde ju sett MAN-bussar också om linjen till 100% trafikerades av Gubbängen.

Jag brukar se både Nyboda och Gubbängenvagnar på 165. Flera linjer i Sydväst delas mellan olika garage.

Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2018, 08:14:05 AM
Har några 60xx-vagnar flyttats till Gubbängen den senaste månaden? - har fått känslan av det IAF

Kollade igenom de äldre 60XX-vagnarna igår och det verkar snarare de har flyttats ifrån Gubbängen. Om uppgifterna i bilregistret stämmer (och Keolis brukar vara rätt bra på det) har Nyboda 6038, Eriksberg 6031, 6032, 6037, 6039 medan Gubbängen har 6029, 6030. Således har 6031, 6032 lämnat Gubbängen och 6037 lämnat Nyboda i våras (har för mig det var i mars de flyttades). Av de gamla etanolvagnarna 3769-3798 har vad jag vet Gubbängen 3769-3774 och Eriksberg 3777-3784, 3788, 3790 (resten i Nacka/Värmdö). Nyboda har serien 6050-6055, de röda etanolbussarna i 370X och 39XX serierna samt CityWide-vagnarna 6078-6082 (övriga CityWide i Eriksberg). Om det dykt upp några 60XX eller 37XX från Björknäs de sista åren vet jag inte, men jag har i alla fall inte sett någon.

Allt enligt mina anteckningar som inte behöver stämma till 100%

/Måns

Karsten

Precis, listan är föränderlig men inte så överdrivet stora förändringar sker. I fallet 165 har den delats i många år nu. Men det finns linjer som delas mellan tre olika depåer, i något enstaka fall mer än så.

Däremot är det inte alls i samma omfattning som i slutet av 90-talet då Nyboda hade avgångar på 809, Norrtälje på 726 och Björknäs på 180. Kallhäll har, om jag minns rätt, kört 442 när Swebus körde båda områdena.

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2018, 18:47:52 PM
Jag brukar se både Nyboda och Gubbängenvagnar på 165. Flera linjer i Sydväst delas mellan olika garage.

Kollade igenom de äldre 60XX-vagnarna igår och det verkar snarare de har flyttats ifrån Gubbängen. Om uppgifterna i bilregistret stämmer (och Keolis brukar vara rätt bra på det) har Nyboda 6038, Eriksberg 6031, 6032, 6037, 6039 medan Gubbängen har 6029, 6030. Således har 6031, 6032 lämnat Gubbängen och 6037 lämnat Nyboda i våras (har för mig det var i mars de flyttades). Av de gamla etanolvagnarna 3769-3798 har vad jag vet Gubbängen 3769-3774 och Eriksberg 3777-3784, 3788, 3790 (resten i Nacka/Värmdö). Nyboda har serien 6050-6055, de röda etanolbussarna i 370X och 39XX serierna samt CityWide-vagnarna 6078-6082 (övriga CityWide i Eriksberg). Om det dykt upp några 60XX eller 37XX från Björknäs de sista åren vet jag inte, men jag har i alla fall inte sett någon.

Allt enligt mina anteckningar som inte behöver stämma till 100%

/Måns

Tack! Mycket intressant sammanställning! Av de nummer du nämner såg jag 3784 (Eriksberg) och 6038 (Nyboda) på linje 165 samma dag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Ändhållplatsnamnet Östra Skogås används först i tidtabellen från 24.8.1981, när linjen lagts om till Rondovägen.

Kan undra om sträckan som trafikerades dessförinnan, till Dreviksstrand (benämnt Skogås till 1970), ända till 1981 förblev densamma som den jag i början av sextiotalet spårade under en mopedburen forskningstur på grusväg till dåvarande ändhållplatsen för BSS linje 3?  /H

Mr H

Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2018, 18:02:20 PM
Blir nog lite svårt det med då många av linjerna på olika håll delas mellan olika depåer som ingår i samma avtal. Det är ju fallet med både Keolis 700-linjer samt 100-linjer hos både Keolis och Arriva. 

Keolis har ju dessutom numera linjer som delas mellan avtal som t.ex. 66, 77, 144, 168 osv. I vissa lägen kan ju somligt även förändras ganska fort så att få till en fullständig lista som håller över tid kan nog bli lite marigt.

Fast då kan man väl ange flera depåer och så oerhört snabbt går väl inte förändringarna? Att linjer delas mellan olika avtal är väl knappast något hinder.

/Mr H