Stockholms söderort & Huddinge - 26 augusti 2018 (Keolis, Nobina & Traveller)

Startat av Mikael T Nilsson, 26 augusti 2018, 19:24:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder strax söder om Söder (Stockholm). Nybodavagn Keolis 3769 lastar resenärer vi Högdalen för vidare färd mot Fagersjö och Farsta.



Gubbängenvagn Keolis 7133 på Huddingelinje 710 mot Skärholmen passerar genom Snättringe i Huddinge.



Gubbängenvagn Keolis 7141 på linje 742 mot Drevviksstrand. Är Drevviksstrand ny ändhållplats i öster sedan tidtabellsskiftet i augusti?
Tidigare var ju bussarna skyltade "Östra Skogås" i denna riktning.



Nybodavagn Keolis 6029 passerar hållplats Parkudden strax bortom Örby slott.



Handenvagn Nobina 7876 gjorde ett varv på linje 833 mellan Farsta centrum och Vidja tur och retur och gick därefter tom tillbaka till Handen.



Traveller trafikerar närtrafiklinje 184Y i Farsta.



Bussarna skyltas dock endast "184". Linje 184 utan "Y" trafikeras av 12-metersbussar från Keolis Gubbängen.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Sputnik

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 augusti 2018, 19:24:11 PM


Gubbängenvagn Keolis 7141 på linje 742 mot Drevviksstrand. Är Drevviksstrand ny ändhållplats i öster sedan tidtabellsskiftet i augusti?
Tidigare var ju bussarna skyltade "Östra Skogås" i denna riktning.

Östra Skogås bytte namn i december till Drevviksstrand, hållpatsen är fortfarande Rondovägen.

Hasse L

Tack för ett intressant bildsvep!

Hittar inte alla de gamla tidtabellerna, men till hösten 1970 ändrades dåvarande ändhållplatsnamnet Skogås för TSS linje 3 till Dreviksstrand. Sedan dess har väl vägnätet bytt skepnad och dåvarande Dreviksstrand har kommit att motsvaras av Östra Skogås. Det är väl fortfarande hpl Rondovägen som är dagens ändhållplats. En återgång till destinationsnamnet Dreviksstrand är förstås lika oväntat som glädjande... /Hasse


roggek

Citat från: Sputnik skrivet 26 augusti 2018, 20:34:29 PM
Östra Skogås bytte namn i december till Drevviksstrand, hållpatsen är fortfarande Rondovägen.

Ja, det är ju Drevvikenpartiet som har lyckats lobba fram namnbytet i kommunen.
Ytterligare ett steg i segregationen av Skogås, det är "finare" att bo på östra sidan av järnvägen.... >:(

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/bor-du-i-drevviksstrand-nu-far-ostra-skogas-ny-karta-med-gammalt-namn/reppjd!LRCmPxfXxRYAso33YtvFeA/

Nico

Å andra sidan var inte "Östra Skogås" någon direkt bra destination. I alla fall gav den inte mycket info om var man var på väg. Då är "Drevviksstrand" mera spot-on.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Måns Johannesson

En liten detalj. Både 3769 och 6029 är hemmahörande i Gubbängen, inte Nyboda.

/Måns

virtual1

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 augusti 2018, 22:43:32 PM
En liten detalj. Både 3769 och 6029 är hemmahörande i Gubbängen, inte Nyboda.

/Måns

Har några 60xx-vagnar flyttats till Gubbängen den senaste månaden? - har fått känslan av det IAF

Bussmicke

184Y??

Är det ljusskygg som kör på ena bilden?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 27 augusti 2018, 12:10:24 PM
184Y??

Är det ljusskygg som kör på ena bilden?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

184Y trafikerar hållplatserna Farsta C, Farsta strand och Edö servicehus under perioden 2/5-18 till 30/9-19 pga renovering av servicehuset.

Mikael T Nilsson

Citat från: Sputnik skrivet 26 augusti 2018, 20:34:29 PM
Östra Skogås bytte namn i december till Drevviksstrand, hållpatsen är fortfarande Rondovägen.

Tack för uppgiften!

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 augusti 2018, 20:39:24 PM
Tack för ett intressant bildsvep!

Hittar inte alla de gamla tidtabellerna, men till hösten 1970 ändrades dåvarande ändhållplatsnamnet Skogås för TSS linje 3 till Dreviksstrand. Sedan dess har väl vägnätet bytt skepnad och dåvarande Dreviksstrand har kommit att motsvaras av Östra Skogås. Det är väl fortfarande hpl Rondovägen som är dagens ändhållplats. En återgång till destinationsnamnet Dreviksstrand är förstås lika oväntat som glädjande... /Hasse

Tack så mycket! Ja, kul med den historiska kopplingen till det nya namnet!

Citat från: roggek skrivet 26 augusti 2018, 20:50:19 PM
Ja, det är ju Drevvikenpartiet som har lyckats lobba fram namnbytet i kommunen.
Ytterligare ett steg i segregationen av Skogås, det är "finare" att bo på östra sidan av järnvägen.... >:(

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/bor-du-i-drevviksstrand-nu-far-ostra-skogas-ny-karta-med-gammalt-namn/reppjd!LRCmPxfXxRYAso33YtvFeA/

Intressant! Tack för info om bakgrunden till namnbytet och för länken!
Citat från: Nico skrivet 26 augusti 2018, 21:48:39 PM
Å andra sidan var inte "Östra Skogås" någon direkt bra destination. I alla fall gav den inte mycket info om var man var på väg. Då är "Drevviksstrand" mera spot-on.

Ok. Tack!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 augusti 2018, 22:43:32 PM
En liten detalj. Både 3769 och 6029 är hemmahörande i Gubbängen, inte Nyboda.

/Måns

Intressant! Tack! Så den klassiska "Nybodalinjen" 165 tillhör inte längre Nyboda? Eller trafikerar både Nyboda och Gubbängen denna linje numera?
Jag hänger inte med i alla svängar med omflytt inom Keolis City och SSV. En del rokader mellan linjerna vs depåtillhörighet skedde ju i samband med att Fredriksdalsdepån invigdes.

Men ändå märkligt att Gubbängen valde att endast tursätta Scaniabussar på just linje 165 denna dag. Endast Scanialedvagnar rullade på linje 165 denna eftermiddag. Man borde ju sett MAN-bussar också om linjen till 100% trafikerades av Gubbängen.


Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2018, 08:14:05 AM
Har några 60xx-vagnar flyttats till Gubbängen den senaste månaden? - har fått känslan av det IAF

Intressant! Tack för info. Då sker tydligen en del omflyttningar nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 27 augusti 2018, 12:10:24 PM
184Y??

Är det ljusskygg som kör på ena bilden?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Vet inte om han bara böjer sig fram för att se trafiken från tvärgatan.

Citat från: Fredde skrivet 27 augusti 2018, 13:53:27 PM
184Y trafikerar hållplatserna Farsta C, Farsta strand och Edö servicehus under perioden 2/5-18 till 30/9-19 pga renovering av servicehuset.

Ja, det verkar handla om en tillfällig linje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Linje 184Y har vad jag tillkommit som en tillfällig lösning pga den vanliga 184:an inte kan trafikera skaftet på Nordmarksvägen. Vändslingan är ju stängd pga ombyggnaden av Edö servicehus mm. och andra vändmöjligheter för buss saknas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Skulle vara väldigt intressant om någon kan ge en redovisning för vilka linjer som står i vilka garage. För att avgränsa lite kanske man kan börja med linjerna ovan alltså gamla SS-nätet 1-199 samt 700-linjerna?

//Mr H

Nico

Blir nog lite svårt det med då många av linjerna på olika håll delas mellan olika depåer som ingår i samma avtal. Det är ju fallet med både Keolis 700-linjer samt 100-linjer hos både Keolis och Arriva. 

Keolis har ju dessutom numera linjer som delas mellan avtal som t.ex. 66, 77, 144, 168 osv. I vissa lägen kan ju somligt även förändras ganska fort så att få till en fullständig lista som håller över tid kan nog bli lite marigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman