Eftermiddagsrusning i Stockholm city - 24 augusti 2018 (Arriva, Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 24 augusti 2018, 19:18:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep från eftermiddagsrusningen i Stockholm city den 24 augusti 2018.
Värmdövagn Keolis 7041 har precis lämnat Cityterminalen för vidare färd mot Mölnvik.



Arriva 8401 (ursprungligen hemmahörande på Ekerö) anlände Cityterminalen som linje 565X. Först trodde jag det handlade om en depåflytt då 565X tidigare endast trafikerades av Arriva Märsta och 8401 är ju numera en Råstavagn.



Men bilden klarnade sedan då bussen vände och fortsatte som "Råstalinje" 526 från Norra Bantorget mot Edsberg. Är det en trafiknyhet att linje 565X även trafikeras av Råsta numera?



Tidigare vände kortturer på linje 50 från Stora Lappkärrsberget vid Odenplan eller Centralen. Nu ser det ut som man vänder vid Cityterminalen (eller det kanske bara är ett namnbyte av ändstationen).



Nobina Södertörn väntas ju, enligt tidigare uppgifter på Bussnack, leverans av 41 st Scania-boggivagnar som tydligen ska ersätta motsvarande antal Volvo B9S i 25xx-serien. Tydligen finns det fortfarande kvar B9S-vagnar i 25xx-serien.



En f.d. Finlandsvagn som Nobina flyttat till Sverige, Nobina 3019, på linje 812C mot Tyresö centrum. Även syskonvagn 3018 trafikerade samma linje turen efter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Trevliga bilder som brukligt från dig.

Råsta har kört turer på 565X sen ett par år tillbaka, både för- och eftermiddagar.

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 24 augusti 2018, 21:24:31 PM
Trevliga bilder som brukligt från dig.

Råsta har kört turer på 565X sen ett par år tillbaka, både för- och eftermiddagar.

Tack så mycket! 😀

Och tack för uppgiften! Innebär det även att Råsta trafikerar linje 565 (utan "X")?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2018, 21:53:57 PM
Och tack för uppgiften! Innebär det även att Råsta trafikerar linje 565 (utan "X")?

Nej, på sommaren körs båda av endast Märsta garaget, annars är det bara Märsta på 565, Märsta har även de turer på 565X som startar/går till Smedbyvägen i Upplands Väsby :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: Buzzlover skrivet 25 augusti 2018, 12:20:57 PM
Nej, på sommaren körs båda av endast Märsta garaget, annars är det bara Märsta på 565, Märsta har även de turer på 565X som startar/går till Smedbyvägen i Upplands Väsby :)

Hej,

Tack för uttömmande svar! :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2018, 21:53:57 PM
Tack så mycket! 😀

Och tack för uppgiften! Innebär det även att Råsta trafikerar linje 565 (utan "X")?

Som Buzzlover skrev så kör Råsta endast X-turer till/från Frösunda.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.