Huvudmeny

Öresundstrafik

Startat av S Svensson, 22 augusti 2018, 16:49:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson


Tågtrafifken över Öresundsbron tas över av Skånetrafifken.
Detta borde innebära en hel del förändringar av både busstidtabeller och tågtidtabeller. Tågen Göteborg-Danmark,främst Helsingör över Köpenhamn kommer att delas i Köpenhamn.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanetrafiken-tar-over-hela-oresundstrafiken

pegee

I och för sig en nackdel, det förstår jag. Men det vore intressant att veta hur stor
den genomgående trafiken är från den nu uteslutna sträckan (Helsingör-Österport)
till den svenska sidan. Antingen är den så liten att det inte är kommersiellt lönsamt
att trafikera den, eller så har skånetrafiken helt enkelt inte fått koncession för den
sträckan av konkurrensskäl. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Walter

Citat från: pegee skrivet 22 augusti 2018, 19:35:39 PM
I och för sig en nackdel, det förstår jag. Men det vore intressant att veta hur stor
den genomgående trafiken är från den nu uteslutna sträckan (Helsingör-Österport)
till den svenska sidan. Antingen är den så liten att det inte är kommersiellt lönsamt
att trafikera den, eller så har skånetrafiken helt enkelt inte fått koncession för den
sträckan av konkurrensskäl.

Danskarna ser ingen anledning till att låta ett svenskt bolag köra längre än nödvändigt in i DK.  Vid Österport har de flesta som reser från Sverige gått av.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: S Svensson skrivet 22 augusti 2018, 16:49:04 PM
Tågtrafifken över Öresundsbron tas över av Skånetrafifken.
Detta borde innebära en hel del förändringar av både busstidtabeller och tågtidtabeller. Tågen Göteborg-Danmark,främst Helsingör över Köpenhamn kommer att delas i Köpenhamn.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skanetrafiken-tar-over-hela-oresundstrafiken

Är det bara jag som inte fattar riktigt? I artikeln står det "Idag är Skånetrafiken en av flera aktörer som är inblandade i tågtrafiken mellan Malmö och Köpenhamn." - men de enda aktörer som jag vet om är väl just Skånetrafiken (i form av Öresundstågen) samt SJ och Snälltåget (Transdev) (samt givetvis godstransporter) - inga danska bolag kör väl över sträckan idag, och de övriga bolagen SJ och Transdev kör väl inte lokalt i Skåne?! - för detta innebär väl inte att SJ/Transdev kommer sluta köra över bron, eller?

Harald Nordius

Trafiken med Öresundstågen är ett samarbete mellan DSB och väl egentligen Öresundståg AB, men det senare är i praktiken Skånetrafiken. Det som ska ske nu är att man separerar Kystbanetrafiken från Öresundstrafiken och att Skånetrafiken blir ensam huvudman för den senare.

Sundås

Citat från: Harald Nordius skrivet 27 augusti 2018, 12:24:28 PM
Trafiken med Öresundstågen är ett samarbete mellan DSB och väl egentligen Öresundståg AB, men det senare är i praktiken Skånetrafiken. Det som ska ske nu är att man separerar Kystbanetrafiken från Öresundstrafiken och att Skånetrafiken blir ensam huvudman för den senare.

Nja. Öresundståg AB ägs ju av såväl Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Västtrafik, även om Skånetrafiken är den största delägaren.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

Citat från: Sundås skrivet 27 augusti 2018, 22:33:04 PM
Nja. Öresundståg AB ägs ju av såväl Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Västtrafik, även om Skånetrafiken är den största delägaren.

Så i praktiken innebär det att Öresundståg AB upplöses då, eller?

Sundås

Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2018, 10:05:52 AM
Så i praktiken innebär det att Öresundståg AB upplöses då, eller?

Jag tror inte det påverkar aktiebolaget alls, dels eftersom det är flera aktörer inblandade i Öresundståg AB och detta är en annan typ av fråga.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

Citat från: Sundås skrivet 29 augusti 2018, 10:43:33 AM
Jag tror inte det påverkar aktiebolaget alls, dels eftersom det är flera aktörer inblandade i Öresundståg AB och detta är en annan typ av fråga.

Men om skånetrafiken nu ensamt ska ansvara för trafiken över Öresund så undrar man ju  hur det ska ske praktiskt om Öresundståg AB innehar fler delägare än bara skånetrafiken?

Walter

Citat från: virtual1 skrivet 29 augusti 2018, 15:17:55 PM
Men om skånetrafiken nu ensamt ska ansvara för trafiken över Öresund så undrar man ju  hur det ska ske praktiskt om Öresundståg AB innehar fler delägare än bara skånetrafiken?
Eller om media blandar ihop Öresundståg (bolaget) med Skånetrafiken
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Citat från: Walter skrivet 29 augusti 2018, 17:08:13 PM
Eller om media blandar ihop Öresundståg (bolaget) med Skånetrafiken

Precis. Det är Region Skåne som tar över ansvaret för trafiken mellan Malmö och Köpenhamn. De är även delägare i Öresundståg AB. Två organisationer men med olika syfte.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

spektakel

Jag tror det var för att spara kapacitet som man kör tågen genomgående till Helsingör. De svenska tågen ska till Köpenhamn och Helsingörs-tågen vill man ska gå till Kastrup. Det blir en överlappning med dubbla tåg mellan Kastrup och Huvudbangården och dubbelspåret riskerar att inte räcka till.

Nackdelen är att samarbetet med danskarna inte fungerar så bra. Danskarna klagar på förseningar från Sverige samtidigt som de också orsakar en hel del förseningar till oss. Det är även två olika företagskulturer som ska förenas och det har väl inte alltid gått så bra.

Genom att de svenska tågen slutar på Österport minimerar man samarbetet med danskarna. Sverige ansvarar för sina tåg och Danmark för sina och man kan sluta med med pajkastningen. Det blir lika viktigt att kontrollera biljetterna till och från Danmark. Annars har tendensen varit att dansk personal kontrollerar biljetterna från Danmark och svensk från Sverige sedan struntar man i att kolla dem på returresan.