SL-linje 75 och lite mera nytt

Startat av Hasse L, 20 augusti 2018, 19:16:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Frihamnsgaragets 4847 på en av de fyra avgångar som körs i eftermiddagens "motriktning" på nyinrättade högtrafiklinje 75.
Någon laddning ovanifrån är inte längre aktuell.


7034 på en av de tre turer jag såg i riktning mot Ropsten. Alla dessa kördes med ledbussar från Fredriksdalsgaraget.


Den till Karlaplan tillfälligt avkortade 69:an verkade tillhöra Hornsberg. Såg också ett par extrabussar(?) från Fredriksdal anlända till Karlaplan och sen tomköra därifrån.


4038-4047 har flyttats från Hornsberg till Frihamnen. 4044-47 har målats om från blått till rött. 4048 har visst också siktats, men den kanske bara var ett lån? Eller....

Plats för ett PS, kanske...

Vid en snabbkoll nästa eftermiddag visade sig flera Frihamnsbussar på 75:an:



BNJ 397


EKY 414

Fredrik Gelin

Det ser ut ungefär som väntat, en salig blandning av alla i City förekommande busstyper på samma linje.
Lite lustigt tyckte jag dock att det var att man kör ledbuss på 75:an och normalbussar på 76:an när antalet resande verkade motsvara det omvända när jag var i Ropsten igår morse.
Orsaken är dock att de nya gasledbussarna från MAN blivit försenade och därför föranlett en rockad av bussarna i Fredriksdal så åtminstone stomlinjerna går med ledbussar om än inte alltid i rätt färg.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Hasse L

#2
Det förklarar varför jag såg fyra kortbussar på 76:an idag. Det blev trångt för färjeresenärerna på väg till Värtahamnen på eftermiddagen!

Har också sett några av 7191-96, som tydligen har flyttats från Frihamnen till Fredriksdal (och uppenbarligen ersatts av 4038-43 i Frihamnen).
Och 4048 (ev. tidigare lån till Frihamnen?) har siktats på hemmaplan - Hbh-linje 50.

Trångt:

ALO 322

Rött i stället för blått:

CTB 263

Traesk

Kul att nya 75 är igång! Några indikationer på belastning, exempelvis vid Gasverket?

Fredrik Gelin

Av min egen observation i tisdags morse var det flest påstigande vid Drevergatan och Gasverket och flest avstigande vid Stureplan, men jag misstänker att resandet kommer att spridas ut lite mer när linjen blivit mer etablerad hos resenärerna i Norra Djurgårdsstaden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson



Tack för trevliga bilder från innerstaden. Kan komplettera med Keolis 7161 som trafikerade linje 75 i fredags.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

I fredags morse siktades 4098 från Hornsbergshallen på 75:an. Så alla tre innerstadsgaragen är delaktiga i den nya linjen.

PBP 895

4059 har nyligen blivit rödmålad. Ävenså 4058.

XNS 024