F.d. Swebus 4538 med godsrum - 18 augusti 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 19 augusti 2018, 10:32:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

Såg denna f.d. Swebus-vagn (4538) vid Ulriksdals slott. Årsmodellen är 1999, men jag har ingen uppgift om var den varit stationerad under sin aktiva tid hos Swebus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Hm, här verkar något vara lite skumt... Det registreringsnumret tillhör ju en dubbeldäckare med Helmark-kaross...

j-a

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2018, 11:11:49 AM
Hm, här verkar något vara lite skumt... Det registreringsnumret tillhör ju en dubbeldäckare med Helmark-kaross...

Ja 4538 var ju en Hellmarkare,det luktar falskskyltning här ;)

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2018, 11:11:49 AM
Hm, här verkar något vara lite skumt... Det registreringsnumret tillhör ju en dubbeldäckare med Helmark-kaross...

Här ett äldre inlägg från mig med bild på bussen i fråga:

Date i Vänersborg 2011

Esbjörn

Citat från: j-a skrivet 19 augusti 2018, 11:56:38 AM
Ja 4538 var ju en Hellmarkare,det luktar falskskyltning här ;)

Definitivt!
Bussen är en Delta Star 501. De blå ränderna skvallrar om ett förflutet hos Vilhelmina Taxi.
Tycker mig dessutom känna igen den som OZX171, som jag kört många gånger då den var Linjebuss 1070.

Det visar sig att både GXS287 och OZX171 idag tillhör samma ägare - Borgakungen AB i Tenhult.
Oseriöst bolag kan man på goda grunder anta.

OZX171 har inte besiktats sedan juni 2011 så det där är inte ett fordon som ska vara ute på vägarna.

zjbus

#5
Den husbilsklassificerade personbilen GXS 287 är 4,25 m. hög enligt transportstyrelsen, verkar inte heller stämma med fordonet på bilden från Ulriksdals slott.

F.Å

Husbilen hyrs ut som turnébuss enligt hemsidan. http://www.borgakungen.nu/i_buss_och_slap.htm

Verkar vara hyfsat seriösa med sina hoppborgar. Samarbetat med Diggilloo sen 2006 enligt egen utsago.
Transport av dessa sker väl gissningsvis i de sammanblandade fordonen.

zjbus

Citat från: F.Å skrivet 19 augusti 2018, 21:02:33 PM
Husbilen hyrs ut som turnébuss enligt hemsidan. http://www.borgakungen.nu/i_buss_och_slap.htm

Verkar vara hyfsat seriösa med sina hoppborgar. Samarbetat med Diggilloo sen 2006 enligt egen utsago.
Transport av dessa sker väl gissningsvis i de sammanblandade fordonen.
Står det inte GXS 287 på nummerplåten på dubbeldäckaren på en av bilderna i länken? Seriös??

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2018, 21:59:06 PM
Står det inte GXS 287 på nummerplåten på dubbeldäckaren på en av bilderna i länken? Seriös??

Det gör det - och det är ju just dubbeldäckaren som ska ha det numret... Det är ju vad tråden kommit att handla om.

Lars-Håkan_E

Att skifta plåtar är ju inte direkt något unikt, undviker man bara besiktningen så.

Vill man göra det permanent så får man ju även flytta hela identiteten

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2018, 23:56:40 PM
Det gör det - och det är ju just dubbeldäckaren som ska ha det numret... Det är ju vad tråden kommit att handla om.
Är fullt medveten om att tråden handlar om det och här har ju då innehavaren själv lagt ut ett bildbevis på att dom sysslar med olaglig falskskyltning vilket ju knappast kan anses vara seriöst.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 augusti 2018, 07:51:53 AM
Att skifta plåtar är ju inte direkt något unikt, undviker man bara besiktningen så.

Vill man göra det permanent så får man ju även flytta hela identiteten
Helt oavsett om det är unikt så är det olagligt och folk/företag som sysslar med olaglig verksamhet kan ju knappast betraktas som seriösa.
Det är inte bara vid besiktning som det kan uppstå problem för de som sysslar med falskskyltning, räcker ju med en fordonskontroll.
I detta fall så är ju uppenbarligen inte hela identiteten flyttad.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 20 augusti 2018, 11:03:50 AM
Helt oavsett om det är unikt så är det olagligt och folk/företag som sysslar med olaglig verksamhet kan ju knappast betraktas som seriösa.
Det är inte bara vid besiktning som det kan uppstå problem för de som sysslar med falskskyltning, räcker ju med en fordonskontroll.

Ja visst är det så, men med dagens polisiära verksamhet ska man ha en extrem otur om man blir påkommen.
Det finns t.ex ett antal fordon där man bytt identitet för att få dem skattebefriade, en annan variant är denna, man har ett fordon besiktigat men kan använda bägge genom att skifta skyltar.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 augusti 2018, 11:07:41 AM
Ja visst är det så, men med dagens polisiära verksamhet ska man ha en extrem otur om man blir påkommen.
Det finns t.ex ett antal fordon där man bytt identitet för att få dem skattebefriade, en annan variant är denna, man har ett fordon besiktigat men kan använda bägge genom att skifta skyltar.
Ytterligare ett exempel på att polisen ska ha mer resurser.
Det finns ju ett unikt chassinummer på varje fordon så det räcker inte att skifta skyltar.

Mikael T Nilsson

Hej,

Det var värst. Jag levde helt i tron om att det var en fd Swebus och att ally stod rätt till.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.