"Svensk" Flixbuss i olycka i Tyskland...

Startat av virtual1, 17 augusti 2018, 10:11:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Skrämmande utveckling, det har verkligen gått utför med delar av samhällsservicen på sina håll.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2018, 20:10:47 PM
Skrämmande utveckling, det har verkligen gått utför med delar av samhällsservicen på sina håll.

Jag antar att politikerna tycker det är okej eftersom man försöker prispressa allt. Resenärerna klagar men ska samtidigt åka så billigt som möjligt.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2018, 05:04:22 AM
Jag är inte säker på att FlixBus jobbar med såna begrepp som "utgår från" och "vänder". Om vissa bussar är någorlunda låsta till en specifik linje, så hör de kanske snarare till linjen, än till en ort/depå som de "utgår" från. Vändningarna i Berlin kan ju vara lika snabba som de i Stockholm.

Nu vet jag inget säkert, med med tanke på att ledarskapet på FlixBus består av yngre nytänkande entreprenörer, kan man ju anta att de har egna idéer, och inte vill tänka i gamla banor.

Oavsett så är varken buss eller förare "svenskregistrerad", så Jag ser inte bussen som svensk.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2018, 10:15:07 AM
Jag antar att politikerna tycker det är okej eftersom man försöker prispressa allt. Resenärerna klagar men ska samtidigt åka så billigt som möjligt.

Ja, som med all fri konkurrensutsatt företagsverksamhet är det ju kundernas val (med plånboken) som styr marknaden. Om majoriteten av resenärerna väljer lågprisbolag, så är de ju dessa som tar över marknaden med tiden.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2018, 10:15:07 AM
Jag antar att politikerna tycker det är okej eftersom man försöker prispressa allt. Resenärerna klagar men ska samtidigt åka så billigt som möjligt.
Möjligt att någon politiker tycker det är ok men det är inte ok, vad blir nästa steg, ej svensktalande personal hos larmcentralen, polis, ambulans, brandkår m.fl.? 

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 20 augusti 2018, 11:16:55 AM
Möjligt att någon politiker tycker det är ok men det är inte ok, vad blir nästa steg, ej svensktalande personal hos larmcentralen, polis, ambulans, brandkår m.fl.?

Ja, det är väl dithän det är på väg i dagens Sverige.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2018, 10:16:26 AM
Oavsett så är varken buss eller förare "svenskregistrerad", så Jag ser inte bussen som svensk.
Håller fullständigt med dej och som tidigare sagt i denna tråd, rubriken är helt missvisande.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2018, 11:14:29 AM
Ja, som med all fri konkurrensutsatt företagsverksamhet är det ju kundernas val (med plånboken) som styr marknaden. Om majoriteten av resenärerna väljer lågprisbolag, så är de ju dessa som tar över marknaden med tiden.

Mmm, och då får man ju ta konsekvenserna också. Flixbus har vad jag ser ganska låg "NKI" baserat på recensioner på nätet.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2018, 11:20:22 AM
Ja, det är väl dithän det är på väg i dagens Sverige.
Värsta tänkbara skräckscenario.

yngrot

Citat från: zjbus skrivet 20 augusti 2018, 11:25:20 AM
Värsta tänkbara skräckscenario.



Tyvärr är väl resan dit redan påbörjad för ett bra tag sen.. krav på svenska verkar vara enbart i teori ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

#40
Citat från: yngrot skrivet 21 augusti 2018, 18:01:07 PM
 



Tyvärr är väl resan dit redan påbörjad för ett bra tag sen.. krav på svenska verkar vara enbart i teori ..
Helt sanslöst, man kan väl inte kräva att drabbade, utsatta och/eller sjuka människor ska kunna göra sig förstådda på andra språk och förstå dom. Däremot så kan man definitivt ställa krav på att kunna svenska i tal och skrift för att överhuvudtaget få jobba som blåljuspersonal, på larmcentraler samt akutmottagningar.

mittlinje

Bara en liten reflektion med glimten i ögat  ;D ;D ;D
Citat från: zjbus skrivet 21 augusti 2018, 18:24:10 PM
......... att kunna Svenska i tal och skrift ......
Har aldrig lärt mig att svenska skall skrivas med stort S mer än som första ord i en mening  :D :D :D

Håller med om att svenska språket är viktigt i flertalet yrkeskategorier, bl a där utförandet av busstrafik för svensktalande (d v s inom landet) tillhör dessa.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 21 augusti 2018, 18:24:10 PM
Helt sanslöst, man kan väl inte kräva att drabbade, utsatta och/eller sjuka människor ska kunna göra sig förstådda på andra språk och förstå dom. Däremot så kan man definitivt ställa krav på att kunna Svenska i tal och skrift för att överhuvudtaget få jobba som blåljuspersonal, på larmcentraler samt akutmottagningar.

Vänta här nu. Det finns redan rejäla krav på blåljusverksamheternas telefonister, och jag har varken sett, läst eller hört något om att detta är på väg att försämras. Kan vi låta bli rena spekulationer och gissningar, tack.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 21 augusti 2018, 19:05:43 PM
Vänta här nu. Det finns redan rejäla krav på blåljusverksamheternas telefonister, och jag har varken sett, läst eller hört något om att detta är på väg att försämras. Kan vi låta bli rena spekulationer och gissninar, tack.

Där är det knappast ett problem, däremot när det t.ex gäller Färdtjänst och sjukresor kan det vara lite trubbel genom att vissa aktörer valt att sköta sin verksamhet från Östeuropa och Afrika

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 21 augusti 2018, 19:05:43 PM
Vänta här nu. Det finns redan rejäla krav på blåljusverksamheternas telefonister, och jag har varken sett, läst eller hört något om att detta är på väg att försämras. Kan vi låta bli rena spekulationer och gissningar, tack.
Då är det riktigt bra, svarade på detta inlägg: Tyvärr är väl resan dit redan påbörjad för ett bra tag sen.. krav på svenska verkar vara enbart i teori ..