Volvo B 626/627

Startat av Peter Öden, 14 augusti 2018, 13:46:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Finns det någon som har interiörbilder på förarplatsen av nämnda busstyp ?
Fanns ju även frambyggda av denna typ, även där är bilder av intresse.

Mvh Peter Ö

Bengt H

Kan denna bild vara något. En lite speciell B626x2, Stadsbussar i Borås vagn 79

29_34

Björn Forslund

Frambyggd med motorn kvar i samma läge som bulldoggen ?

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 augusti 2018, 23:01:59 PM
Frambyggd med motorn kvar i samma läge som bulldoggen ?

Helt rätt. Passagen in till förarplatsen gick framför motorhuven.

BD

Citat från: Bengt H skrivet 15 augusti 2018, 08:01:12 AM
Helt rätt. Passagen in till förarplatsen gick framför motorhuven.

Hur var kylaren placerad?

Bengt H

Citat från: BD skrivet 18 augusti 2018, 19:52:28 PM
Hur var kylaren placerad?

Kylningen var den svaga länken hos denna konstruktion. Kylaren fanns framtill och vattenslangarna till och från motorn gick under golvet. Systemet måste vara helt tätt och krävde noggrann omvårdnad. Den sista modellen som kom 1955-56 hade en lägre placerad kylare och även en kanal mellan fronten och motorn. Exakt vad som skilde vet jag inte men jag kunde konstatera när jag åkte med bussarna av den senare modellen att det inte var helt ovanligt att de kokade. På dessa blev det en trång passage för föraren att gå till och från förarplatsen genom att runda motorhuven. Bussarna gick på linjen där jag bodde då och jag var en flitig resenär med dem, bland annat till och från skolan.

Här syns bilder hur bussarna var utformade framtill. Överst den äldre modellen, vagn 79 och under en av de senare, vagn 92-94. Vagn 95-98 var snarlika men hade en sittplats färre till höger om motorhuven. Varför kanske är lätt att förstå.

Samtliga bilder är från Kviberg i Göteborg, där bussarna var uppställda efter att de tagits ur trafik vid högertrafikomläggningen.





yngrot

Härliga bilder  Bengt lite annorlunda förarmiljö mot dagens bussar.  Jag antar att det är baken på en annan Boråsbuss som syns på bild 2 där man ser det klassiska skidstället bak på bussen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2018, 18:32:34 PM
Härliga bilder  Bengt lite annorlunda förarmiljö mot dagens bussar.  Jag antar att det är baken på en annan Boråsbuss som syns på bild 2 där man ser det klassiska skidstället bak på bussen.

Bussen framför, P859, är mycket riktigt också en Boråsbuss, vagn 86, som är av samma typ som vagn 79 som är med på bilderna i inlägget.

Här syns den framifrån tillsammans med bland annat 95:an som är av den senare modellen.


yngrot

Härligt Bengt stort tack för den bilden  minns dessa från min barndom  även om det är några år sen...  :o ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina