Vid Odenplan valåret 1976

Startat av Hasse L, 14 augusti 2018, 09:21:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Nu har valaffischerna börjat sättas upp för i år - så här kunde det se ut närmare valdagen 1976.

EHM 087 - Volvo B655 / H.Höglund &Co, Säffle 1964 - Linjebuss 21.

Mikael T Nilsson

Mycket trevlig bild! Tack!
Samma år som filmen Mannen på taket spelades in och som bl a utspelades vid just Odenplan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 augusti 2018, 15:24:09 PM
Mycket trevlig bild! Tack!
Samma år som filmen Mannen på taket spelades in och som bl a utspelades vid just Odenplan.
Med Carl Gustaf Lindstedt

roggek

...och till vänster ser vi Sippans kiosk med den klassiska Zingos/Pommac/ramlösa neonskyltarna (men de ser övertäckta ut med något blått tyg?)


Både bussarna och kiosken är borta idag...

Staden slarvade bort kiosken som tydligen var i dåligt skic

WalleW

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 augusti 2018, 15:24:09 PM
Mycket trevlig bild! Tack!
Samma år som filmen Mannen på taket spelades in och som bl a utspelades vid just Odenplan.
]

Ja, trevlig levande bild  :).

Filmen "Mannen på taket" och "Mannen från Mallorca" är de gamla svenska mobil- och datorbefriade
krim-filmerna jag helst vill se och varva ned med. Mysiga i sitt slow-tempo med bra skådisar som gör
några riktigt bra och stundtals roande scener :) ...

/   M v h   Walle

yngrot

Fin bild och kul se den gamla fina kiosken oxå. Linjebuss 21 där funderar jag på takfönster tycker det ser ut som 2 saknas ??  Eller igensatta ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2018, 18:27:09 PM
Fin bild och kul se den gamla fina kiosken oxå. Linjebuss 21 där funderar jag på takfönster tycker det ser ut som 2 saknas ??  Eller igensatta ??

De såg ut så, den har troligen haft vänsterdörr bakom hjulet och man har skippat takfönstren där det var dörrar för att inte försvaga karossen.

S Svensson

Vad jag kan förstå så var LB 21 en buss som tidigare funnits i Göteborg.Där fanns ett garage på Hisingen i närheten av nuvarande Kville.
Nr 21 borde ha tillhört det bolag LB bedrev Göteborgs Trafik AB. Detta bolag togs över 1968 av Göteborgs Spårvägar. En tid på 80-90 talet ägdes nästa alla bussar av GTAB enligt en skylt som stod vid på sittplatsen bakom föraren.

Greger Larsson

Citat från: S Svensson skrivet 22 augusti 2018, 20:21:13 PM
Vad jag kan förstå så var LB 21 en buss som tidigare funnits i Göteborg.Där fanns ett garage på Hisingen i närheten av nuvarande Kville.
Nr 21 borde ha tillhört det bolag LB bedrev Göteborgs Trafik AB. Detta bolag togs över 1968 av Göteborgs Spårvägar. En tid på 80-90 talet ägdes nästa alla bussar av GTAB enligt en skylt som stod vid på sittplatsen bakom föraren.

21:an på Liljewalls bild ovan tillhörde Säröbussarna som ny. Övertogs begagnad av Linjebuss i slutet av 60-talet. När bilden togs var den utmönstrad därifrån och användes av Strömma Kanal-bolaget för trafik i Stockholm.

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 16 augusti 2018, 15:29:05 PM
Med Carl Gustaf Lindstedt

Stämmer! Synd att det inte blev fler "Sjöwall-Wahlöö"filmer med samma huvudrollsuppsättning.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2018, 15:14:35 PM
Stämmer! Synd att det inte blev fler "Sjöwall-Wahlöö"filmer med samma huvudrollsuppsättning.
Det hade varit mycket trevligt.

Fredrik Gelin

Citat från: Hobgoblin skrivet 14 augusti 2018, 09:21:24 AM
Nu har valaffischerna börjat sättas upp för i år - så här kunde det se ut närmare valdagen 1976.

EHM 087 - Volvo B655 / H.Höglund &Co, Säffle 1964 - Linjebuss 21.
Ungefär 42 år senare har det förändrats en del på platsen medan annat fortfarande är sig likt:


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

WalleW

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2018, 15:14:35 PM
Stämmer! Synd att det inte blev fler ”Sjöwall-Wahlöö”filmer med samma huvudrollsuppsättning.
Citat från: zjbus skrivet 24 augusti 2018, 15:43:48 PM
Det hade varit mycket trevligt.

Lite OT, men ändå...

Jag var inbiten läsare av Sjöwall-Wahlöös Beck-romaner och hade vid tiden en ganska bestämd uppfattning
om vilka skådespelare som jag bäst tyckte skulle motsvara karaktärernas fysiska beskrivning i böckerna.
Rolf Lassgård var ju självskriven som Gunvald Larsson och Einar Rönn var Håkan Serner (båda förverkligade),
men som Martin Beck önskade jag mig Erik Gamble. Som Kollberg var Carl-Gustav Lindstedt mitt val då...

/   M v h   Walle

Mikael T Nilsson

Citat från: WalleW skrivet 26 augusti 2018, 11:41:19 AM
Lite OT, men ändå...

Jag var inbiten läsare av Sjöwall-Wahlöös Beck-romaner och hade vid tiden en ganska bestämd uppfattning
om vilka skådespelare som jag bäst tyckte skulle motsvara karaktärernas fysiska beskrivning i böckerna.
Rolf Lassgård var ju självskriven som Gunvald Larsson och Einar Rönn var Håkan Serner (båda förverkligade),
men som Martin Beck önskade jag mig Erik Gamble. Som Kollberg var Carl-Gustav Lindstedt mitt val då...

/   M v h   Walle

Håller med om Håkan Serner spelar Einar Rönn med bravur i filmen från 1976.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.