Flygbussarna lägger ned door to gate

Startat av Karsten, 13 augusti 2018, 13:39:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Då är vi där igen, ett uppenbart systemfel, när fokus ligger på att all service ska vara lönsam, istället för som det ska vara, att huvudfokus ligger på att serva resenärer.

Jo

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 augusti 2018, 13:56:29 PM
Då är vi där igen, ett uppenbart systemfel, när fokus ligger på att all service ska vara lönsam, istället för som det ska vara, att huvudfokus ligger på att serva resenärer.

Sen är det väl inte så många som blir strandsatta för att servicen upphör, det är väl också därför man lägger ner. Sen är väl "problemet" att Door to gate ändå upplevs som för dyrt av de som åker vanliga flygbussen och inte tillräckligt billigt för att locka till sig taxikunderna.

Maven

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 augusti 2018, 13:56:29 PM
Då är vi där igen, ett uppenbart systemfel, när fokus ligger på att all service ska vara lönsam, istället för som det ska vara, att huvudfokus ligger på att serva resenärer.

Om staten hade bedrivit en subventionerad flygbusstrafik, så hade det knappast varit i form av Door to gate-taxi, utan snarare likt länstrafikens buss- eller tåglinjer, som inte är snabba utan med fokus på att i första hand serva arbetspendling till flygplatsen.

Nico

#4
Körde förra året själv detta som extraförare under ett par månader, bara för att testa. Ibland hade man bara ett eller två uppdrag totalt på ett pass. Helger kunde man sitta och vänta tre, fyra timmar uppe på Arlanda. Verkar även varit mera från än till Arlanda så det var ofta man bara fick tomma upp efter att ha lämnat på stan.

Är därför inte alls förvånad att detta läggs ned. Det var ju inte bara långtidsparkeringarna som var ett aber ur konkurrenshänseende utan sannolikt ett antal övriga alternativ till. Allt från taxi till den vanliga kollektivtrafiken vidare till privatbilar där man hämtade/lämnade direkt. I sak är det inte fel att prova något nytt... men problemet är att detta var inget nytt eller unikt. Konceptet är ungefär detsamma som Flygtaxi har. Även numera avsomnade SAS Limo hade ett liknande upplägg. Det enda som skiljer är att DTG kunde ta flera resenärer alternativt göra flera stopp än två.   

Även det kan ha bidragit, för det är inte lätt att göra långa rutter som samtidigt är både ekonomiska och effektiva. Ofta verkar dock bilarna ha gått med bara en enda kund/stopp och då blir det definitivt inte lönsamt. Att köra detta med färdskrivarutrustat fordon istället för att köra det som taxi blir oxå ett problem för att kunna lägga effektiva slingor etc. Tanken var nog även att försöka att locka företagsresenärer, men affärsresenärer vill komma snabbt fram. Inte åka sightseeing över stora områden. Även taxis okomplicerade betal- och beställningssystem för företagskunder är svårt att matcha.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Inte förvånad med de rövarpriser som man tog ut, jfrde en taxiresa från södra sidan stan till Arlanda som skulle gå för c:a 600 med taxi och 900 drygt med Door to gate, varför i hela friden skulle jag vilja betala 50% mer för en likvärdig tjänst????

Bussmicke

Aha så DTG var egentligen taxi i bussform?
Har alltid undrat vad det kostade att åka.
Men att det kostade så mycket trodde jag inte.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Ja, konceptet är mera maxitaxi eller om man ska kalla det för flygplatstransfer. Det gick ju utan taxameter då man enbart körde fasta priser och förbetalda resor. Upplägget hade inte heller i övrigt mycket med busstrafik att göra annat är att de 7+2-sitsiga MB Sprintrarna var bussreggade vilket krävde färdskrivare och förare med busskörkort.

Det i sin tur var dock sannolikt ett medvetet val då man slapp trängas med taxi i de vanliga taxifickorna. Istället lyckades man på detta vis komma in bland bussarna. Man fick därmed (så att säga) en gräddfil i förhållande till övriga taxikonkurrenter. Å andra sidan drev detta förmodligen upp kostnaderna än mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 augusti 2018, 13:56:29 PM
Då är vi där igen, ett uppenbart systemfel, när fokus ligger på att all service ska vara lönsam, istället för som det ska vara, att huvudfokus ligger på att serva resenärer.

Borde inte du hurra för att privat verksamhet läggs ned? ;) Allt borde ju drivas i offentlig regi..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Det var väl knappast någon hemlighet att denna satsning alltid gått lite knaggligt, så jag ser ingen vits att oja sig eller spela förvånad. Inte heller att prata om "systemfel". Även privata företag är väl tillåtna att prova på olika idéer, och köra ett tag för att se om verksamheten och lönsamheten tar fart med tiden. Om inte, så får man avveckla. Samma sak med Swebus Express Arlandasatsning, som inte heller tog sig. För sånt kan man ju inte veta förrän man försökt.

Nico

Att satsa på nya möjligheter är ju inte fel, men då bör man ändå ha gjort ordentliga marknadsanalyser innan. T.ex. hur stora marknadsandelar kan man förväntas ta, hur ser konkurrensen ut osv.

Både vad gäller DTG och Swebus Express Arlanda-körningar så blir man dock lite frågande om hur deras förarbete kring detta såg ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

I Swebus fall rörde det sig väl delvis om att sysselsätta bussar som man inte kunde göra sig av med just då trots att de anskaffat nya bussar f ö r fjärrtrafiken.
Det kan ju tänkas att det b l e v en mindre förlust att köra med bussarna än att låta dem stå stilla.
Hur det var med analysen och förarbetet har jag ingen aning om.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Jo

Jag ser det som att anledningarna till att dessa andra satsningar misslyckats är att Flygbussarnas ordinarie service är så hög med avgångar var 10e minut till City och täta avgångar även till även de andra platserna för 99 kr.

Utan att vara jätteberest kan jag själv konstatera att på de platser där jag använt shuttle-service har det varit för att kollektivtrafiken inte är utbyggd eller väldigt dyr, exempelvis Geneve till flera alporter där man ofta bokar plats i en liten buss. Ur kundperspektiv hade det många gånger varit bättre med en service liknande flygbussarnas där man slipper boka avgång. 

Så länge flygbussarna inte gör någon drastisk höjning eller skär ner på antalet turer tror jag det är svårt att få någon bussliknande verksamhet att gå ihop sig.

Nico

Citat från: Jo skrivet 16 augusti 2018, 07:26:33 AMUtan att vara jätteberest kan jag själv konstatera att på de platser där jag använt shuttle-service har det varit för att kollektivtrafiken inte är utbyggd eller väldigt dyr, exempelvis Geneve till flera alporter där man ofta bokar plats i en liten buss. Ur kundperspektiv hade det många gånger varit bättre med en service liknande flygbussarnas där man slipper boka avgång.

Du har rätt ur det perspektivet att mindre flygplatstransfer nyttjas bäst i de fall alternativen är för få, dåliga eller dyra. I DTG:s fall vill jag minnas att man tittade mycket på hur det fungerade omkring bl.a. Las Vegas där man plockade på några hotell längs med The Strip och sedan körde till flygplatsen eller omvänt. Nyckeln är hela tiden relativt få målpunkter för att få effektiva slingor. Inte att plocka på allsköns adresser. Sånt är istället taxis starka sida.

DTG här i Sverige var dock som sagt mera taxi trots det ursprungliga upplägget. Det var alltså inte de ordinarie flygbussarnas pris som påverkade... då de som åkte DTG i många fall ändå inte skulle åkt ordinarie flygbuss. En privatperson från t.ex. Åkersberga eller Vällingby åker ju inte in till City för att åka vare sig flygbuss eller AEX utan väljer andra alternativ som oftast körs med privatbil. Typ kör själv och nyttjar långtidsparkeringen eller får skjuts av närstående eller bekant. Vad gäller företagskunder vill de att det ska gå snabbt och enkelt. Är de nära eller har enkelt att komma åt en flygbuss så är det ett alternativ. Är affärskunderna någon annanstans blir det ofta vanlig taxi. Grejen är att de vill inte åka sightseeing och de vill inte heller (vilket var ett måste med DTG) vara på flygplatsen minst två timmar före utsatt flygavgång.

Det som de vanliga flygbussarna konkurrerar med (och i vissa fall ut) är främst andra bussbolag och AEX. Det var väl mycket just pga detta som Swebus Express satsning inte gick hem. Likaså blir det ju väldigt svårt för uppstickare. Det enda jag har lite svårt att förstå med flygbussarna i Stockholm är varför SL en gång i tiden avhände sig en samhällsservicefunktion som samtidigt var lukrativ. Visserligen har man återkommit på senare år med pendeln (vilket oxå var nödvändigt), men lite märkligt är det ju att man slutade köra direktbussarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman