Huvudmeny

Buss vändning

Startat av tosiaba, 11 augusti 2018, 09:40:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tosiaba

Hejsan, funderar på om detta fungerar o vända som bilderna visar eller fastnar man i diket?

Bilder tagna från FB-inlägg på Skånetrafikens sida.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180811/9edce343a4dafe87dbebada4fd7e9f4b.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180811/28f12c443caba4a852b0554c0c6f06a4.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Bilderna omvandlade av moderator till länk eftersom upphovsrätten inte är klarlagd.

Ersa

Ursäkta, men det var väl ändå en riktigt konstig frågeställning. Svaret syns ju tydligt på bilderna.

Nico

#2
Sign. tosiaba får rätta mig, men det känns mera som att frågeställningen inte handlar om vad som är görbart utan mera handlar om ifall vändningen är lämplig... och det tycker jag definitivt inte att man kan säga att den är.

Dels är det faktiskt en betydande risk för att bussen fastnar pga bristande bärighet och därmed blockerar vägen. Sedan finns även risk för att skada bussen. Det behöver inte luta alltför mycket innan man riskerar att slå det långa överhänget bak i backen, eller att underredet mellan axel ett och två tar i... vilket i sin tur kan leda till läckage som kan behöva saneras. Utöver det kan man även riskera att skada fasta installationer såsom belysningsstolpar, men kanske även ev. dränrör, dagvattenavrinning/brunn eller annat som kan tänkas finnas i ett dike.

Skulle därför vilja säga att bara för att det ur en synvinkel kan gå att göra så här så är det alltså inte alls lyckat och kan få följder. Föreställer mig att Skånetrafiken har frågat trafikutövaren och vad som hänt här.

Korr. stavfel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

tosiaba

Jag blev nyfiken på detta i fall det gick att vända på det viset, därav min fråga, men med svaren jag fått så verkar det som sagt inte allt för lysande alltså :)

Jag vet ej hur det gick i detta fallet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Behöver man vända av olika anledningar så är ju en korsning att föredra även om det innebär lite längre körsträcka, att backa drivhjulen utanför vägbanan är sällan en fungerande lösning om en slänt eller ett dike finns därefter.

Problemet är att i flertal fall när felkörning är orsaken blir föraren stressad och tar oövervägda beslut, utan att recensera det aktuella fallet så är jag övertygad om att detta hade gått bra annars.

Just det här med backvändningar är sådant som tyvärr sällan ingår i utbildningarna i någon större mängd och även om flertalet av dagens större aktörer i våra storstadsområden i princip helt "förbjudit" sådant så kan man hamna i en situation där det är nödvändigt, en olycka t.ex där Räddningstjänst/Polis etc. vill ha bort bussen som stannat strax före olyckan.  Att säga till Polismannen/kvinnan " jag kan inte backa/vända" brukar inte vara en bra idé.

Sedan om man går vidare inom yrket kanske man hamnar i områden där man måste backa/vända flera gånger om dagen, då är det ju jättebra om man redan är bekväm med backväxeln.

Harald Nordius

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 augusti 2018, 11:37:34 AM
Behöver man vända av olika anledningar så är ju en korsning att föredra även om det innebär lite längre körsträcka, att backa drivhjulen utanför vägbanan är sällan en fungerande lösning om en slänt eller ett dike finns därefter.
Det framgår ju av den ena bilden att det fanns en anslutande väg på platsen.

Ztefan

Vill man sluta med att vara anställd som bussförare så är det som visas en variant, annars är det väl enklare att bara säga upp sig, dra ned bakhjulen i diket skulle vara något som jag absolut inte hade gjort jag absolut inte hade varit tvingad till det ( pistolhot, polis, brandkår eller dylikt).

mittlinje

Citat från: Ztefan skrivet 12 augusti 2018, 19:51:21 PM
Vill man sluta med att vara anställd som bussförare så är det som visas en variant, annars är det väl enklare att bara säga upp sig, dra ned bakhjulen i diket skulle vara något som jag absolut inte hade gjort jag absolut inte hade varit tvingad till det ( pistolhot, polis, brandkår eller dylikt).

Oj, det var hårda ord. Har du bakgrund till det som skett eftersom du kan göra den bedömningen? Visst, det man ser på bilderna är inte ok men vi vet inget om vad som gjort att föraren tagit detta felaktiga beslut. Allas livserfarenhet bör säga dem att vi gör fel någon gång, ibland mindre och ibland större. I detta fall ett fel där det förhoppningsvis endast blev skador på fordonet förutom den känsla som chauffören får leva med.

Ztefan

Inte jag själv, jag har en hjärna att tänka med, men på min tidigare anställning Nobina hade vi ett par fall utav ovan visade bilder och givetvis fick det gå ut en tungbärgare efter att ha fastnat och blockerat en hyfsat stor väg för att få bort buss från väg. Personerna var oerfarna nyanställda (timvikarier) tveksamt om dem fick fortsätta efter dem fadäserna, men visst dumma beslut tas oftast utav stressade förare, men det är väl en annan fråga.

Knut

enklare att byte framhjul efter punktering  ;D
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge