Wasatrafik Motala

Startat av 1896, 10 augusti 2018, 11:31:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I Svensk Lokaltrafik nr 4 -90 finns en notis som förkunnar att Swebus köpt Motala Lokaltrafik, det nämns också att Wasatrafik var en av intressenterna, detta var ju innan Swebus köpte Wasatrafik, jag har dock aldrig hört talas om att Wasatrafik försökt köpa kommunala bussbolag, varken förr eller senare, så om någon har mer info ang Wasatrafiks intresse i Motala Lokaltrafik så är jag intresserad av detta.

S Svensson

Som Du själv påpekar så var det innan Swebus (SJ ägd) övertog Motala.
Dåvarande ägaren hade som moderbolag Fatighets AB Stockholm-Saltsjön. Som gärna samlade på sig andra bussföretag. Även om det i Stockholmsområdet såg mörkt ut. SL övertog ju bussföretag som fanns i detta område.

Om jag kommer i håg det hela rätt så ändrade sig ett antal personer som styrde till att det var lämpligare att någon annan ägde bussföretag.


1896

Då har jag tagit del av offert materialet, och det som utmärker Swebus offert från de andra, är att man erbjuder sig att flytta personal från Mjölby till Motala, vilket jag misstänker tilltalade politikerna i Motala. I övrigt så framgår att Bolaget vid försäljningstillfället hade 31 st tursatta bussar i Motala, och till detta hade man en vagnreserv på 6 st fordon + 3 st fordon som reserv för reserven, varav en mycket gammal, som det står.