Arriva blöder och keolis svårt skadeskjuten

Startat av homer, 09 augusti 2018, 22:53:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E
Ett mer svårlöst problem gäller skoltrafiken, på många håll skjutsar samma förare eleverna till skolan på morgonen och hem från skolan på eftermiddagen, i vissa kommuner har man försökt att inför differentierade skoltider för att nyttja förare(och buss) bättre men det går ändå inte att komma ifrån att merparten av turerna får ett uppehåll på mer än 2 timmar och anses därmed som delade där uppehållet betalas med 17%.
Här måste man hitta andra varianter, kanske tillsammans med linjetrafiken om man vill minska andelen delade turer

I de flesta lite mer lantliga områdena där ren kommunal skolskjuts finns, är det ju dock på samma vis lågtrafik i landstingets linjetrafik under förmiddagen omkring klockan 9-12, så det är ändå svårt att meruttnytja skolbussförarna. Dessutom är fordonskraven så olika, vilket leder till bussbyten. Då tappar man ändå tid i tomkörningar då man åker till depåer för att byta ut bussarna två gånger under förmiddagen.
Då kanske det finns några andra arbetsuppgifter omkring de där få timmarna kl 9-11 man kan göra istället?

Dessutom, med stordriften, är det ju oftast en utländsk jätte som kör linjetrafiken, medan ett helt annat mindre företag kanske kör skoltrafiken.

Maven

Borde inte en stor samordningsvinst kunna vara att kombinera busskörning i högtrafik med kökstjänst på en lunchrestaurang cirka kl. 10-14?

homer

Citat från: Maven skrivet 15 augusti 2018, 15:54:16 PM
Borde inte en stor samordningsvinst kunna vara att kombinera busskörning i högtrafik med kökstjänst på en lunchrestaurang cirka kl. 10-14?

skolbussförarna får kombitjänst som mat-tant  ;D

Nico

Citat från: Maven skrivet 15 augusti 2018, 15:54:16 PM
Borde inte en stor samordningsvinst kunna vara att kombinera busskörning i högtrafik med kökstjänst på en lunchrestaurang cirka kl. 10-14?

Tar inte ovanstående på något direkt allvar... men ett möjligt svar kan vara att det kan förekomma i det militära eller i något land som har ett mera totalitärt statsskick.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

De flesta skolbussförare med en årsarbetstid fördelad på 12 månadslöner verkar vara rätt nöjda med detta. Extraknäcka kan de i så fall göra på helger och skolloven. En mer seriös idé vore att man gjorde någon form av sysslor på den skola man redan idag kör till/från. Vaktmästare/lärarassistent eller så. Men då krävs väl i princip att kommunen kör skoltrafiken i egen regi, och har alla förare anställda hos sig.

Angående stadstrafik så hade flera förare på kommunala Polarbuss i Umeå ofta kommunala trädgårdstjänster på somrarna, då busstrafiken gick på sommartidabellen.