RML 2748 i Trelleborg

Startat av Hasse L, 08 augusti 2018, 19:47:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

På femte säsongen och t.o.m 19/8 rullar denna välskötta pärla dagligen längs sträckan Stortorget - Smygehuk.
AEC /Park Royal 1967.


zjbus

Tack för ett fint foto, ett riktigt trevligt inslag i Trelleborgstrafiken förstås, är bussen upplåten för allmänheten?
En parentes, det är en Leyland Routemaster 1968 enl. transportstyrelsen.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 08 augusti 2018, 20:40:05 PM
Tack för ett fint foto, ett riktigt trevligt inslag i Trelleborgstrafiken förstås, är bussen upplåten för allmänheten?
En parentes, det är en Leyland Routemaster 1968 enl. transportstyrelsen.
Mvh zjbus

Ja det är en gratisbuss mellan Trelleborg och Smygehuk kallad Palmbussen.

Mikael T Nilsson



Letade i arkivet för att se om jag kunde matcha med en bild på samma buss när den var i trafik i London, men såg att jag endast hade RML 2746 och 2750 som låg närmast i serien. Här kommer en bild på 2746.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Tack Mikael T!


Jag har också 2750 som närmast i serien. Under en period vid tiden 50 år efter Drottningens trontillträde var denna och ytterligare 49 londonbussar guldfolierade för att fira jubileet, ja någon RM blev t.o.m. lackad, tror jag mig minnas. Några stora företag sponsrade en grupp bussar var.

RML 2746 och 2750 var ju båda Arrivabussar medan 2748 tillhörde Stagecoach. Linje 15, som det skyltas alldeles autentiskt i Trelleborg, var den första av de sista tjugo, tunga linjerna som konverterades till enmans, bör ha varit i augusti eller september 2003. Linje 8 som tillhörde samma garage (och som också kan synas på rullarna i Trelleborg) gick väl samma öde till mötes under 2004, medan Arrivas linjer 38 och 159 höll ut längst, till oktober resp. december 2005.

Jag har ingen londonlitteratur där jag nu befinner mig, så fältet lämnas fritt åt felfinnaravdelningen.

Bussmicke

Ähum...!

Det finns en bild på en hemsida när a dig var denna bild är plockad från.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr H

Citat från: zjbus skrivet 08 augusti 2018, 20:40:05 PM
Tack för ett fint foto, ett riktigt trevligt inslag i Trelleborgstrafiken förstås, är bussen upplåten för allmänheten?
En parentes, det är en Leyland Routemaster 1968 enl. transportstyrelsen.
Mvh zjbus

Märkligt egentligen att den tillverkats ett år efter det att SLs dubbeldäckare H35 tillverkades av just Leyland.
Av utseendet att döma skulle man snarare tro att den var tillverkad sisådär 20-30 år tidigare!

/Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 11 augusti 2018, 10:36:01 AM
Märkligt egentligen att den tillverkats ett år efter det att SLs dubbeldäckare H35 tillverkades av just Leyland.
Av utseendet att döma skulle man snarare tro att den var tillverkad sisådär 20-30 år tidigare!

/Mr H


Engelsmännen är ju traditionsbundna och fördelen med denna enorma serie AEC-bussar var ju att delarna var kompatibla bussarna emellan. De må se omoderna ut, men det var i princip helbyggen med  utbytbara fram o bakvagnar, när bussarna reviderades sattes de inte ihop med samma komponenter som innan, allt gick enligt löpande band principen. Det fanns vid denna tid även andra enmansbetjänade bussar i London, med insteg fram.

Mikael T Nilsson

Tack Hasse och Micke för era fina kompletterande bilder!
Routemastern gör sig bra i guldkostym!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Tack till Bussmicke för bilden med den sent i karriären tydligen nylackade 2748 på linje 8. Mycket stiligt!

Har tittat på nätet och kan avslöja att linje 8 gick över till enmanskörning 5.6.2004 och kom att köras med de nya LT från 24.8.2013. Har hela tiden blivit kvar i garaget i Bow (BW). Bildens skylt i rutan med numret 70 är förstås the running number, turnumret på stockholmska. Linjen använder nummer som börjar med 61.

Linje 15 hade länge körts från Upton Park garage (U), beläget lite längre österut, men hamnade 30.8.2003 i BW i samband med enmansdriftens införande. (Längre tillbaka, före 1991, hade linjen gått ända till Ladbroke Grove i västra London och ett garage i den änden bidrog också med bussar; sammanlagt ett 60-tal RML behövdes på den tiden. Enstaka RM ersatte vid behov.) 28.2.2015 började LT tursättas, men 26.8.2017 förlorade Stagecoach linjem till Go Ahead och LT-bussarna, som tillhör TfL, följde med till ett garage långt ute i Romford. Veterantrafiken på linje 15 med RM körs vidare av Stagecoach från nybyggda West Ham (WH) garage.

Bussfanatikern

#11
Just nu kan tidigare RMF 2799 skådas på kulturfestivalen i Göteborg, bussen står på Basargatan och man säljer Fish & Chips från den.