Museispårvägens Dag i Malmköping 25 augusti 2018

Startat av Tommy E, 06 augusti 2018, 23:01:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Detta evenemang annonseras i samarbete med Svenska Spårvägssällskapet.

AB Stockholms Spårvägars H19 med nr A75122 planeras gå i trafik på Ringlinjen i Malmköping i samband med Museispårvägens Dag 25 augusti 2018. Dessutom planeras LST (Linköping) 57, en SKV City från Katrineholm av årsmodell 1963, vara i trafik. Tiden är ca 11 – 17. Samtidigt tät spårvagnstrafik med många olika vagnar ute på banan. Spårvagnstrafiken fortsätter sedan med kvällsspårvagnar kl 18 – 22, på slutet i omkringliggande mörker med tänd belysning i vagnarna. Det brukar bli mycket svart när man kommer utanför samhället Malmköping.

Detta blir förmodligen sista gången på mycket länge som vänstertrafikbussen H19 5122 från 1954 kommer att rulla i trafik, eftersom den planeras att ställas av i september. Alla intresserade hälsas hjärtligt välkomna! Heldagsbiljett 100 kr gäller för obegränsat resande med buss och spårvagn, för dem som inte redan är medlemmar i SSS. Reservation för ev. oförutsedda tekniska fel på de gamla bussarna.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Gunnar D



Här en reprisbild med H19 5122 i Högdalen 18 apr 1964.

Mvh Gunnar

Peter Rost

194:an trafikerade Högdalen - Fagersjö vid denna tidpunkt? Alltså inte Farsta C.

//Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 08 augusti 2018, 07:19:48 AM
194:an trafikerade Högdalen - Fagersjö vid denna tidpunkt? Alltså inte Farsta C.

//Peter

Nej, 194:an förlängdes till Farsta 1962 men denna 194E vände säkert i Fagersjö.

/Gunnar

Knut

planerar en tur dit lördag og Roslagsbanen veteran söndag
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ulf Berlin

Kommer det att köras någon anslutning från t ex Stockholmsområdet?
Det är ju inte direkt lätt att komma till Malmköping med kollektiva färdmedel.../Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 augusti 2018, 17:13:13 PM
Kommer det att köras någon anslutning från t ex Stockholmsområdet?
Det är ju inte direkt lätt att komma till Malmköping med kollektiva färdmedel.../Ulf

Nej, det blir inget sånt i år. Däremot kommer ganska många förbindelser upp om man söker på Resrobot. Via Eskilstuna eller Flen brukar vara snabbast.

roggek

#8
Citat från: Karsten skrivet 17 augusti 2018, 17:50:48 PM
Nej, det blir inget sånt i år. Däremot kommer ganska många förbindelser upp om man söker på Resrobot. Via Eskilstuna eller Flen brukar vara snabbast.

Det är just det här "negativa tänket" som gör att folk utan bil ofta ratar Malmköping...
Att påstå att Malmköping har många förbindelser med Flen eller Eskilstuna en lördag em/kväll är som att svära i kyrkan...

Där har SSS mycket att vinna på att köra en anslutningsbuss till/från Stockholm...

Åtmistonde kosta på sig en anslutningsbuss från Malmköping till tåg 10986 (22.01 från Eskilstuna mot Flemingsberg)...
Då skulle många kunna njuta av kvällstrafiekn och ändå kunna vara tillbaka i Stockholm runt midnatt...

Herregud, finns inte "Uffes taxi" längre?

Karsten

Citat från: roggek skrivet 17 augusti 2018, 18:46:18 PM
Det är just det här "negativa tänket" som gör att folk utan bil ofta ratar Malmköping...
Att påstå att Malmköping har många förbindelser med Flen eller Eskilstuna en lördag em/kväll är som att svära i kyrkan...

Där har SSS mycket att vinna på att köra en anslutningsbuss till/från Stockholm...

Åtmistonde kosta på sig en anslutningsbuss från Malmköping till tåg 10986 (22.01 från Eskilstuna mot Flemingsberg)...
Då skulle många kunna njuta av kvällstrafiekn och ändå kunna vara tillbaka i Stockholm runt midnatt...

Herregud, finns inte "Uffes taxi" längre?

Det handlar inte om något negativt tänk, det handlar snarare om att hushålla med de resurser en ideell förening har. Vi väljer att lägga resurserna på att skapa en så bra upplevelse som möjligt för besökarna.

Till högertrafikjubileet förra året kördes, och annonserades, en tämligen omfattande anslutningstrafik med våra veteranfordon. De allra flesta av dessa turer gick väldigt glest besatta. För att få en sådan satsning att bära sig skulle det kräva ganska höga biljettpriser och det skulle nog skrämma bort vissa icke bilburna. Bättre då att hänvisa till den 120-minuterstrafik som finns på 701 med anslutning till både Stockholm och Västerås, samt de förbindelser som finns över Flen.

Så visst kan man tycka att det är tråkigt att vi inte kör bussar och hämtar där det passar, men det tenderar nästan alltid kosta mer än det smakar.

En ideell förening har alltid behov av stöd både ekonomiskt och i form av personligt engagemang. Så om du tycker vi ska satsa på något särskilt är du mer än välkommen med ditt bidrag. Ett bra första bidrag är så klart ett medlemskap i SSS, men det förutsätter jag att du redan är.😊

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 17 augusti 2018, 21:12:16 PM
Det handlar inte om något negativt tänk, det handlar snarare om att hushålla med de resurser en ideell förening har. Vi väljer att lägga resurserna på att skapa en så bra upplevelse som möjligt för besökarna.

Till högertrafikjubileet förra året kördes, och annonserades, en tämligen omfattande anslutningstrafik med våra veteranfordon. De allra flesta av dessa turer gick väldigt glest besatta. För att få en sådan satsning att bära sig skulle det kräva ganska höga biljettpriser och det skulle nog skrämma bort vissa icke bilburna. Bättre då att hänvisa till den 120-minuterstrafik som finns på 701 med anslutning till både Stockholm och Västerås, samt de förbindelser som finns över Flen.

Så visst kan man tycka att det är tråkigt att vi inte kör bussar och hämtar där det passar, men det tenderar nästan alltid kosta mer än det smakar.

En ideell förening har alltid behov av stöd både ekonomiskt och i form av personligt engagemang. Så om du tycker vi ska satsa på något särskilt är du mer än välkommen med ditt bidrag. Ett bra första bidrag är så klart ett medlemskap i SSS, men det förutsätter jag att du redan är.😊

Att utöva anslutningstrafik från Stockholm med en veteranbuss är knappast speciellt smart, dessa är sällan gjorda för sådan körning på landsväg och motorväg.

Att köpa in tjänsten från ett kommersiellt bolag skulle innebära ganska rejält tilltagna biljettpriser, tiderna då man kunde locka besökare att åka med en stadsbuss en sådan sträcka är förbi