"Ledvagnsinvasion"på Lidingö...

Startat av Ulf Berlin, 05 augusti 2018, 21:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2018, 20:19:04 PM
Intressant! Trevligt bildsvep. Tursätts ledbussar fortfarande på Lidingö den hör veckan eller är man tillbaka i normalläget med mest boggivagnar nu?
Idag sågs 4043,men det kan säkerligen finnas flera ute ännu./Ulf

Fredrik Gelin

Åtminstone 4044-47 bör finnas i Frihamnen i röd kostym, men jag har inte hunnit förbi och kolla ännu.
Jag trodde 75xx-bussarna hade AC för föraren, men det är väl iofs tveksamt om den orkar kyla ordentligt i den värmebölja som varit den senaste tiden.

Eftersom Lidingö ingår i Cityavtalet misstänker jag att det inte utgår några viten för fel färg vilket det knappast gör i något avtal inom SL-trafiken numera.
Det som kan bli konsekvensen om man regelmässigt kör med fel färg är att Trafikförvaltningen kan kräva en åtgärdsplan vilket också gjorts i flera fall, hjälper inte den kan det bli fråga om ytterligare krav på åtgärder.
Viten finns väl iofs som en tänkbar åtgärd från Trafikförvaltningen kan jag tänka mig, men det verkar inte som något man använder i första taget, dialog mellan operatör och beställare brukar fungera bättre enligt mina erfarenheter.
Viten för fel vagntyp var inte ovanligt i kontrakten för typ 10 år sedan, men verkar inte användas på samma sätt numera tack och lov då det satte resenärsnyttan lägre än färgen på bussen vilket resenärerna oftast ändå inte brydde sig om.

Ulf Berlin

Det ser också märkligt ut för resenärerna nu när man kör omkring med"tomma"ledvagnar för att sedan i höst
igen köra med överfulla 48-/75-vagnar på ön då ledvagnarna behövs på andra håll.../Ulf

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 07 augusti 2018, 18:46:09 PM
Du får tro vad du vill. Vår 688 till Danderyd hette för 670 och trafikerades med röd buss eftersom det var en förlängd 688. Gissa varför den inte heter 670 längre?

Men utan att veta hur dialogen gått till mellan operatör och huvudman i just detta enda exempel från ett enda trafikområde, kan jag dessvärre inte "veta" något säkert. Däremot vet jag hur arbetet med dialog och kommunikation gått till i den SL-trafik jag arbetet med under de senaste 15 åren, och den har inte alls varit fylld med viten och hot. Visst har det varit trögt med förändringar ibland, men för det mesta har det löst sig. Många har turerna ute i skogarna varit med tjänstemän från storoperatörer, samt olika instanser från stat och landsting, för att titta på vägar, hållplatser och vändslingor, och mycket har därmed åtgärdats under åren.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 augusti 2018, 20:43:56 PM
Eftersom Lidingö ingår i Cityavtalet misstänker jag att det inte utgår några viten för fel färg vilket det knappast gör i något avtal inom SL-trafiken numera.
Det som kan bli konsekvensen om man regelmässigt kör med fel färg är att Trafikförvaltningen kan kräva en åtgärdsplan vilket också gjorts i flera fall, hjälper inte den kan det bli fråga om ytterligare krav på åtgärder.
Viten finns väl iofs som en tänkbar åtgärd från Trafikförvaltningen kan jag tänka mig, men det verkar inte som något man använder i första taget, dialog mellan operatör och beställare brukar fungera bättre enligt mina erfarenheter.
Viten för fel vagntyp var inte ovanligt i kontrakten för typ 10 år sedan, men verkar inte användas på samma sätt numera tack och lov då det satte resenärsnyttan lägre än färgen på bussen vilket resenärerna oftast ändå inte brydde sig om.

Din bild om dialog och samverkan är samma bild jag känner igen av dagens verksamhet.
Angående busstyper för mer än 15 år sedan, så fanns det ju då i princip bara två slags bussar: Ledvagnar och kortvagnar. Boggivagnar hade precis börjat introducerats i lite större skala med Busslinks 57xx på dåvarande 640, samt Swebus 55xx-serie i Nacka/Värmdö.

Fredrik Gelin

I Norrort hade man ett smått absurt krav på lågentrebusssar i trafiken som utgick från Täby centrum vilket mer än en gång kostade mycket pengar i viten (tror det var 1500kr per avgång) när lågentrebussarna i 44xx-serien inte var tillgängliga.
Fel färg på 178 kostade något liknande har jag för mig.
Även utebliven regionalstandard på trängsellinjerna bestraffades med viten.
Alla viten som fanns i kontraktet vägdes tyvärr inte upp av morötter i motsvarande utsträckning vilket gjorde att det bästa för operatören blev att köra sämsta möjliga buss om man blev tvungen att avvika från något krav.
Med dagens mer flexibla avtal och dialog upplever jag att resenärerna får mer för sina pengar än för 10 år sedan.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 augusti 2018, 19:33:09 PM
Idag sågs 4043,men det kan säkerligen finnas flera ute ännu./Ulf

Tack för info Ulf! Man kanske minskar på tursättningen av ledvagnar nu när det blir något svalare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke



Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 augusti 2018, 20:43:56 PM
Åtminstone 4044-47 bör finnas i Frihamnen i röd kostym, men jag har inte hunnit förbi och kolla ännu.


Har det målats om bussar nu igen?
Är det några fler än 4044-47?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Ja, det är några till i 40xx-serien som får eller fått ny kostym, men jag har inte i huvudet vilka det är.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

Du får gärna återkomma när du kan.  4045 fick jag på bild förra helgen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Norrort har högre vite för röd buss på blå linje än vad det kostar att ställa turen. Däremot okej att köra blått på röd linje.

Nico

Nej, det är faktiskt inte alls ok att köra blått på rött. Det ska därför inte förekomma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2018, 21:23:10 PM
Norrort har högre vite för röd buss på blå linje än vad det kostar att ställa turen. Däremot okej att köra blått på röd linje.

Fortfarande märkligt att Norrorts trafikområde har helt avvikande krav, jämfört med alla andra trafikområden i länet, enligt dig.

ML-buss

Vad kostar alla dessa ommålningar från blått till rött och rött till blått.
Låt bussarna vara röda allihop

Ersa

Citat från: ML-buss skrivet 25 augusti 2018, 08:32:22 AM
Vad kostar alla dessa ommålningar från blått till rött och rött till blått.
Låt bussarna vara röda allihop

Det är vi många som anser. Dock finns det fortfarande beslutsfattare som säger nej till detta.
Nu idag finns det förvisso även olika fordonskravnivåer inom de röda bussarna också. T ex krav på läslampor, AC och bälten på vissa delsträckor av vissa röda linjer, medan andra röda linjer saknar dessa krav. Men får man bort blåfärgen är det ju en bra början på mindre krångel.