"Ledvagnsinvasion"på Lidingö...

Startat av Ulf Berlin, 05 augusti 2018, 21:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...har det varit dom senaste dagarna då 75xx vagnarna(enl trafikledaren från Keolis)inte har AC
och i den 30 gradiga värmen har det då varit svårt...
Här kommer några bilder från Lidingö C tagna inom en halvtimma på kvällen 1 augusti:

Keolis 4047

Rött och blått vid Sturevägen i form av 7511 och 4040 :)

Keolis 4040 lite närmare

På väg mot Högsätra kom Keolis 7202(Även 7204 på 205 och 7206 på 238 observerades)

Även 4038 var ute på ön denna kväll(Även 4041 har besetts)

Den 2 augusti sågs 4045 vid Ropsten(Även 4044 och 4048 har setts härute)


Var kör de röda 404x vagnarna normalt för dom ses inte i innerstaden?/Ulf




Sputnik

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 augusti 2018, 21:44:46 PM
...har det varit dom senaste dagarna då 75xx vagnarna(enl trafikledaren från Keolis)inte har AC
och i den 30 gradiga värmen har det då varit svårt...

Hatten av för Keolis som tänker på passagerarnas komfort.  :)

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 augusti 2018, 21:44:46 PM


Var kör de röda 404x vagnarna normalt för dom ses inte i innerstaden?/Ulf

De har rullat som blå i Hornsberg fram tills nyss. Jag körde själv 4047 som blå för inte så länge sedan.

buskörare

Är det sant att man kör blå ledbussar på röda linjer enbart för att de röda inte har AC? Halleluja i så fall!!

MM

Citat från: buskörare skrivet 06 augusti 2018, 07:01:47 AM
Är det sant att man kör blå ledbussar på röda linjer enbart för att de röda inte har AC? Halleluja i så fall!!

Nej. Keolis kort- och boggivagnar saknar AC i resenärsutrymme. Finns endast AC på förarplats.

Däremot så har samtliga ledvagnar ACC i hela vagnen, undantaget är några Scania-ledvagnar av äldre modell som endast har AC på förarplats.

buskörare

Citat från: MM skrivet 06 augusti 2018, 16:48:04 PM
Nej. Keolis kort- och boggivagnar saknar AC i resenärsutrymme. Finns endast AC på förarplats.

Däremot så har samtliga ledvagnar ACC i hela vagnen, undantaget är några Scania-ledvagnar av äldre modell som endast har AC på förarplats.

Ja? Var det inte det jag skrev?

Sputnik

Citat från: buskörare skrivet 06 augusti 2018, 17:24:52 PM
Ja? Var det inte det jag skrev?

Du menade nog - "att man kör blå ledbussar på röda linjer som normalt inte trafikeras av ledbussar bara för att...." 

Det var väl inte riktigt exakt så du skrev dock... :)

Mikael T Nilsson

Intressant! Trevligt bildsvep. Tursätts ledbussar fortfarande på Lidingö den hör veckan eller är man tillbaka i normalläget med mest boggivagnar nu?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Sputnik skrivet 06 augusti 2018, 19:50:06 PM
Du menade nog - "att man kör blå ledbussar på röda linjer som normalt inte trafikeras av ledbussar bara för att...." 

Det var väl inte riktigt exakt så du skrev dock... :)

Mej, jag menade att man kör blå bussar på röda linjer enbart för att de röda inte har AC.

Dvs man kör helt fel busstyp OCH fel färg eftersom de som normalt går där inte har AC.
Förstår du nu?

Ersa

Är det inte så enkelt att ledbussarna i 403x-404x-serien är på väg att lackas röda (vilket några på bilderna redan blivit), så vi kanske inte ska stirra oss blinda på deras färger? Om de nu är på väg att bli röda en efter en, gör det ju knappast något att de rullar på vanliga linjer fram tills dess.

Blir lite osäker på vad som menas med "fel busstyp". Vad jag vet finns inga direkta krav på busstyper, annat än att man bör undvika landsbygdsbussar med för få dörrar eller som är för höga (dubbeldäckarna) på linjer med stort passagerarflöde samt där det inte är fri höjd.
Ledvagn får man väl i princip köra på alla slags linjer?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2018, 16:17:39 PM
Är det inte så enkelt att ledbussarna i 403x-404x-serien är på väg att lackas röda (vilket några på bilderna redan blivit), så vi kanske inte ska stirra oss blinda på deras färger? Om de nu är på väg att bli röda en efter en, gör det ju knappast något att de rullar på vanliga linjer fram tills dess.

Blir lite osäker på vad som menas med "fel busstyp". Vad jag vet finns inga direkta krav på busstyper, annat än att man bör undvika landsbygdsbussar med för få dörrar eller som är för höga (dubbeldäckarna) på linjer med stort passagerarflöde samt där det inte är fri höjd.
Ledvagn får man väl i princip köra på alla slags linjer?

Ja, det är möjligt att Keolis får använda blå bussar på röda linjer och röda bussar på blå linjer. Fel busstyp i detta fallet var just att det går en annan busstyp där i vanliga fall.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 07 augusti 2018, 16:46:39 PM
Ja, det är möjligt att Keolis får använda blå bussar på röda linjer och röda bussar på blå linjer. Fel busstyp i detta fallet var just att det går en annan busstyp där i vanliga fall.

Vitet för fel färg är väl avskaffat sedan många år, och då för alla trafikområden. Enligt vad jag hört från många andra iaf. När det gäller busstyp så finns det väl ingen "fel" typ, om inget krav på typ någonsin har funnits.

De enda kraven jag känner till mot vissa bussmodeller på vissa linjer är enbart praktiska. Saknas adekvat vändplan, utan man måste backvända in på en 13 meter kort tvärgata, så låter man bli att köra ledvagn där. Ska man in på Hallstaviks stationsplan eller passera i tunnlarna och/eller viadukten vid Täby centrum, så låter man bli att ta en dubbeldäckare. Men det är ju eget ansvar för operatörerna, och mig veterligen inga krav från SL.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2018, 17:02:46 PM
Vitet för fel färg är väl avskaffat sedan många år, och då för alla trafikområden. Enligt vad jag hört från många andra iaf. När det gäller busstyp så finns det väl ingen "fel" typ, om inget krav på typ någonsin har funnits.

De enda kraven jag känner till mot vissa bussmodeller på vissa linjer är enbart praktiska. Saknas adekvat vändplan, utan man måste backvända in på en 13 meter kort tvärgata, så låter man bli att köra ledvagn där. Ska man in på Hallstaviks stationsplan eller passera i tunnlarna och/eller viadukten vid Täby centrum, så låter man bli att ta en dubbeldäckare. Men det är ju eget ansvar för operatörerna, och mig veterligen inga krav från SL.

Vi får inte köra rött på blå linje, så då var det inte borta i alla fall. I akutfall ja, men inte systematiskt.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 07 augusti 2018, 17:28:34 PM
Vi får inte köra rött på blå linje, så då var det inte borta i alla fall. I akutfall ja, men inte systematiskt.

Som sagt: Om en specifik serie av bussar står på kö att lackas om till röda, och några redan har fått röd färg, kanske det är lättare att få klartecken från SL.
Samma sak med linje 50 som kördes med blå bussar i början, pga tillfälligt blåbussöverskott. Antagligen också med sökt tillstånd innan.

Att de tre operatörerna skulle behöva lyda olika regler har jag svårt att tro. Snarare handlar det om att de tolkar regler på olika sätt, samt att de kommunicerar med SL på olika arbetssätt och med olika rutiner.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2018, 18:40:33 PM
Som sagt: Om en specifik serie av bussar står på kö att lackas om till röda, och några redan har fått röd färg, kanske det är lättare att få klartecken från SL.
Samma sak med linje 50 som kördes med blå bussar i början, pga tillfälligt blåbussöverskott. Antagligen också med sökt tillstånd innan.

Att de tre operatörerna skulle behöva lyda olika regler har jag svårt att tro. Snarare handlar det om att de tolkar regler på olika sätt, samt att de kommunicerar med SL på olika arbetssätt och med olika rutiner.

Du får tro vad du vill. Vår 688 till Danderyd hette för 670 och trafikerades med röd buss eftersom det var en förlängd 688. Gissa varför den inte heter 670 längre?