Huvudmeny

Bussar 2,60 m breda

Startat av Ted Selander, 05 augusti 2018, 12:07:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Noterade av en slump att det finns ett bäst-före-datum för bussar med 2,60 m bredd.
Förmodligen finns inga sådana bussar kvar i reguljär trafik 2020-12-31, men hur många musealt eller på annat sätt bevarade bussar kan beröras?

Citerar ur Transportstyrelsens Grundregler §15:

"Trots vad som sägs i första stycket (största bredd 2,55 m, min anm.) får bussar som har registrerats före den 1 november 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, till utgången av år 2020 föras på andra vägar än enskilda om fordonets bredd, lasten inräknad, inte överstiger 260 centimeter. Förordning (2004:718)."

1896

Klurigt, men de kan ju inte gärna tvinga folk att bygga om sina äldre fordon, vare sig det gäller bevarade eller ombyggda sådana.

Då man en gång ökade fordons bredden till 2.60, varför har man minskat denna igen ? Låter korkat i mina öron, men det kanske är någon EU standard ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 augusti 2018, 12:43:52 PM
Klurigt, men de kan ju inte gärna tvinga folk att bygga om sina äldre fordon, vare sig det gäller bevarade eller ombyggda sådana.

Då man en gång ökade fordons bredden till 2.60, varför har man minskat denna igen ? Låter korkat i mina öron, men det kanske är någon EU standard ?

Ja 2,55 är en enhetlig standard sedan lång tid tillbaka, 2,60 bussar har det väl inte levererats sedan någon gång på -90 talet.

Är bussen registrerad som just buss så får den från 1 januari 2021 enbart brukas på enskild väg eller inom inhägnat område.

Här lär endast ett ytterst fåtal bussar som sparats för museiändamål drabbas, färre än 5? "SVOF:s" 2845 t.ex är väl 2,60?
Antagligen så går det att utverka dispens för dessa med tanke på fåtalet och den ytterst ringa användningen.

Är "bussen" registrerad som Lastbil (C kort) eller Pb klass 2 (B 1996 kort) så lär denna regel inte vara tillämplig, det stora flertalet 2,60 "bussar" finns nog bland dessa.

S Svensson

Någon gång cirka 1981
ökade bredden till 2,60 Det handlade om rationella biltransporter. Det byggdes speciella växelflak för transport av alkoholhaltiga drycker. Ett automatisk lastningssystem bygdes upp och för att det skulle fungera måste bredden ökas. Inred bredd tror jag var 2,50 inuti behållaren. Ett robotsystem tryckte in lasten i behållaren.
Ganska snabbt blev bussarna 2,60 breda också. Som en förare sade när han körde till Göteborg på linje 619 med sin nya buss från Kungälv.Det är som att lära köra buss på nytt.
GDG lade 5 cm på bredare säten och 5 cm på bredare mittgång. För Säfflebyggen kunde man ha fällbara säten och ganska många ståplatser. Tidigare bussar kunde ha 4-5 ståplatser och fällbara säten med armstöd medan bussar med fasta  säten kunde ha fler än 20 ståplatser.
Undantag i bussleveranserna var bussar karosserade i Aabenraa. De var 2,50 m breda.
Bredden har stor betydelse på 80 talet. Det hindrade bussar karosserade utomlands att ta sig till Sverige. För där var 2,60 m inte tillåtna. När SJ anskaffade sina bussar på 80 talet så var det turistbussar som var 12 m och 2,50 medan långlinjebussar var 13 m och 2,60. Vad gäller GDG vill jag minnas att 2179-2181 var 2,60 m breda.
Kan det vara så att bredden 2,60 kom 1 okt 1981 ?