Godsrumsbuss Nobina 6029 i SL-trafiken 2010

Startat av Mikael T Nilsson, 03 augusti 2018, 15:28:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Någon som minns särligen 6029 som gick i SL-trafiken 2010?



6029 var en godsrumsbuss, som förmodligen omplacerats till Nacka/Värmdö från Värmland 2010. Jag minns dock inte hur länge den stannade i SL-trafiken. Den gick huvudsakligen på linje 433C mellan Sthlm city/Cityterminalen och Stavsnäs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

En vit rand i form av dekaler hade den väl kunnat få också? I övrigt perfekt!

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 augusti 2018, 15:28:26 PM
Någon som minns särligen 6029 som gick i SL-trafiken 2010?
6029 var en godsrumsbuss, som förmodligen omplacerats till Nacka/Värmdö från Värmland 2010. Jag minns dock inte hur länge den stannade i SL-trafiken. Den gick huvudsakligen på linje 433C mellan Sthlm city/Cityterminalen och Stavsnäs.
Enligt SBH så registrerades Nobina på den 20091201 och JRT Turné AB, Gårdsjö som ägare 2014-07-09 och det finns 32 sådana bussar årsmodell 2004-2008.
www.svenskbusshistoria.se/go?id=1833
Mvh zjbus

1896

Den var väl bara i Sthlm på sin höjd en sommar, sedan hamnade den ju i Dalarna.

j-a

Har för mig att den gjorde ett kort besök i Umeå också?

Greger Larsson

Citat från: j-a skrivet 03 augusti 2018, 19:59:45 PM
Har för mig att den gjorde ett kort besök i Umeå också?

Gick i Umeå vintern 2010/2011, fortfarande rödmålad. Ersatte någon av de godsbussar som kvaddades på Blå Vägen.

HB

Den var en sommar i Björknäs. SL envisades att vi skulle ta cyklar på alla 433 och 434 samt lasta dom i Londonviadukten.  Ett inte allt för genomtänkt upplägg. Vi vägrade och förordade denna lösning  som både transporterade ett antal cyklar men som också blev en populär förstärkningsbuss på hårt belastade avgångar. / Henrik/

Fredde

Ja denna buss körde undertecknad ett antal gånger på 433C.
Fick köra via Sofielundsplan eftersom bussen var för hög för passage vid Slussen.
När denna var på underhåll var ersättaren 0069.

Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna. Då blev alltså 6029 kortvarig i Björknäs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2018, 20:17:22 PM
Tack för uppgifterna. Då blev alltså 6029 kortvarig i Björknäs.

Den var aldrig placerad i Björknäs utan i Mölnvik

Fredde

Citat från: homer skrivet 07 augusti 2018, 21:15:51 PM
Den var aldrig placerad i Björknäs utan i Mölnvik
Minns inte om det var för att tvätthallen eller verkstaden i Björknäs inte hade tillräcklig frihöjd, men någon av dessa orsaker ska det ha varit till placeringen.

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 07 augusti 2018, 21:15:51 PM
Den var aldrig placerad i Björknäs utan i Mölnvik

Tack! Jag lever kvar i den gamla tiden då alla Nacka/Värmdös bussar stod registrerade på Björknäs. Den var i alla fall stationerad i trafikområdet jag syftade på.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 augusti 2018, 08:12:15 AM
Tack! Jag lever kvar i den gamla tiden då alla Nacka/Värmdös bussar stod registrerade på Björknäs. Den var i alla fall stationerad i trafikområdet jag syftade på.
Alla förstod detta ;)/Ulf

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Camilla

Denna buss fotade jag samma dag som den skulle som den skulle gå för första gången på linje 433c