Sundbybergslinjen 1962

Startat av Harald Nordius, 02 augusti 2018, 20:16:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


zjbus

Tack, trevligt att du har bevarat tabellerna, hög nostalgifaktor.
Mvh zjbus

Nisse Bökelund

Hej.
Intressant att se hur tätt bussarna gick redan då.
Det måste ha varit en stor skillnad mot spårvagnarna
som lades ner bara 3 år tidigare.

Har någon en tidtabell för spårvagnarna, som jämförelse?
Men det kanske finns på ett annat forum?

Hälsningar Nisse.

Nico

Kul nostalgikick överlag. Mycket intressant att även jämföra kartan med linjesträckningen. En del gator går ju i dagens läge inte att köra längre. Andra finns inte ens kvar eller har byggts om radikalt medan nya gator även tillkommit. 1962 fanns ju ännu inte heller Solna C på så vis och Solna stad i sig hade inget uttalat centrum på så vis.

Många målpunkter låg som jag förstått det längs Råsundavägen och nära Stråket. Kommunhuset och biblioteket låg väl tillsammans med polisstationen på Solnavägen 98 efter vad jag hört. Hela närområdet och in i Sumpan var dock livligt och tätbefolkat så det kan ju oxå förklara den relativt höga turtätheten på linje 15... medan linje 16 väl i huvudsak sedan utgjorde ytterligare en förstärkning av den redan täta trafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Harald Nordius

1937 gick spårvagnarna var 10:e minut med extratåg Odenplan-Sundbyberg var 10:e minut under högtrafik. Vändslingan vid Odenplan försvann 1947 p.g.a. tunnelbanebygget. Hur man då gjorde med extratågen vet jag inte. Det var ju trevagnståg i högtrafik, så kapaciteten var lite större än en buss.

Om jag minns rätt så fanns inte busslinje 16 från början utan det var bra 15, men kanske med tätare turer. Jag har tyvärr ingen äldre tidtabell.

Karsten

Citat från: Harald Nordius skrivet 03 augusti 2018, 22:40:04 PM
1937 gick spårvagnarna var 10:e minut med extratåg Odenplan-Sundbyberg var 10:e minut under högtrafik. Vändslingan vid Odenplan försvann 1947 p.g.a. tunnelbanebygget. Hur man då gjorde med extratågen vet jag inte. Det var ju trevagnståg i högtrafik, så kapaciteten var lite större än en buss.

Om jag minns rätt så fanns inte busslinje 16 från början utan det var bra 15, men kanske med tätare turer. Jag har tyvärr ingen äldre tidtabell.

Det är i så fall en rätt stor nedgång i resande från 1937 års spårvagnstrafik till 1962 års busstrafik. Femminuterstrafik med trevagnståg (36 vagnar i timmen) mot Sexminuterstrafik med buss (12 vagnar i timmen).

En intressant effekt av Citybanans öppnande är att trafiken på nuvarande linje 515 i samma stråk (inte särskilt oväntat) minskat rätt rejält. Syns tydligast i de tidtabeller som började gälla i juni och den som gäller från 20 augusti.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 03 augusti 2018, 22:40:04 PM
1937 gick spårvagnarna var 10:e minut med extratåg Odenplan-Sundbyberg var 10:e minut under högtrafik. Vändslingan vid Odenplan försvann 1947 p.g.a. tunnelbanebygget. Hur man då gjorde med extratågen vet jag inte. Det var ju trevagnståg i högtrafik, så kapaciteten var lite större än en buss.

Sommaren 1959 gick linje 15 också var 10:e minut under högtrafik M-F. Extratåg med dubbelriktad enkelvagn kunde vända i övergångsväxel i Odengatan.

/Gunnar

Nisse Bökelund

Tack för upplysningen om turtätheten på spårvagnarna.
Själv åkte jag oftast med buss linje 7, där jag ibland
kunde busa lite med Pellekubiken. ;)

Hälsningar Nisse.

Ulf Berlin

Tack för dessa tidtabeller :)
Intressant att på väg in mot stan så agerar linje 16 med avg endast ett par min innan 15,men på väg mot Sumpan verkar
det vara regelbunden trafik?/Ulf