Huvudmeny

Nettbuss Dalsland

Startat av AdmirT, 02 augusti 2018, 03:03:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Hej allesammans

Undrar ifall någon sitter på en fordonslista för Nettbuss Dalsland och önskar dela den med mig på forumet? Vart finns uppställningsplatserna/depåerna i Dalsland? Åmål, Bengtsfors, Vänersborg är de enda jag känner till. Har även hört att Nettbuss kör med skolbussar i Dalsland. Vart rullar dessa och vilka fordon kör man med?

Är tacksam på förhand eftersom en resa planeras till Dalsland i slutet på denna månad och det är bara detta landskap som jag har dålig koll på när det gäller hela landet då det antagligen beror på att jag aldrig förr varit i trakterna..

/Admir
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

S Svensson

Bengtsfors, Åmål,Mellerud,Trollhättan/Vänersborg (enl uppgift Tanums buss AB depå), Dals Ed (Tanums Buss AB).
Tanum är underentreprenör.
Nettbuss AB i Sverige har 70 före nedan inv nr.
060,061,062,063,363,364,481,009,538,736,737,080,089,576-586,588-595,663-665,770, 773,818-822,826-827,829,
Det lär finnas ett företag som kallar sig Nya Årjängsbussarna som är baserat i Bengtsfors och som kör som underentreprenör.
Tanums Buss AB (fd Strömstad-Tanums Buss AB) kör ett an tal linjer åt Nettbuss varav linje 700 Dals-Ed-Vänersborg är en av linjerna. Dessutom körs en variant av 700-730 Dals-Ed-Uddevalla och till Vänersborg som tomkörning. Tanum använder egna bussar och några inhyrda, 587, 823-825.
Uppgifterna bygger på bilregister och uppgifter under våren 2018.

AdmirT

Citat från: S Svensson skrivet 02 augusti 2018, 22:09:33 PM
Bengtsfors, Åmål,Mellerud,Trollhättan/Vänersborg (enl uppgift Tanums buss AB depå), Dals Ed (Tanums Buss AB).
Tanum är underentreprenör.
Nettbuss AB i Sverige har 70 före nedan inv nr.
060,061,062,063,363,364,481,009,538,736,737,080,089,576-586,588-595,663-665,770, 773,818-822,826-827,829,
Det lär finnas ett företag som kallar sig Nya Årjängsbussarna som är baserat i Bengtsfors och som kör som underentreprenör.
Tanums Buss AB (fd Strömstad-Tanums Buss AB) kör ett an tal linjer åt Nettbuss varav linje 700 Dals-Ed-Vänersborg är en av linjerna. Dessutom körs en variant av 700-730 Dals-Ed-Uddevalla och till Vänersborg som tomkörning. Tanum använder egna bussar och några inhyrda, 587, 823-825.
Uppgifterna bygger på bilregister och uppgifter under våren 2018.

Tack ska du ha för uppgiften och den kompletterande informationen. Uppskattas verkligen! Känns lite långsökt men du vet kanske inte vilka skolor som Bengtsfors skolbussar trafikerar? Syftar mer på de fordon då som ej är målade i Västttafikblått.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

S Svensson

Mig veterligt så (när skolan börjar) finns det skolomlopp på 5 bussar i Bengtsfors. Detta gäller skolan i Bengtsfors (orten) och norrut. Kommungränserna är lite knepiga då de inte följer vägarna. Vad gäller Bengtsfors och området söder om Billingsfors så kör numera Taxi Dalsland där och i Mellerud.Särskilda skolbussar finns i Vänersborg. Vad jag kan se så borde det vara några av de bussar som som användes. Märk att med skolbussar menas bussar upphandlade som enbart skoltransport.
Bussarna 70063 är troligen skrotad. Kanske jag antecknat fel. Bussarna 080 och 089 är troligen målade i lila färg. De är skolbussar och går inte på linje. Byttes med likadana som flyttades till Kinna och Ulricehamn(som har lift).70538 kan vara gul eller vitmålad (men är inte säker). 70736 och 70737 var VTA färgade blå när de gick i Tanum tidigare. 571 kan vara vit och finns troligen i Dals Ed. Denna och några till Nettbuss är utlånade till Tanums Buss AB.
Vad gäller Tanums Buss AB är jag fö lite osäker på hur rakelnummer  ser ut för dessa. Det bör vara en kod och 3 siffror där dessa är ID nr. På en del BIVab företag anges 4 först och sedan en fyrsiffrig där första siffran (eller andra om det står fem). Det är vanligt att det finns märkning med fyra siffror varav första då är 4 4ller 5. Vad gäller Nettbuss fordon är de märkta med 70 först eller inget alls,vilket gäller Nettbuss Travel AB fordon. Jag hoppas det inte känns tillkrånglat. Huvuddelen av bussarna är VTA blå. Vad gäller Säffle antar jag att de få är gula men att dessa inte kör i Åmål. Fö finns finns Taxi Åmål som kör för Nettbuss numera liksom tidigare åt Bivab. De har en stor buss också.

AdmirT

Citat från: S Svensson skrivet 03 augusti 2018, 11:25:56 AM
Mig veterligt så (när skolan börjar) finns det skolomlopp på 5 bussar i Bengtsfors. Detta gäller skolan i Bengtsfors (orten) och norrut. Kommungränserna är lite knepiga då de inte följer vägarna. Vad gäller Bengtsfors och området söder om Billingsfors så kör numera Taxi Dalsland där och i Mellerud.Särskilda skolbussar finns i Vänersborg. Vad jag kan se så borde det vara några av de bussar som som användes. Märk att med skolbussar menas bussar upphandlade som enbart skoltransport.
Bussarna 70063 är troligen skrotad. Kanske jag antecknat fel. Bussarna 080 och 089 är troligen målade i lila färg. De är skolbussar och går inte på linje. Byttes med likadana som flyttades till Kinna och Ulricehamn(som har lift).70538 kan vara gul eller vitmålad (men är inte säker). 70736 och 70737 var VTA färgade blå när de gick i Tanum tidigare. 571 kan vara vit och finns troligen i Dals Ed. Denna och några till Nettbuss är utlånade till Tanums Buss AB.
Vad gäller Tanums Buss AB är jag fö lite osäker på hur rakelnummer  ser ut för dessa. Det bör vara en kod och 3 siffror där dessa är ID nr. På en del BIVab företag anges 4 först och sedan en fyrsiffrig där första siffran (eller andra om det står fem). Det är vanligt att det finns märkning med fyra siffror varav första då är 4 4ller 5. Vad gäller Nettbuss fordon är de märkta med 70 först eller inget alls,vilket gäller Nettbuss Travel AB fordon. Jag hoppas det inte känns tillkrånglat. Huvuddelen av bussarna är VTA blå. Vad gäller Säffle antar jag att de få är gula men att dessa inte kör i Åmål. Fö finns finns Taxi Åmål som kör för Nettbuss numera liksom tidigare åt Bivab. De har en stor buss också.

Tack för dina kompletterande och väl detaljerade uppgifter! Uppskattas verkligen. Nu har jag något att jobba med när jag åker upp till länet. Förresten har du koll vilka skolor Nettbuss 5 skolomlopp trafikerar??
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

S Svensson

https://www.google.com/search?q=bengtsfors+skolor+&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
Det finns två grundskolor och ett gymnasium. Mig veterligt kör skolskjutsar från grundskolorna. De ligger ganska nära varandra. Gymnasiet ligger där gamla järnvägsstationen (891 mm) låg tidigare.  Cirka 300-400 meter från kanalkorsning med vägen ligger fd GDG garage (senare Bivab Fastigheter, möjligen mumera sålt).
Vid infarten från Billingsfors finns området där Lear låg och där Nettbuss ställer fordon. Den verkstad som kallar sig Nya Årjängsbussarna finns också här (Lear är gamla Volvofabriken som byggde inredning till bilar).
I Bengtsfors kan man se taxibilar från olika företag. Även registrerade i Värmland.