Strängnäs Domkyrka Bestulen

Startat av 1896, 01 augusti 2018, 15:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

För den som inte känner till det, Gustav Vasa kröntes till Kung av Sverige i Strängnäs den 6 Juni år 1523:

www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kungliga-kronor-stals-fran-strangnas-domkyrka

Detta gäller förvisso Karl IX, Gustavs yngsta son.

Nico

Lär väl vara någon form av beställningsjobb. Beklagligt i sig, men samtidigt måste man ifrågasätta säkerheten och förvaringen av föremålen. Nu har det (av förklarliga skäl) inte släppts speciellt mycket info någonstans, men det verkar ju inte som tjuvarna har haft några större problem med tillgreppet. Även i andra fall (med tanke på många tidigare kyrkstölder) så har så har inställningen till stöldsäkerhet varit låg, ja nästan på gränsen till naiv, och skalskyddet därefter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2018, 15:48:13 PM
Lär väl vara någon form av beställningsjobb. Beklagligt i sig, men samtidigt måste man ifrågasätta säkerheten och förvaringen av föremålen. Nu har det (av förklarliga skäl) inte släppts speciellt mycket info någonstans, men det verkar ju inte som tjuvarna har haft några större problem med tillgreppet. Även i andra fall (med tanke på många tidigare kyrkstölder) så har så har inställningen till stöldsäkerhet varit låg, ja nästan på gränsen till naiv, och skalskyddet därefter.

Jag tror att kyrkans filosofi i grunden är att kyrkan ska vara öppen för alla, och då vill man inte ha några utposterade vakter vid ingångarna.

Nico

Säger inte emot det att kyrkor ska vara öppna på så vis. Däremot får man ju fundera på om kyrkor, med begränsade möjligheter till bevakning, samtidigt är rätt ställe att förvara denna typ av värdeföremål? Ska man ha det så får man nog skruva upp säkerheten en hel del. Det ena behöver inte utesluta det andra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 augusti 2018, 19:52:58 PM
Jag tror att kyrkans filosofi i grunden är att kyrkan ska vara öppen för alla, och då vill man inte ha några utposterade vakter vid ingångarna.

Utposterade vakter är väl inte det allra första man tänker på när det gäller inbrottskydd. I så fall skulle det bli jobbigt att inbrottskydda alla villor och sommarstugor i landet. Däremot lär väl larm och rejäla montrar räcka en bra bit på vägen.
Förhoppningsvis lär detta dåd innebära att man kanske ser över sina ålderdomliga rutiner.

1896

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2018, 21:48:58 PM
Utposterade vakter är väl inte det allra första man tänker på när det gäller inbrottskydd. I så fall skulle det bli jobbigt att inbrottskydda alla villor och sommarstugor i landet. Däremot lär väl larm och rejäla montrar räcka en bra bit på vägen.
Förhoppningsvis lär detta dåd innebära att man kanske ser över sina ålderdomliga rutiner.

När man skriker efter högre säkerhet så ser jag framför mig att det blir som i USA i slutändan, att det står beväpnade vakter utanför var och varannan dörr, och så vill vi väl ändå inte ha det ?

Nico

När var du i USA senast? Visst finns där vakter och motsvarande, men inte till den grad som du beskriver. Sedan är det, som Ersa skriver, att bevakning inte måste vara synonym med [synliga] vakter utan kan göras med bevakning, låsta montrar i avgränsade rum som snabbt kan spärras vid tillgrepp osv.

Se t.ex. hur man förvarar Silverbibeln på Carolina Rediviva i Uppsala... och även den bevakningen skulle sannolikt kunna förstärkas. Kan det av några orsaker inte utföras bevakningsåtgärder på en viss plats (t.ex. i en kyrka) så måste man ju flytta föremålen till en mera lämpad lokal.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2018, 10:43:54 AM
När var du i USA senast? Visst finns där vakter och motsvarande, men inte till den grad som du beskriver. Sedan är det, som Ersa skriver, att bevakning inte måste vara synonym med [synliga] vakter utan kan göras med bevakning, låsta montrar i avgränsade rum som snabbt kan spärras vid tillgrepp osv.

Se t.ex. hur man förvarar Silverbibeln på Carolina Rediviva i Uppsala... och även den bevakningen skulle sannolikt kunna förstärkas. Kan det av några orsaker inte utföras bevakningsåtgärder på en viss plats (t.ex. i en kyrka) så måste man ju flytta föremålen till en mera lämpad lokal.

Det viktigaste är att man fokuserar på att få ned brottsligheten, istället för att skrika efter högre säkerhet och hårdare straff, det är skillnad på hur man kan jobba med detta.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 augusti 2018, 11:42:50 AM
Det viktigaste är att man fokuserar på att få ned brottsligheten, istället för att skrika efter högre säkerhet och hårdare straff, det är skillnad på hur man kan jobba med detta.

Vad är problemet med tillräckligt hög säkerhetsnivå när det gäller förvaring och utställning av värdefulla historiska saker? Ska vi i så fall sänka säkerhetsnivån på t.ex Livrustkammaren, så den kommer ner i nivån som Strängnäs domkyrka?
Eller ska vi, som jag och Nico tycker, istället höja säkerheten mot inbrott i andra lokaler, där det ställs ut värdefulla föremål?

Var du får "hårdare straff" från vet jag inte, för det har då ingen tagit upp i denna tråd.

1896

Seriöst ? Jag startade inte tråden för att prata säkerhet.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 augusti 2018, 19:11:12 PM
Seriöst ? Jag startade inte tråden för att prata säkerhet.

Då får du väl vara tydligare i startinlägget med vilka ämnen man får beröra, samt vilka man inte får beröra, i din tråd.

1896

Jag tänkte berätta följande om Karl IX: Karl IX var född den 4 Oktober år 1550, GDG hade Alpus:en 1550 stationerad i Vansbro, Dalarnas kändisnäste, reg nr GEG076. Den 4 Oktober 1976 är "Clueless" skådespelerskan Alicia Silverstone född, hon är alltså född på dagen 426 år efter Karl IX, då ska man veta att Drottning Kristina, Karl IXs barnbarn, var född år 1626. "Clueless" spelades in -95 och vid den tidpunkten hade jag just "nollkoll." Vidare så var min farmor född den 4 Oktober 1881, Alicia är alltså född på dagen 95 år efter min farmor, och igen "Clueless" spelades alltså in -95. Jag tror inte att ni förstår detta, men detta är ändock bara ett exempel i mängden, jag kan hålla på så här hur länge som helst, ty det följer en logik.