Klattebuss hos Göteborgs Spårvägar

Startat av BD, 30 juli 2018, 19:01:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Vid ombrytningen strulade man till i texten.
Hur länge fanns bussen hos GS?






Bfg

Hej
Saknar sista bilden med text.
GS behöll inte sin Klatte TK 115 A2 länge, troligen pga udda konstruktion.
Levererad till GS 8/6 1953.
Troligen satt det en 8 cyl. motor i eftersom den hade 175 hk.

Björn Forslund

Citat från: Bfg skrivet 05 augusti 2018, 22:20:43 PM
Hej
Saknar sista bilden med text.
GS behöll inte sin Klatte TK 115 A2 länge, troligen pga udda konstruktion.
Levererad till GS 8/6 1953.
Troligen satt det en 8 cyl. motor i eftersom den hade 175 hk.

Jo, som det står i texten var det en 8 cyl luftkyld Deutzmotor. Mer om Klatten stod det i Bussalmanackan, där den finns på färgbild med högerdörr!

Mats Karlsson

Citat från: Bfg skrivet 05 augusti 2018, 22:20:43 PM
Hej
Saknar sista bilden med text.
GS behöll inte sin Klatte TK 115 A2 länge, troligen pga udda konstruktion.
Levererad till GS 8/6 1953.
Troligen satt det en 8 cyl. motor i eftersom den hade 175 hk.

Den såldes 27 februari 1964 till Carlsteins i Brandstorp utanför Hjo.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 augusti 2018, 14:10:51 PM
Den såldes 27 februari 1964 till Carlsteins i Brandstorp utanför Hjo.

Undrar hur länge den användes efter Dagen H?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2018, 14:56:06 PM
Undrar hur länge den användes efter Dagen H?

Ja, det hade varit intressant att få veta. Har inte hittat några uppgifter om det.