Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 augusti 2018, 20:12:06 PM
Konstigt att ingen del av 54 resp 65 får ett"B"som tillägg för att inte förundra res i onödan.../Ulf

Suffix läggs ju oftast bara till för att skilja två olika sträckningar åt, då bägge sträckningar trafikeras samtidigt.

Buzzlover

Citat från: Jimmy skrivet 30 juli 2018, 06:57:36 AM

•   Linje 65 delas och kör sträckorna Fredhäll – Blekholmsterrassen samt Kungsträdgården/Norrmalmstorg – Skeppsholmen (undrar var den ska tidsreglera efter Norrmalmstorg).


65:an kommer i de tjänsterna jag sett bli 54:an direkt efter Norrmalmstorg å har därmed reglering i Storängsbotten
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mr G

Biltrafiken i det s k Citysnittet minskade med 35% mellan år 1990 och 2016, så om man skyller den ökande trängseln och kaosartade trafiksituationen i Cityområdet på ökad biltrafik har man inte riktigt på fötterna. Blir till att leta efter någon annan anledning.
吉先生

Karsten

Citat från: Mr G skrivet 18 augusti 2018, 18:59:25 PM
Biltrafiken i det s k Citysnittet minskade med 35% mellan år 1990 och 2016, så om man skyller den ökande trängseln och kaosartade trafiksituationen i Cityområdet på ökad biltrafik har man inte riktigt på fötterna. Blir till att leta efter någon annan anledning.

Det beror väl ändå också på infrastrukturens kapacitet? Fredsgatan stängd, Klarabergsgatan stängd och halverad kapacitet på Vasagatan är det som är orsaken till situationen. Om man minskar gatunätets kapacitet utan att i något stråk våga begränsa biltrafiken kommer det resultera i att det står still i City.

Fredrik Gelin

Lägg på detta ett stort antal fler bilar och en ökad distributionstrafik i City.
Att utbudet av bussar minskat över tid sedan tidigt 90-tal beror nog delvis på att resenärerna fått andra alternativ som exempelvis cykel, spårvagn och båt för att ta sig fram i stan.
Antalet resenärer fluktuerar över året och tenderar att vara högre på vintern och färre på vår till höst.
Att köra runt med tomma bussar bara för att utbudet och resmöjligheten skall finnas är det nog inte många som är intresserade av idag.
Sedan har ju trafiksituationen gradvis försämrats under motsvarande t i d då det stängts av gator och andra blivit avsmalnade eller enkelriktade.
Syftet från politiskt håll har såvitt jag förstått varit att uppmuntra till att inte använda bil i City.
Att åka buss exempelvis Fridhemsplan - Centralen tar betydligt längre tid än tunnelbanan motsvarande sträcka och då de flesta resenärer vill komma fram så fort som möjligt blir bussarna lidande och utbudet minskas då inte tillräckligt många reser med dem.
Dock har SL en undre gräns för hur mycket trafik entreprenörerna måste köra, så en omläggning av det slag som nu gjorts måste naturligtvis göras i samråd med Trafikförvaltningen som då har möjlighet att påverka beslutet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Lite på ämnet... Såg häromdagen på en 76:a att infoskärmarna inne i bussen visade "reklam" som det stod "Vi älskar att köra på Vasagatan... men pg.a. trafikarbeten så..." - med avsändare Keolis. Känns som lite dold politisk agenda där.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 20 augusti 2018, 11:12:40 AM
Lite på ämnet... Såg häromdagen på en 76:a att infoskärmarna inne i bussen visade "reklam" som det stod "Vi älskar att köra på Vasagatan... men pg.a. trafikarbeten så..." - med avsändare Keolis. Känns som lite dold politisk agenda där.

Jag tycker att busstrafikföretag, stora som små, har sin fulla rätt att uttala sig i frågor om framkomlighet och andra yttre faktorer som påverkar eller hindrar dem från att sköta sin uppgift.
Så länge man inte pekar ut personer med namn eller tar ställning för och mot specifika politiska partier alltså.

Fredrik Gelin

I detta fall är informationen dessutom sanktionerad av SL som jag förstått det.
Jag gissar att resenärerna på 69:an har vissa synpunkter på att de nu måste ta sig till Karlaplan för att kunna åka buss.
De övriga linjerna drabbas sannolikt inte lika hårt då resandet ser annorlunda ut där.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Lite handlar det även om att visa allmänheten om att linjerna läggs om för att gatorna grävs bort och att busstrafiken inte har mycket att säga till om utan får anpassa sig efter det. 

Alltså att resenärerna får information om hur, var, vilka och varför så de kan vädra sitt ev. missnöje med trafiksituationen till rätt instans... vilket i det här fallet är Stockholms stad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 20 augusti 2018, 16:40:01 PM
Lite handlar det även om att visa allmänheten om att linjerna läggs om för att gatorna grävs bort och att busstrafiken inte har mycket att säga till om utan får anpassa sig efter det. 

Alltså att resenärerna får information om hur, var, vilka och varför så de kan vädra sitt ev. missnöje med trafiksituationen till rätt instans... vilket i det här fallet är Stockholms stad.

Inte dumt tänkt alls. SL får ju skit för detta, så förhoppningsvis kan vissa lära sig vad som gäller av denna info. Dock påstås det att info i hållplatserna är bristfällig, sånt är viktigt med.

Jimmy

Citat från: Buzzlover skrivet 17 augusti 2018, 22:41:17 PM
65:an kommer i de tjänsterna jag sett bli 54:an direkt efter Norrmalmstorg å har därmed reglering i Storängsbotten

Tack Buzzlover.
Det förklarar ju en hel del, dvs jag behöver inte bekymra mig om var man skulle få plats att tidsreglera.

Jimmy

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 20 augusti 2018, 11:12:40 AM
Lite på ämnet... Såg häromdagen på en 76:a att infoskärmarna inne i bussen visade "reklam" som det stod "Vi älskar att köra på Vasagatan... men pg.a. trafikarbeten så..." - med avsändare Keolis. Känns som lite dold politisk agenda där.
Läste du Metro idag så var det en helsida där med samma textmassa./Ulf

Resenären

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2018, 18:28:42 PM
Inte dumt tänkt alls. SL får ju skit för detta, så förhoppningsvis kan vissa lära sig vad som gäller av denna info. Dock påstås det att info i hållplatserna är bristfällig, sånt är viktigt med.

Vid Nybroplan sitter turlistor för linje 69 kvar åtm i riktning mot Blockhusudden/Kaknästornet - det tycker jag är rätt kasst och inte särskilt omtänksamt om de turister och andra ovana bussresenärer som tror att bussen går fast den inte gör det. Infon i övrigt närmast obefintlig vid hållplatsen.

Emem

Håller med "Svensk busshistoria" till fullo.
Har kört turistbuss i över 40 år, alltid tyckt att det har varit kul att köra rundturer i stan (Stockholm).
Men inte nu längre!
Sedan ett år har jag kroknat på framkomligheten i stan som hela tiden blir sämre för busstrafiken, både kollektivtrafiken och turistbussarna.
Gata efter gata smalnas av eller stängs av.
Parkeringsmöjligheterna försämras hela tiden tex. Slottsbacken, Stadshuset, Wasavarvet, City/Shopping mm.
Att köra rundturer nu är ett kaos, där man aldrig vet om man kan parkera och få lagstadgad rast 45 min eller hur länge man får sitta i köer.
Snart kroknar våra turister och våra bussförare!

Då är det betydligt lugnare att köra i Nacka/Värmdö, trots röran i Slussen

Fredrik Gelin

Stockholms stad vill inte ha parkerade turistbussar i stan, de skall bara leverera sina passagerare så de kan spendera sina pengar och sedan hämta dem när de är klara.
Vad förarna och bussarna gör däremellan verkar inte vara så intressant så länge de inte står uppställda och stör stadsbilden.
Dock skall man ha i åtanke att det är ganska många turistbussar i Stockholm på somrarna, både Svenska och utländska, som i många fall har samma målpunkter.
Jag har därför viss förståelse för att staden har svårt att få fram tillräckligt med uppställningsplatser då bussarna ofta är ganska stora.
Däremot kan jag hålla med om att framkomlighetsproblemen varit onödigt stora den gångna sommaren.
Den kollektiva busstrafiken har drabbats hårt av framkomlighetsproblemen och lider nu av bristande förtroende och attraktivitet eftersom man som resenär inte längre kan lita på att bussen kommer fram i tid.
Det har naturligtvis lett till att färre tar bussen i s t a n och därmed minskar intresset att köra samma turtäthet och så är den onda spiralen igång.
Turistbussarna har ju inte det problemet, men jag undrar om politikerna förstår att även framkomligheten är en del av turisternas upplevelse av staden.
Om en sightseeing tar en timme längre än planerat pga att bussen oftast står i kö så blir det lätt problematiskt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk