Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Problemet med cyklister är att du får sätta dig på och framföra ett fordon helt utan något som helst kunskapsprov.
Med dessa elcyklar som finns numera, som går att få upp något högre fart med, blir problemet inte direkt bättre...
Även om sunt förnuft säger en hel del, så är jag tveksam att man ska få framföra fordon med sitt "sunda förnuft" som enda "kunskap"...

zjbus

Citat från: Fredde skrivet 04 augusti 2018, 16:18:14 PM
Problemet med cyklister är att du får sätta dig på och framföra ett fordon helt utan något som helst kunskapsprov.
Med dessa elcyklar som finns numera, som går att få upp något högre fart med, blir problemet inte direkt bättre...
Även om sunt förnuft säger en hel del, så är jag tveksam att man ska få framföra fordon med sitt "sunda förnuft" som enda "kunskap"...
Dessa helt riktiga argument talar ju ännu mer för det olämpliga i att tillåta cyklister på starkt trafikerade vägar när det finns cykelvägar.

pnott

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2018, 15:33:00 PM
Vad finns då logiken i att släppa ut cyklister på vägarna som redan är överbelastade när det finns utmärkta cykelvägar? Låter som en dåligt genomtänkt skrivbordsprodukt.

En länk som beskriver problematiken från en cyklists perspektiv:
https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/

BSB101

Mycket tyckande och fördomar här märker jag. Är knappast cyklister som främst hindrar bussarnas framfart i city utan bilisterna och deras bilar.
Visst kan man ifrågasätta att blanda cyklar med motorfordon men det visar bara på den stora bristen i dagens trafiksituation - bristen på vettig trafikseparering. För att blanda cyklar och gående som man gör idag är inte optimalt det heller. Trafikseparering är inte heller lika "motorvägar" för alla trafikantslag så ni som tänkt skriva ett inlägg på det temat kan avstå.

Gällande detta med utbildning finns det undersökningar i Stockholm som visar på att en majoritet av de vuxna cyklisterna har körkort. Körkort verkar förresten inte hjälpa så mycket när man ser hur många som kör runt med motorfordon efterlever regler.

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2018, 14:32:24 PMInstämmer, dessutom så är ju cyklister de trafikanter som minst av alla respekterar trafikregler, cyklar över övergångsställen t.ex. en trafikfarlig handling som många gånger leder till både incidenter och olyckor.
Hur många är många? För övrigt är det inte olagligt att cykla på ett övergångsställe. Gällande vilken trafikantgrupp som bryter mot lagarna mest utgår jag från att du har någon källa, förutom "egen forskning"?

CitatVad blir nästa steg, att tillåta cyklister på motorväg?
Slut på argument så du måste hitta på egna icke verklighetsbaserade argument?/BSB101Cyklist, bilist, gångare men framförallt människa

zjbus

Citat från: pnott skrivet 05 augusti 2018, 15:22:17 PM
En länk som beskriver problematiken från en cyklists perspektiv:
https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/
Nu ska man väl inte begära för mycket av cyklister då en hel del av dom saknar utbildning, kompetens och viljan att följa trafikregler. Läste i denna cykelblogg att cyklister är måna om att ta sig fram säkert!! Stämmer väl inte speciellt väl med många cyklisters sätt att ta sig fram i trafiken med rödljuskörningar, cykling mot färdriktningen och över övergångsställen m.m.
Att tillåta cykling på hårt trafikerade vägar där det finns cykelbanor skapar enbart ytterligare kaos i trafiken med fler tillbud och olyckor.

zjbus

Citat från: BSB101 skrivet 05 augusti 2018, 15:48:32 PM
Hur många är många? För övrigt är det inte olagligt att cykla på ett övergångsställe. Gällande vilken trafikantgrupp som bryter mot lagarna mest utgår jag från att du har någon källa, förutom "egen forskning"?
Slut på argument så du måste hitta på egna icke verklighetsbaserade argument?/BSB101Cyklist, bilist, gångare men framförallt människa

Har självklart ingen statistik på hur många men en endaste incident/olycka är en för mycket. Det är kanske inte olagligt att cykla över ett övergångsställe men det är enligt transportstyrelsen högst olämpligt och en cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
Verkligheten är ju att cyklister ofta nonchalerar det och istället mer eller mindre försöker tvinga övrig trafik att stanna.
Nej jag har varken slut på argument eller hittar på egna, det var en fråga med inslag av ironi jag ställde, förstår du ironi?

pnott

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2018, 16:14:04 PM
Nu ska man väl inte begära för mycket av cyklister då en hel del av dom saknar utbildning, kompetens och viljan att följa trafikregler. Läste i denna cykelblogg att cyklister är måna om att ta sig fram säkert!! Stämmer väl inte speciellt väl med många cyklisters sätt att ta sig fram i trafiken med rödljuskörningar, cykling mot färdriktningen och över övergångsställen m.m.
Att tillåta cykling på hårt trafikerade vägar där det finns cykelbanor skapar enbart ytterligare kaos i trafiken med fler tillbud och olyckor.
Nu är det ju inte jag som skrev blogginlägget och även om jag som cyklist känner igen mig i mycket så håller jag inte med om allt. Just det där med rödljuskörning är ju helt klart ett problem. Många cyklister kastar sig ut till synes helt orädda om livet. Men ibland finns det faktiskt rimliga förklaringar också här. På min väg till arbetet så passerar jag ett flertal trafikljus i korsningar där jag färdas på separat gc-bana. Det finns avkännare i asfalten på gc-banan, precis som det finns för bilar på körbanan. Fast skillnaden är att när jag kör bil så reagerar avkännaren varje gång. När jag cyklar kanske en gång av tre. Vad tror du händer med regelefterlydnaden vid trafikljus efter ett par veckors dagligt cyklande?

zjbus

Citat från: pnott skrivet 05 augusti 2018, 16:47:41 PM
Nu är det ju inte jag som skrev blogginlägget och även om jag som cyklist känner igen mig i mycket så håller jag inte med om allt. Just det där med rödljuskörning är ju helt klart ett problem. Många cyklister kastar sig ut till synes helt orädda om livet. Men ibland finns det faktiskt rimliga förklaringar också här. På min väg till arbetet så passerar jag ett flertal trafikljus i korsningar där jag färdas på separat gc-bana. Det finns avkännare i asfalten på gc-banan, precis som det finns för bilar på körbanan. Fast skillnaden är att när jag kör bil så reagerar avkännaren varje gång. När jag cyklar kanske en gång av tre. Vad tror du händer med regelefterlydnaden vid trafikljus efter ett par veckors dagligt cyklande?
Nej du skrev inte blogginlägget men du länkade till det. Låter ju som ytterligare ett bra skäl till att cyklister ska vara på cykelvägar med avkännaren. Uppenbara fel på trafikljus som förblir röda händer ju ibland och då får man passera under stor försiktighet och uppmärksamhet i låg fart, inget jag känner igen från cyklisters rödljuskörningar.

Ersa

Citat från: pnott skrivet 05 augusti 2018, 15:22:17 PM
En länk som beskriver problematiken från en cyklists perspektiv:
https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/

Intressanta bildexempel på den sidan. Skulle personbils- och bussförare acceptera så många hinder i körbanan och dåligt utmålade körfält? Knappast. Men cyklister ska acceptera detta?
Alla gångbanor, cykelbanor och körfält för motorfordon måste ju vara framkomliga. Men i just trånga innerstäder kanske man inte får plats om man fyller den med alla möjliga slags fordon.
Så då kanske man behöver ta itu med privatbilismen först?

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2018, 16:14:04 PM
Nu ska man väl inte begära för mycket av cyklister då en hel del av dom saknar utbildning, kompetens och viljan att följa trafikregler.

Finns det statistik över utbildningsinstitutionen, eller är det ytterligare fördomar? Med tanke på alla universitetsstuderande som cyklar i universitetetsstäderna tror jag att många har utbildning.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2018, 19:54:39 PM
Finns det statistik över utbildningsinstitutionen, eller är det ytterligare fördomar? Med tanke på alla universitetsstuderande som cyklar i universitetetsstäderna tror jag att många har utbildning.
Det handlar verkligen inte om några fördomar, cyklister är ju de trafikanter som har lägst utbildning och det finns inga krav på det, givetvis pratar jag om trafikutbildning, ev. universitetsstudier är ju ovidkommande i sammanhanget.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 05 augusti 2018, 20:14:19 PM
Det handlar verkligen inte om några fördomar, cyklister är ju de trafikanter som har lägst utbildning och det finns inga krav på det, givetvis pratar jag om trafikutbildning, ev. universitetsstudier är ju ovidkommande i sammanhanget.

Räknas inte körkort som trafikutbildning? Eller ser du uppgiften om att majoriteten av Stockholmscyklisterna har körkort som falsk information?

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2018, 21:11:06 PM
Räknas inte körkort som trafikutbildning? Eller ser du uppgiften om att majoriteten av Stockholmscyklisterna har körkort som falsk information?
Självklart räknas det men alla cyklister har inte det till skillnad mot (förhoppningsvis) alla bland bilister och yrkesförare.

Ulf Berlin


Anders Noren

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2018, 15:33:00 PM
Vad finns då logiken i att släppa ut cyklister på vägarna som redan är överbelastade när det finns utmärkta cykelvägar? Låter som en dåligt genomtänkt skrivbordsprodukt.

Sakupplysning: om du med "utmärkt" menar att man har märkt ut dem så stämmer påståendet någorlunda. Praxis i Sverige (och Danmark) sedan många år är att cykelbana (inklusive GC-bana) inte behöver märkas ut om det ändå anses framgå att det är en cykelbana. Om du med "utmärkt" istället menar "mycket bra" så är det tvärtom så att omkring 99 % av den utpekade cykelinfrastrukturen i Sverige inte alls är dimensionerad efter rimlig trafiksituation (till exempel att två cyklister ska kunna mötas säkert eller göra omkörning säkert eller att på ett tryggt och säkert sätt hantera förekomsten av gående). Det mesta av infrastrukturen utgörs av f.d. gångbanor som skyltats om, resten är byggd efter "så här har vi alltid gjort"-principen, ofta på ett sätt som sätter existerande trafikregler ur spel eller t.o.m. i strid med trafikreglerna.

Hur många här vet att det i princip inte är tillåtet enligt lag att blanda gångtrafik och cykeltrafik inom detaljplanelagt område? Visste ni också att det är byggnadsnämnden som är tillsynsmyndighet, samma nämnd som oftast är den som bestämmer att gångtrafik och cykeltrafik ska blandas? Hur många här vet att enligt Trafikverkets styrande dokument så existerar inte ens trafikslagen gångtrafik och cykeltrafik?