Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Enligt höstens SL-tidtabeller gällande fr.o.m. 20 augusti så verkar det som att stora delar av city inte kommer trafikeras av bussar i höst.

•   Linje 50 kör via Rådhuset – Cityterminalen i stället för Centralen (så som det var i maj-juni m-f kl 07-19).
•   Linje 53 kör via Rådhuset – Barnhusbron i stället för Centralen (så som det var i maj-juni m-f kl 07-19).
•   Linje 54 delas och kör sträckorna Reimersholme – Fridhemsplan samt Nybroplan – Storängsbotten.
•   Linje 65 delas och kör sträckorna Fredhäll – Blekholmsterrassen samt Kungsträdgården/Norrmalmstorg – Skeppsholmen (undrar var den ska tidsreglera efter Norrmalmstorg).
•   Linje 69 avkortas och kör Karlaplan – Blockhusudden/Kaknästornet.

Tidtabellen för 54, 65 och 69 gäller endast t.o.m. 2018-09-30 så det kanske hänger ihop med inkopplingen av spårvägen till T-Centralen.

Lite märkligt är det dock. Ingen busstrafik på Vasagatan förbi Centralen och ingen busstrafik på/nära Sergels Torg (förutom 57:an mot Sofia). Inte ens på lördagar och söndagar. Vad tycker resenärerna om det?

Andra större ändringar i innerstaden: Linje 55 slutar gå via Ropsten och ny linje 75 Ropsten – Cityterminalen tillkommer.

Jimmy

CW66

Jadu - resenärerna har ju till viss del röstat fram galningen i stadshuset som regerar som en diktator - Daniel Helldén - som man bäddar får man ligga heter ju ordspråket, och nu kommer effekterna.

Anledningen till att Vasagatan inte ska trafikeras är att man skall åter igen bygga breda cykelbanor a la motorväg och breda trottoarer för att främja cyklisterna.

Alla nattbusshållplatser skall bort från Vasagatan med start bara om någon månad och sedan börjar omfattande ombyggnader med start i änden Norra Bantorget och går neråt. Var nattbussarna skall stanna är oklart i nuläget - men klart är att Vasagatan blir ett h*****e - då den redan är ganska köig - så därför väljer SL troligen att inte köra där alls.

Sergels Torg får ju spårvagn - och spårvagn innebär ju att allt annat måste flytta på sig - man kan ju INTE kompromissa och ha fler trafikslag som kan svänga vänster eller höger - bara för att det går ett spår i mitten. Blir Sergels Torg överhuvud taget klart i höst?

Detta drabbar ju inte bara linjetrafiken - utan även turistbussar (som jag själv kör). Vi har ett h*****e och köra sightseeing numera då vi inte kan ta nästan någon gata alls. Nu senast stängde man ju Fredsgatan för genomfart pga av säkerheten. Skitsnack - där brukar stå en trött vakt med armarna i kors lutad mot en stenpåle - så åter igen - Daniel Helldén får härja fritt med sitt diktatorskap för att begränsa så mycket som möjligt.
Att köra runt Vasagatan-M. Samuelsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan, eller Vasagatan-Kungsgatan-B. Jarlsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan från Stadshuset till Gamla Stan går bra nu i juli - men hur blir det när all trafik är igång?
För Vasabron kan man ju inte ta. Den håller ju bara för 30 tons ledbussar var femte minut i båda riktningarna, men inte för en turistbuss som väger 22 ton...rimligt?

Som sagt...som man väljer i valet - så får man också ligga när resultatet kommer....

virtual1

Är 75:an tänkt att gå till terminalerna för Silja/Tallink månntro? Där saknas ju udda nog busstrafik nu. Annars känns det ju som linjen saknar existensberättigande då tbanan går direkt till rosten från centralen.

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 30 juli 2018, 13:03:01 PM
Är 75:an tänkt att gå till terminalerna för Silja/Tallink månntro? Där saknas ju udda nog busstrafik nu. Annars känns det ju som linjen saknar existensberättigande då tbanan går direkt till rosten från centralen.
Möjligen utgå ifrån?
Linjesträckningen ligger väl i dunkel ännu?
Hur ska 55an köra till Hjorthagen om den inte körs via Ropsten?(ska dom återöppna vägen mellan gasklockorna?)/Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juli 2018, 22:21:33 PM
Möjligen utgå ifrån?
Linjesträckningen ligger väl i dunkel ännu?
Hur ska 55an köra till Hjorthagen om den inte körs via Ropsten?(ska dom återöppna vägen mellan gasklockorna?)/Ulf

Det är nog inget höljt i dunkel om tidtabellerna är publicerade? 55an kommer inte kunna trafikera Ropsten pga avstängd väg och återgår därför till den körväg som gällde innan den trafikerade Ropsten.

Linje 75 utgår från Ropsten och tar, lite förenklat, över de kortturer på linje 55 som tidigare trafikerat Ropsten-Stureplan och vice versa.

BSB101

Någon "cykelmotorväg" har jag verken sätt eller hört att det ska byggas i Stockholm, dock sprängs det för fullt för en motorväg under Mälaren, dock enbart för motorfordon. Men jag förstår att visa blir upprörda när man inser att man måste dela gaturummet med andra trafikanter.

AO

Det här känns väl inte som ett forum där vi ska hänga ut folkvalda som diktatorer? Hat mot politiker och demokrati finns det nog av på andra sidor.  Sedan är det ju ändå Stockholms läns landsting som har ansvar för SL och för hur linjerna dras och inte en enskild politiker i Stockholms Stadshus.

CW66

Intressant att det betecknas som onödigt upprördhet när man har en åsikt.

Det handlar inte om upprörande att man måste dela gatuutrymmet med andra - utan att man ställer till det för vissa trafikslag oerhört för att andra skall kunna vara där.

Det handlar mer om Stadshuset än landstinget i den här frågan - då besluten att bygga om gator och begränsa trafik kommer från Stadshuset och inte från Landstinget. SLL och SL har bara att finna sig i de nästan diktatoriska beslut som tas, utan hållbara lösningar för busstrafiken - såväl i linje som i beställning. Jag har förstått att gillandet att man måste flytta alla nattbusshållplatser och klippa av linjerna och dra om i stort sett alla linjer i innerstan inte är så högt hos SL.

Men ni två som inte höll med om detta kanske tycker det är bra lösningar man måste ta till nu till förmån för ETT trafikslag - cyklister.

Dela utrymmet är en sak - men skapa hållbarhet för alla trafikslag är en helt annan...

Om det är upprördhet så visst..kalla det så. Och politiker - tja...varför ska de fråntas ansvar och inte "hängas ut". Det är ju de som tar besluten eller hur?

Lars-Håkan_E

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 31 juli 2018, 21:15:32 PM
Intressant att det betecknas som onödigt upprördhet när man har en åsikt.

Det handlar inte om upprörande att man måste dela gatuutrymmet med andra - utan att man ställer till det för vissa trafikslag oerhört för att andra skall kunna vara där.

Det handlar mer om Stadshuset än landstinget i den här frågan - då besluten att bygga om gator och begränsa trafik kommer från Stadshuset och inte från Landstinget. SLL och SL har bara att finna sig i de nästan diktatoriska beslut som tas, utan hållbara lösningar för busstrafiken - såväl i linje som i beställning. Jag har förstått att gillandet att man måste flytta alla nattbusshållplatser och klippa av linjerna och dra om i stort sett alla linjer i innerstan inte är så högt hos SL.

Men ni två som inte höll med om detta kanske tycker det är bra lösningar man måste ta till nu till förmån för ETT trafikslag - cyklister.

Dela utrymmet är en sak - men skapa hållbarhet för alla trafikslag är en helt annan...

Om det är upprördhet så visst..kalla det så. Och politiker - tja...varför ska de fråntas ansvar och inte "hängas ut". Det är ju de som tar besluten eller hur?

Ja ungefär så är det, fast ännu lite värre.

Ta bara avstängningen av Slottsbacken mitt i turistsäsongen med en (1) dags varsel. och med en hänvisning till en olaglig handling om man följer Trafikkontorets rekommenderade rutt.


Nico

Sedan handlar det inte heller om att det är upprört för "att man måste dela gaturummet med andra trafikanter" utan för att det i många fall byggs om helt utan hänsyn till riktlinjer för körfältsbredder, utrymmesbehov överlag mm. SL:s absoluts minimimått visavi körfältsbredd (för körning rakt fram) på gator med busstrafik säger 3,25 meter.

På flera platser (både inom och utanför tullarna) har Staden dock valt att gå under de angivna minimimåtten. Kurvor och svängar ska vi inte ens tala om. Istället för att t.ex. skapa mera trafiksäkra sätt för trafikslagen att samsas på så har man i flera fall fått motsatta effekter, dvs. riskerna har ökat. På fler och fler ställen kommer man knappt längre fram. Flera studier från City visar på att folk har börjat undvika att åka buss då dessa inte kommer fram för alla hinder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2018, 22:55:45 PM
Sedan handlar det inte heller om att det är upprört för "att man måste dela gaturummet med andra trafikanter" utan för att det i många fall byggs om helt utan hänsyn till riktlinjer för körfältsbredder, utrymmesbehov överlag mm. SL:s absoluts minimimått visavi körfältsbredd (för körning rakt fram) på gator med busstrafik säger 3,25 meter.

På flera platser (både inom och utanför tullarna) har Staden dock valt att gå under de angivna minimimåtten. Kurvor och svängar ska vi inte ens tala om. Istället för att t.ex. skapa mera trafiksäkra sätt för trafikslagen att samsas på så har man i flera fall fått motsatta effekter, dvs. riskerna har ökat. På fler och fler ställen kommer man knappt längre fram. Flera studier från City visar på att folk har börjat undvika att åka buss då dessa inte kommer fram för alla hinder.

Som S-svängen på Valhallavägen där Surbrunnsgatan viker av. Den blev minst 50 cm smalare efter ombyggnad, gatukontoret påstår att de till och med tagit i så den är 7 m bred. Men vid mätning visade den sig vara för smal. Varför ljuga när det är så lätt att avslöja liksom.

Nico

#11
Jo, Valhallavägens förändrade s-kurva (för att få mera plats för cykelbana) är ett exempel bland flera. 7,0 meters vägbredd (2 körfält om 3,5 meter vardera) räknas sedan som normalstandard på rak väg. Däremot inte i kurvor. Här har ju även Arriva satt upp interna varningar till sina förare om det. Andra platser med likartad problematik är högersvängen från Lilla Västerbron in på Drottningholmsvägen liksom den helt nyligen färdigställda högersvängen från S:t Eriksgatan in på Drottningholmsvägen vid Fridhemsplan.

På andra håll har väghållarna siktat på körfältsbredder på ned till 3,0 meter. Alltså långt under de minimimått som anges som förutsättning för trafikering av SL... som dock inte har mycket att säga till om numera i denna typ av frågor. Visserligen är en buss [kaross] 2,55 meter bred och det är det som juridiskt gäller. Kruxet är att med speglar (man brukar ju räkna 2 x 0,25 meter för dessa) så blir bredden 3,05 meter rent praktiskt. Här pratar man som sagt då mått som gäller på rak väg. I kurvor behövs det ofta bra mycket mer än så. Här ska man tillämpa s.k. körspårsmallar vid konstruktion/planering. Bussars utrymmesbehov verkar dock ofta numera ignoreras av olika skäl. 

Nu är sedan alltså inte Stockholms stad ensamma utan oxå många andra kommuner kör samma approach. Har sett förslag där körfältsbredderna (på rak väg) varit så lågt satta som 2,75 meter... och det räcker egentligen inte ens till för personbilar. Ännu mindre då för tung trafik och i synnerhet inte om det dessutom är fordon med lång hjulbas. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AO

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 31 juli 2018, 21:15:32 PM

Det handlar mer om Stadshuset än landstinget i den här frågan - då besluten att bygga om gator och begränsa trafik kommer från Stadshuset och inte från Landstinget. SLL och SL har bara att finna sig i de nästan diktatoriska beslut som tas, utan hållbara lösningar för busstrafiken - såväl i linje som i beställning. Jag har förstått att gillandet att man måste flytta alla nattbusshållplatser och klippa av linjerna och dra om i stort sett alla linjer i innerstan inte är så högt hos SL.

Men ni två som inte höll med om detta kanske tycker det är bra lösningar man måste ta till nu till förmån för ETT trafikslag - cyklister.


Jag har inte sagt något om att jag tycker det är en bra lösning. Det kan mycket väl vara en dålig lösning. Jag har inte djupa kunskaper i stadsplanering av Stockholm stad som du verkar ha för att kunna uttala mig om det är en bra lösning. Det jag vänder mig emot är att du väljer att hänga ut en enskild förtroendevald och beskriva det som att personen i fråga skulle vara en diktator. Jag tycker inte det på något sätt är okej. Vilken information besitter du som gör att du tycker att du kan beskriva personen på det viset? Vilken information har du om de möten som ägt rum mellan Stockholm stad och SL beträffande hur linjerna ska dras i City?

Att göra påhopp på enskilda personer på det sättet du gör tycker jag kräver att man har väldigt mycket på fötterna. Det är så lätt att man skriver taskiga saker om personer på internet. Men jag har alltid upplevt detta forum som en plats där det har varit fritt från sån dynga. Hoppas verkligen att det kan vara det i framtiden också.

Viking

Citat från: AO skrivet 02 augusti 2018, 01:15:35 AM
Jag har inte sagt något om att jag tycker det är en bra lösning. Det kan mycket väl vara en dålig lösning. Jag har inte djupa kunskaper i stadsplanering av Stockholm stad som du verkar ha för att kunna uttala mig om det är en bra lösning. Det jag vänder mig emot är att du väljer att hänga ut en enskild förtroendevald och beskriva det som att personen i fråga skulle vara en diktator. Jag tycker inte det på något sätt är okej. Vilken information besitter du som gör att du tycker att du kan beskriva personen på det viset? Vilken information har du om de möten som ägt rum mellan Stockholm stad och SL beträffande hur linjerna ska dras i City?

Att göra påhopp på enskilda personer på det sättet du gör tycker jag kräver att man har väldigt mycket på fötterna. Det är så lätt att man skriver taskiga saker om personer på internet. Men jag har alltid upplevt detta forum som en plats där det har varit fritt från sån dynga. Hoppas verkligen att det kan vara det i framtiden också.

Även jag vill ansluta mig till åsikten att det som har gjort detta forum trevligare än de flesta andra jag deltar i är att det här brukar vara fritt från en massa kategoriska påståenden och nedvärderande uttryck om personer och företeelser. Det känns befriande att det här går att prata om sakförhållanden utan att känslorna (framförallt negativa naturligtvis) rusar over.
Jag brukar i stort sett dagligen ta en promenad genom Gama Stan och har full förståelse för att det är jobbigt att köra buss där, men jag har också full förståelse för att det är jobbigt att cykla där (Som Gamla Stans trafik är för cyklister är det den främsta orsaken till att jag inte vågar cykla till jobbet).
Gamla Stan är ju så välbesökt numera att det t o m är krångligt att ta sig fram till fots!
Åkte jag buss till jobbet via Gamla Stan (vilket jag för länge sedan givit upp) skulle jag kunna bli irriterad på alla turistbussar som gör att det kan ta 10 minuter att passera från Skeppsbron till Slussen. Alla har med andra ord sina prioriteringar, och argumentationen för varje prioritering är nog i sak riktigt.
Jag tror att vi kommer att se en framtid där allt större delar av våra stadskärnor blir avsedda enbart för gång och cykeltrafik, precis som på många ställen i Europa. Helt enkelt för att det är enda sättet att få plats med alla som vill transportera sig i dem, och inte beroende på olika viljor hos olika politiker.

Hälsningar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

BSB101

Helt uppenbart handlar det visas ovilliga att dela det begränsade gatuutrymmet. Att visa sedan börjar yra om "diktatoriska beslut" säger väl det mesta. Vilket trafikslag som gatuutrymmet har utformas till förmån för i årtionden kan nog de flesta se och inte är det gångtrafikanter eller cyklister.