Tunga Rallyt Åkarsvängen lördag 15 september

Startat av K R, 27 juli 2018, 11:52:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Här kommer tidig, i nuläget tillgänglig, info kring årets Tunga Rallyt Åkarsvängen i Södertälje, det årliga veteranfordonsevenemanget för tunga och kommersiella fordon!
I år går rallyt alltså lördagen den 15 september.

SvOf planerar att i år delta med en buss:
SJ 1120, Volvo B58/Hägglund från 1970.

Möjlighet finns som vanligt att åka med i bussen under rallyt, då det inte brukar finnas någon större risk att den blir fullsatt.

Startplatsen är vid Scania Finans, Verkstadsvägen 11 i Södertälje, mittemot Chassiporten.
Samlingen i Södertälje blir ca kl 7.30-8.15 med första start kl 8.30.

SvOf:s buss angör Gullmarsplan kl 7.00 för att plocka upp intresserade medresenärer och kör sedan via målplatsen vid Scanias huvudkontor (Vagnmakarvägen/Nyköpingsvägen)
för att hämta upp de som ev. kommer i egen bil till Södertälje och som då lämpligen parkerar där.
SJ 1120 beräknas angöra målplatsen kl 7.30 och kör därefter fram till startplatsen i Södertälje.

SvOf kommer att ta ut en smärre avgift av de medåkande för att bidra till att hålla föreningens bussar rullande.

Medtagande av matsäck för dagen rekommenderas.

Prisutdelningen efter rallyt beräknas bli ca kl 15.30. Därefter åker SJ 1120 tillbaka mot Stockholm. Räkna alltså med ett heldagsevenemang!

Om du tänker åka med eller har några frågor i ärendet är du välkommen att ringa Reinert Klint på tel. 0709-532955.

Med reservation för eventuella ändringar.

Tommy E

För tydlighetens skull kan jag tillägga att den uppgift som står i Färdskrivaren, om att rallyts hålltider skulle vara tidigarelagda en halvtimme jämfört med tidigare år, är felaktig. Detta var bara ett skrivfel på arrangörens hemsida, och de planerade hålltiderna är de som K R har angivit här ovanför.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

K R

Hej!

Ytterligare en buss är nu anmäld i SvOf:s regi till årets Tunga Rallyt Åkarsvängen.

Det handlar om Björknäsbussen  BSBV 28, Scania-Vabis BF76/SKV från 1965.

Härmed bereds möjlighet för medresenärerna att under rallyt byta mellan bussarna för den som så vill.

I övrigt kvarstår den info med tider osv. som finns i trådens startinlägg.


m.aspgren1

Kan man se någon startlista och karta över kontrollernapå någon sida?

Skickat från min H8266 via Tapatalk


Pickos

Citat från: m.aspgren1 skrivet 02 september 2018, 08:58:18 AM
Kan man se någon startlista och karta över kontrollernapå någon sida?

Skickat från min H8266 via Tapatalk

Startlista finns här:
http://mhs.se/evenemang/180915-mhs-tunga-rallyt-akarsvangen/
1:a Korinthierbrevet 10:15

m.aspgren1

Tack för det!

Skickat från min H8266 via Tapatalk


Nico

Var tillsammans med en god, och tillika fordonsintresserad, kompis ute och bevistade ekipagens framfart igår. Var som alltid många trevliga fordon och mycket godis för både ögon, öron och minnet. Samtidigt blir man lite fundersam. Är inte ute för att klanka ned på något och jag vet att tid och pengar alltid saknas inom ideella verksamheter.

Det talas dock på många håll om den dåliga återväxten inom denna typ av föreningar och verksamheter. Ibland känns det dock inte så konstigt då många evenemang av denna typ verkar vara ruskigt dåliga på att marknadsföra sig själva. Inte heller denna gång var det direkt någon publik att tala om (förutom vissa som spontant stannade när de såg fordonen, dock utan att ha en susning om vad det rörde sig om) utan detta verkar mest ha vänt sig till de redan insatta.

Översiktskartan och deltagarlistan på MHS sida i all ära sedan, men det hade nog inte varit fel med t.ex. lite mera detaljerade kartor (även vissa deltagare verkade själva ha det marigt med att hitta). Jag och min kompis letade efter visst funderande ut var kontroll # 4 låg i Jordbro ind.omr och stod där ett tag. Styrde efter en dryg timme sedan mot Södertälje, men det var bara för att vi hakade på några deltagare som vi hittade kontroll # 7 i Ekensbergs ind.omr.

Personligen är jag faktiskt lite förvånad över att föreningarna i gemen är dåliga på att annonsera sina event. Att t.ex. droppa iväg lite info till Dagens Nyheters och/eller Mitt i:s evenemangskalendrar skulle kanske inte dragit några jätteskaror med besökare, men skulle i alla fall ha gett fler intresserade en möjlighet att upptäcka att ett visst evenemang var på G. Även lite mer detaljerad info om körvägar mm. på MHS hemsida skulle som sagt nog inte heller ha varit fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nico skrivet 16 september 2018, 11:07:14 AM
Var tillsammans med en god, och tillika fordonsintresserad, kompis ute och bevistade ekipagens framfart igår. Var som alltid många trevliga fordon och mycket godis för både ögon, öron och minnet. Samtidigt blir man lite fundersam. Är inte ute för att klanka ned på något och jag vet att tid och pengar alltid saknas inom ideella verksamheter.

Det talas dock på många håll om den dåliga återväxten inom denna typ av föreningar och verksamheter. Ibland känns det dock inte så konstigt då många evenemang av denna typ verkar vara ruskigt dåliga på att marknadsföra sig själva. Inte heller denna gång var det direkt någon publik att tala om (förutom vissa som spontant stannade när de såg fordonen, dock utan att ha en susning om vad det rörde sig om) utan detta verkar mest ha vänt sig till de redan insatta.

Vi intresserade veteraner måste nog bita lite i det sura äpplet och konstatera att IT-generationerna
efter oss inte är lika intresserade av utvecklingen i fordonsbranschen som av i-phones, spel och allt
annat som hör cybervärlden till.
Det ÄR svårt att entusiasmera moderna människor för vardaglig teknik, och är den dessutom gammal
gör det inte det hela lättare. Att enbart göra reklam i olika medier tror jag ändå bara skulle medföra en
marginell ökning.
Det måste nog finnas ett genuint intresse i botten, och man ska helst också tycka om att vara utomhus
oavsett väderlek...

/   M v h   Walle

Ersa

Klart många unga är intresserade, men som Nico säger gäller det nog att arbeta lite mer med marknadsföring. Lännakatten Uppsala-Faringe känner väl varenda Harry Potter-älskande unge i Uppsala till, tack vare deras Hogwartstema, där man körde de utklädda glada ungarna i ångloksdragna tåget. Och i utlandet (främst Japan och Storbritannien vad jag personligen ser) är det stor marknadsföring av järnvägar, veteranverksamhet och föreningar på sociala medier. Mest på Facebook här i väst, samt på Twitter och Line i Östasien.

Fredsduvan

Hej
Jag körde själv rallyt i en Chevrolet lastbil från 1936. ( förresten så vann jag :-)  )
Men jag kan hålla med om att det har varit dålig information ut till gemene man. I dagens samhälle så "surfar" många i mobilen och då blev kartan och informationen ut ännu mindre. Min ena kusin var ut och skulle kolla men missuppfattat åt vilket håll banan gick så han missade hela rallyt.
Nej man måste nog ha ett stort intresse för att ha koll på när och var banan går.
Jag kan hålla med om att även informationen till dom tävlande var lite dålig. Nu hittar jag själv bra på dessa vägar men min kartläsare hade också svårt att läsa noterna. Man fick hålla bra koll på dom små pilarna i korsningarna som MHS satt upp. Dom ekipage som var själva i hytten hade det nog svårt. Såg en lastbil som med fart passerade (missade) näst sista kontrollen i Tumba.
Men vilken underbar dag det var och vilka otroligt fina bussar som var med.
Vackrast var nog startnummer 1 en Bedford omnibuss från 1932. Min andreförare hade pratat med honom och tydligen hade bussen först köpts som reservdelar till startnummer 2 en Bedford lastbil. Men han hade tyckt att det var synd att skrota bussen för reservdelarna så den blev istället renoverad.

MVH
Tommy

K R

Citat från: Fredsduvan skrivet 17 september 2018, 08:15:56 AM
Hej
Jag körde själv rallyt i en Chevrolet lastbil från 1936. ( förresten så vann jag :-)  )
............
MVH
Tommy

Hej!

Grattis till segern, Tommy!
Tyckte mig höra talas om att du hade fått maskinproblem mot slutet av rallyt, så nu hoppas vi att dessa problem inte är av allvarligare art!

Våra SvOf-bussar lyckades för övrigt att placera sig bra i rallyt med BSBV 28 på 8:e plats och SJ 1120 på 14:e plats av 141 st fullföljande ekipage.

mvh K R
 

Fredsduvan

Mina maskinproblem var förra årets Rally då kom jag inte hem efter rallyt. Men med ny topplockspackning och planat topplock så gick det bra i år. men med såhär gamla fordon vet man aldrig. Körde ett nytt rally igår. Skymningsrundan i Nyköping. då lossade en kabel i tändningslåset men det var lätt fixat :-)

//Tommy

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2018, 19:36:36 PM
Klart många unga är intresserade, men som Nico säger gäller det nog att arbeta lite mer med marknadsföring. Lännakatten Uppsala-Faringe känner väl varenda Harry Potter-älskande unge i Uppsala till, tack vare deras Hogwartstema, där man körde de utklädda glada ungarna i ångloksdragna tåget. Och i utlandet (främst Japan och Storbritannien vad jag personligen ser) är det stor marknadsföring av järnvägar, veteranverksamhet och föreningar på sociala medier. Mest på Facebook här i väst, samt på Twitter och Line i Östasien.

Jag tror samma sak! Det är inte kategoriskt en generationsfråga att vara eller inte vara intresserad. Även om synen från många äldre dessvärre tenderar att vara åt det hållet och då blir det ju ingen utveckling heller.

"Eftersom de unga inte intresserar sig för det vi gör när vi gör som vi alltid har gjort, så måste det betyda att de inte är intresserade alls." Ungefär så..  ;D
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se