Vägfärjor i Göta älv

Startat av Martin, 12 december 2007, 17:22:50 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Martin

Innan Jordfalls- och Angeredsbroarna blev byggda har jag hört att det gick färjeleder över älven, relativt nära där dessa broar går idag. Finns det någon som vet mer precis var färjelägena låg, om man kan se några spår av verksamheten idag och slutligen om någon har bilder från dessa färjeleder.

Stefan Lindberg

#1
På Bohussidan av Jordfallsbron tror jag inte det finns några spår kvar eftersom EKA har byggt sitt industriområde där.
Möjligtvis kan man hitta några spår på Kungälvssidan.

Vid Angeredsbron däremot finns det fortfarande spår kvar på bägge sidor om älven.
På fastlandssidan ligger färjeläget nästan direkt söder om Agnesbergs station och Skrotfrag.
På Hisingssidan finns rester av nedfarten till färjeläget vid Kärramotet

Ska se om jag kan fota vid någon sida i morgon

Kolla kartlänken för att se var färjan gick.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221274105%22%20y%3D%226413119%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Stefan Lindberg

Idag hade jag vägarna förbi och passade på att fota lite på Hisingssidan.

Vägen ner till platsen fanns fortfarande kvar.



Så här ser det ut där färjan gick över älven, lite räcken och en ramp återstår
men på andra sidan är det inte mycket kvar.



Och här ser vi den avstängda utfarten vid Kärramotet och E6, undra vem som ställt en Renova lastbil där  ;)


Martin

Tack, Stefan för ett så snabbt svar och bra bilder :)

Bengt Jönsson

Jag har för mig att färjan över Göta Älv vid Kärra hette "Nyebro Färja"..
Japp!  Jag har åkt över där någon på 70-talet sittandes i baksätet på en N-reggad "folka"..
:o

/B

M

Orrekulla var det över till angered

IngemarJ

Hej M!

Färjelinjen där hette mycket riktigt Nyebro Färja.

Hälsar

Ingemar

M

Färjelinjen där hette mycket riktigt Nyebro Färja.

Har jag aldrig hör talas om har bara hört om Orrekulla. har tillochmed åkt med den. En gubbe jag kännde körde på linan med båt för han hade inte fattat att det var en linfärja. Vad skulle Nyebro komma ifrån? Nya bron är ju i så fall Angeredsbron

Stefan Lindberg

Vid platsen finns resterna efter Orrekulla Skans som var ett försvarsverk byggt på västra sidan om älven.
Det fanns även en bro på platsen som hette Orrekulla Bro, den fanns ungefär 1680 - 1786.
1786 ersattes den av en ny bro kallad Nyebro som stod kvar till 1820 talet då den revs efter mångårigt förfall.

Namnet Nyebro kommer alltså från bron som försvann redan på 1820 talet.

Stefan Lindberg

Jag lyckades faktiskt hitta en sida med bild och information om färjan som trafikerade Agnesberg - Nyebro

http://www.skargardsbatar.se/nyebrofarja_1953/

Anders Noren

Citat från: M skrivet 15 december 2007, 07:31:35 AM
En gubbe jag kännde körde på linan med båt för han hade inte fattat att det var en linfärja.

Hur fungerar det med linfärja i Göta älv med den livliga båttrafiken där?

Anders

M

Ja där ser man. Bra att man kan komma till klarhet här på forumet. Han som körde på linan hade varit lite länge på Farshatt i kungälv. Båten sjönk förövrigt i höjd med dåvarande OBS men gick att bärja och reparera. Annars så var det antagligen inte värre att släppa linan för vänerbåtarna än det är att öppna Götaälvbron.